Vi bor i et moseområde, så her er naturligt mange rotter, og vi er plaget af dem hvert efterår ved hønsegårdene, men har altid fået bugt med dem efter et par uger med udlagt gift. I år er det anderledes. Pga. det milde efterår har rotterne formeret sig som en steppebrand, og for første gang har de gnavet sig igennem hønseklappen ind til hønsehuset, samt stort set undermineret betonfundamentet til hønsehuset. Jeg har haft rottemanden ude to gange, senest i går. Han har bedt mig om at fjerne alt foder inde i selve hønsehuset om natten. Det har aldrig været nødvendigt før, men det gør jeg selvfølgelig fra nu af, selv om det er et stort arbejde. Han synes vi havde et "rimeligt stort problem", og han kommer selv ud og følger op på plagen om nogle uger. Der kan gå op til to uger før rotterne går i rottekassen sagde rottefængeren, og derefter nogle uger før jeg kan begynde at mærke, at rotterne forsvinder.
Min bekymring går ud på mine små dværghøner på 400 g. Når rotternes foderkilde nu forsvinder helt, skal jeg da begynde at være bekymret for dværghønsene? Klappen er nede hver aften, og hullet i den er selvfølgelig lappet, men om rotterne kan komme ind via udluftningen i taget eller tråddøren ud til foderrummet er jeg ikke sikker på.
Har I ellers andre gode råd til at slippe af med de bæster? Jeg lader dørene ind til hønsegårdene stå åbne om natten, så vores katte kan jage derinde også, og det har ind til nu udløst to x døde rotter.
Desværre må rottefængeren ikke udlægge gift længere væk end 10 m fra bygninger, så vi har stadig balladen i gedernes fold og nede i stalden, hvor der også er rottehuller overalt. Vi har prøvet med klapfælder, men fanger kun mus i dem. Rotter strejfer jo, så jeg er bange for, at når vi har fået bugt med det hold der bor under hønsehuset nu, at der så flytter nye ind, når der bliver en ledig de-luxe bolig.