Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rotteplage  (Læst 29687 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Rotteplage
« Dato: 09 Januar , 2016, 13:41 »
Vi bor i et moseområde, så her er naturligt mange rotter, og vi er plaget af dem hvert efterår ved hønsegårdene, men har altid fået bugt med dem efter et par uger med udlagt gift. I år er det anderledes. Pga. det milde efterår har rotterne formeret sig som en steppebrand, og for første gang har de gnavet sig igennem hønseklappen ind til hønsehuset, samt stort set undermineret betonfundamentet til hønsehuset. Jeg har haft rottemanden ude to gange, senest i går. Han har bedt mig om at fjerne alt foder inde i selve hønsehuset om natten. Det har aldrig været nødvendigt før, men det gør jeg selvfølgelig fra nu af, selv om det er et stort arbejde. Han synes vi havde et "rimeligt stort problem", og han kommer selv ud og følger op på plagen om nogle uger. Der kan gå op til to uger før rotterne går i rottekassen sagde rottefængeren, og derefter nogle uger før jeg kan begynde at mærke, at rotterne forsvinder.

Min bekymring går ud på mine små dværghøner på 400 g. Når rotternes foderkilde nu forsvinder helt, skal jeg da begynde at være bekymret for dværghønsene? Klappen er nede hver aften, og hullet i den er selvfølgelig lappet, men om rotterne kan komme ind via udluftningen i taget eller tråddøren ud til foderrummet er jeg ikke sikker på.

Har I ellers andre gode råd til at slippe af med de bæster? Jeg lader dørene ind til hønsegårdene stå åbne om natten, så vores katte kan jage derinde også, og det har ind til nu udløst to x døde rotter.

Desværre må rottefængeren ikke udlægge gift længere væk end 10 m fra bygninger, så vi har stadig balladen i gedernes fold og nede i stalden, hvor der også er rottehuller overalt. Vi har prøvet med klapfælder, men fanger kun mus i dem. Rotter strejfer jo, så jeg er bange for, at når vi har fået bugt med det hold der bor under hønsehuset nu, at der så flytter nye ind, når der bliver en ledig de-luxe bolig.
« Senest Redigeret: 09 Januar , 2016, 15:05 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Rotteplage
« Svar #1 Dato: 09 Januar , 2016, 13:46 »
Hvad med en metalplade som hønselem ? Så har rotterne en mulighed mindre.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 09 Januar , 2016, 14:08 »
Jeg ville bestemt være bekymret for dværghønsene. Jeg fik udryddet min bestand af zebrafinker engang. De er selvfølgelig noget mindre end dine dværghøns, men rotter er jo nærmest større end dem, og så tror jeg sagtens de kan slå dem ihjel.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 09 Januar , 2016, 14:19 »
Der er rigtig mange som har mange rotter i år og det er også folk helt uden fjerkræ der har fået nye husdyr.
Hvad med trådfælder? De er gode til at fange rotter.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 09 Januar , 2016, 14:56 »
Hønseklappen bliver forstærket med en metalplade, det er allerede besluttet. Ind vi får gjort det, har jeg sat volierenet og sølvpapir op hver aften, så rotterne ikke kan komme igennem. Trådfælder vil jeg prøve med også. Jeg har lige været i Brugsen, og så købte jeg en rottefælde mere, bare lige for at se om det skulle virke med en ny en. I aften med en marcipansnitte med nougat som lokkemad. <B

Jeg har ikke andre muligheder end at sætte dværghønsene ind i skurvognen så. De bor ellers alle tre i maranhuset. I skurvognen bor mine araucana. Nå, det må jo prøves. Den ene dværghøne er uadskillelig fra hendes papsøster som er araucana, men som har valgt at bo hos maranerne (og jo, der er så to maraner der hellere vi bo hos araucananerne...), så det prøver jeg. Der er plads nok, men der er lige det med en ny familie og hierakiet.

-Og ja. Jeg har også læst mig frem til at der er rigtig mange der har rotter i år, hønse/dyrehold eller ej. Der var jo, som nogen måske husker, også mange rotter INDE i vores hus, da vi flyttede ind i 2009, og da havde de forrige ejere udelukkende haft hunde, og havde hverken fodret vilde fugle eller lign. som kunne have lokket rotterne til. Der ER bare mange rotter når man bor klods op af en skov og en tørvemose :o /d.

Rotterne er i øvrigt også dagsaktive. To gange har jeg set dem. Den ene gang stak den hovedet op af et hul ca. 2 meter fra hønsegården, men smuttede ned i hullet igen da den så mig. Anden gang kom der en pilende ud fra hønsehuset, hvor døren stod åben, som den altid gør når vi er hjemme. Den løb nærmest imellem benene på en af de gamle maraner, som end ikke løftede hovedet. De må være vant til dem :o :o.
Venlig hilsen Tanja

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #5 Dato: 09 Januar , 2016, 14:59 »
Det er en mulighed , Finn.Hvad gør man så efterfølgende når de sataner er i live inde i fælden ?De skal jo på en eller anden måde aflives. :-\
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 09 Januar , 2016, 15:00 »
Det er en mulighed , Finn.Hvad gør man så efterfølgende når de sataner er i live inde i fælden ?De skal jo på en eller anden måde aflives. :-\
Min bedre halvdel har jagttegn, så det er blot at skyde dem mens de endnu sidder i buret.
Venlig hilsen Tanja

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 09 Januar , 2016, 15:15 »
Jeg bruger tråd fælder, og har en hund som afliver rotterne på et split sekund. Når fælderne er ude er det første hunden gør, at tjekke dem for evt. fangst.
Som lokkemad i fælderne bruger jeg mejsekugler, de virker godt.

Hilsen
Peter

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #8 Dato: 09 Januar , 2016, 15:18 »
Jeg bruger tråd fælder, og har en hund som afliver rotterne på et split sekund. Når fælderne er ude er det første hunden gør, at tjekke dem for evt. fangst.
Som lokkemad i fælderne bruger jeg mejsekugler, de virker godt.

Tak for fif om mejsekugler Peter. Vi har mejsekugler og fuglenødder stående i garagen, men det bliver ikke rørt af gnaverne, og det skyldes helt sikkert vores tre katte som sørger for at ingen ubudne gæster kommer så tæt på huset.
Venlig hilsen Tanja

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #9 Dato: 09 Januar , 2016, 15:21 »
Tak for to gode muligheder men hvor mange har hund og jagttegn ? Hvis jeg siger at jeg ville drukne dem i en spand vand,så har vi balladen,så det vil jeg ikke sige.............
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #10 Dato: 09 Januar , 2016, 15:24 »
Vi bruger smækfælder med store rosiner som madding eftre anbefaling af vores rottemand. Har dog kun taget en enkelt rotte, ellers har det været halsbåndsmus.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #11 Dato: 09 Januar , 2016, 15:50 »
Tak for to gode muligheder men hvor mange har hund og jagttegn ? Hvis jeg siger at jeg ville drukne dem i en spand vand,så har vi balladen,så det vil jeg ikke sige.............
I hvert fald synes jeg ikke om den form for aflivning, hvad enten det er rotter, kattekillinger eller andet. Måske man kan ringe til den lokale jagtforening og spørge om nogen kan hjælpe?
Venlig hilsen Tanja

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 09 Januar , 2016, 16:10 »
Jeg ville købe rottesmækfælder i metal, og binde en snor i dem, så er jeg sikker på du hurtigt for fanget nogle stykker...
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #13 Dato: 09 Januar , 2016, 17:38 »
Jeg ville købe rottesmækfælder i metal, og binde en snor i dem, så er jeg sikker på du hurtigt for fanget nogle stykker...
Smækfælderne er prøvet, og jeg har også sat en op igen i dag, for at prøve lykken igen. De er bundet fast. Det eneste vi har formået at fange med fælderne er store halsbåndmus.
Venlig hilsen Tanja

Offline jni

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 09 Januar , 2016, 18:32 »
Min erfaring med trådfæller er at de fanger flere fugle end rotter, så dem bruger jeg ikke mere.
Af samme grund bruger jeg heller ikke smækfælder.
Hos mig går rotterne ikke i rottekasserne, og rottemandens indsats er helt værdiløs.
Istedet har jeg købt rottegift i tyskland, og puttet ned i rottehuller, og lagt en sten over hullet. Det kan holde problemet i ave (ligesom med muldvarper, man kan få dem væk, men der kommer nye igen på et tidspunkt)