Øko-æg - 4 stjerner

- Det ville jeg aldrig give dem. Her i start december 2015 var jeg til Julemarked på Svanholm Gods ved Skibby. Der så jeg deres økohøns.
De gik på en græsmark, hvor der havde gået kalve. De skulle bl a fjerne orm, som var udskilt af kalvene - fred være med det - dertil var der græs i decembermåned-kvalitet. Der var meget pløret, som følge af alt den regn. Det blæste og var et kedeligt vejr.
Hønsene var egentlig ret livlige og gik på græsjagt og roede inde i kalvehallen.
Men deres "Hønsehus". Jeg var rystet, det var en kæmpe skurvogn. Indrettet med store foderautomater udvendig på siden. Indenfor - føj for p.... - her var midterarealet indrettet med redekasser - rigtig mange - det er vel ok. Men så kommer det, jeg ikke kunne lide - resten af skurvognen var sovepinde, ingen gulvplads over hoved. Kun sovepinde og reder, så kunne de altså kun sove og lægge æg i tørvejr. Resten af tiden - UD - uanset vejer, eller kan du side på en pind, dagen lang.
Der var adskillige hundrede høns (ingen haner naturligvis

) og fodret - økologiske piller. I må have mig undskyldt, men er det økologisk - ikke i mine øjne. Det nærmer sig dyreplageri og industrihold af høns.
Jeg er næsten ved at give dem ret, der siger, at burhøns har det bedre. De går da ikke i pløre og bliver blæst igennem hele dagen. De har kontrolleret varme og ingen træk. De kan støvbade, det kunne hønsene på Svanholm Gods bestemt ikke.
Økomælken der bliver produceret samme sted - ja ja, økofoder - godt nok. 178 eller var det 148 køer i samme ½-del af stalden. De havde en gødningsmadras at ligge på og et betongulv at stå på under spisningen. Bliver malket med malkemaskiner.
I den anden ½-del af stalden - uanede mængder af kviekalve. Gående rundt på betongulv smurt ind i lort - her skulle de stå og spise. Ville de lægge sig ned, var der bagved halmgødningsmadras - værsko

, Kalvene får ikke langtid med moderen - få dage, måske kun få timer. Tyrekalvene - hvor var de ? - jov der var vel 5 stk. Resten ?? gæt selv.
Er det økologisk mælk - måske - men hvordan bliver det produceret ? er det meget bedre end konventionel mælk - ikke i mine øjne.