Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Status på året der gik  (Læst 4371 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Status på året der gik
« Svar #15 Dato: 12 Januar , 2016, 15:05 »
Jeg tager 10 kr for en bakke med 6 æg.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #16 Dato: 12 Januar , 2016, 16:12 »
@ Raziel er det ikke alt for billigt ?, det er jo under hvad et æg koster i butikkerne - vi skal da have noget for den velfærd vi tilbyder vore høns. Men også fordi det er temmelig dyrt at holde høns som vi gør.

Mindst kr 18 for 6 æg syntes jeg vil være rimeligt. Min æggepuscher  ::) tager kr 60 for 30 og det er fra fritgående høns.

Men det er måske for meget, kr 3 pr æg ??

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #17 Dato: 12 Januar , 2016, 16:50 »
Jeg vil også sige det er ALT for billigt.Vi giver 20,00 for 12 skrabeæg i Fakta,og bortset fra økologiske æg er det vel det nærmeste man kommer på dyrevelfærd.Op med prisen hvis der er aftagere nok. /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #18 Dato: 12 Januar , 2016, 17:51 »
Der er flere her omkring der har isaer som sælger æg for 1 kr pr stk, så det er ikke nemt at konkurrere med. Jeg sælger ikke ret mange, kun til nærmeste nabo og min svigermor, så det har ikke den store betydning for mig om jeg får et par kroner mere eller mindre. Hellere det end at smide æggene ud til hønene igen, hvilket jeg nu også gør engang imellem, når der er for mange.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #19 Dato: 12 Januar , 2016, 18:01 »
Definition på skrabeæg fra "Dyrenes beskyttelse":
Hønsene går i store flokke, typisk 3000 til 15.000, men der er ikke et max. for hvor store flokkene må være. Der må gå op til ni høns pr. m². De har reder og siddepinde, og mindst en tredjedel af gulvarealet skal være dækket af sand, halm eller anden strøelse. Hønsene har ikke adgang til en hønsegård.
Inden hønerne indgår i produktionen, opdrættes de uden siddepinde og adgang til strøelse at hakke, skrabe og støvbade i.

Dyrenes beskyttelse giver disse æg 1 stjerne ud af 5 mulige. Buræg får 0, Frilandsæg får 3 og økologiske får 4 stjerner, men det lyder jo meget besnærende med "Skrabeæg", man har jo billedet på nethinden af en lille glad høne, der skraber på gårdspladsen ved bindingsværkshuset.
Fakta er desværre at disse høns aldrig kommer udenfor, men de har da strøelse at skrabe i.
Fakta er også at de er i evig kamp om hakkeorden, da høns iflg. undersøgelser ikke kan huske individerne, hvis flokken kommer over ca. 25 individer, og derfor ikke kan etablere en hakkeorden, men må starte forfra hver dag. (Læst i Flemming Schiøttes bog "Det rimelige hønsehold")
Vi må glæde os over at så mange af os her på Forum har glade havehøns, der lever under gode forhold. /o
Dyrenes beskyttelses æggeguide findes HER
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #20 Dato: 12 Januar , 2016, 22:37 »
Jeg har besøgt en skrabehønsefabrik, og det var bestemt IKKE dyrevelfærd, der mødte mig.

For det første var der enormt varmt derinde, hønsene gik tæt og det endda på trods af at hallen ikke var fyldt op til det der faktisk var lovligt. Der måtte nemlig være 14.000 høner i hallen, men der var "kun" 10.000.
Endvidere var luften enormt tung og fyldt med støv.
Og til sidst, ja så var der også halvmørkt, for fik hønsene lys, ja så ville de kannibaliserer hinanden
Og ja, alle hønsene kom med meget klagende lyde, som tilfredse høns aldrig kommer med ...... og udenfor lå bunken af dagens døde.

Men selvfølgelig skrabehøns, det lyder da enormt hyggeligt og godt - NOT. /d /d

« Senest Redigeret: 12 Januar , 2016, 22:40 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #21 Dato: 13 Januar , 2016, 09:00 »
Jeg har set flere steder at  nogle faktisk påstår at burhøns har det bedre end skrabehøns, da de har det mere rent, pind og støvbad. Ved skrabehøns er det stort set umuligt at gøre hallen ren, da man ikke kan komme til fordi de er så tæt pakkede.
Om påstanden rent faktisk har noget på sig, er jeg ikke helt klar over.
Jeg er blot glad for at være stort set selvforsynet med æg. og forhåbentlig i det kommende år også kød :)
Ja, det havde da måske været billigere blot at købe øko æg eller kød, men jeg synes ikke man skal undervurdere hyggen og glæden ved at gøre det selv.

Jeg tænker at jeg vil prøve at holde lidt mere regnskab i år, i hvert fald hvad jeg får ud af det. Jeg tænker at jeg vil starte med første hold kyllinger, og så noterer jeg antal rugeæg, antal klækkede kyllinger, antal æg om dagen, slagtet kød, samt eventuelle dødsfald/hvor mange resterende høns der måtte være.
Er der nogle fifs til hvordan man kan sikre sig man får det gjort? Er især lidt i tvivl om at æggetællingen vil blive gjort 100% (hvis nu konen eller børnene henter æggene).
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #22 Dato: 13 Januar , 2016, 09:30 »
Rent hakkeordensmæssigt, vil jeg da også mene, at burhøns har det bedre end skrabehøns, men ingen af dem har det godt, og burhønsene har det så ringere på andre områder, f.eks. går de på tremmer, der skråner, så æggene kan trille ned på transportbåndet, de går i flere lag, de har stort set heller ingen plads.
Smagen på æggene er også lang bedre hos fritgående høns, vores voksne søn boede hjemme i en periode, og spise selvfølgelig vores egne æg. Da han flyttede købte han udelukkende øko-æg, men beklagede sig over, at de ikke er lige så gode som de "hjemmelavede". Vi er faste leverandører til vores tre sønner og deres familier, skulle vi glemme, skal de nok minde os om, at der er mangel på gode æg.
Længe leve havehønsene.

Frank Jæger beskriver så fint, hvordan alle høns burde ha' det:

O at være en høne,
ingen kan finde, hvor er.
Gemme sig dybt i en have,
pikke et rødhudet bær.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #23 Dato: 13 Januar , 2016, 10:30 »
Er der nogle fifs til hvordan man kan sikre sig man får det gjort? Er især lidt i tvivl om at æggetællingen vil blive gjort 100% (hvis nu konen eller børnene henter æggene).

Jeg har en kalender til at ligge fast på køkkenbordet hvor jeg skriver tingene i.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #24 Dato: 13 Januar , 2016, 20:51 »
Øko-æg - 4 stjerner  <J  -  Det ville jeg aldrig give dem. Her i start december 2015 var jeg til Julemarked på Svanholm Gods ved Skibby. Der så jeg deres økohøns.

De gik på en græsmark, hvor der havde gået kalve. De skulle bl a fjerne orm, som var udskilt af kalvene - fred være med det - dertil var der græs i decembermåned-kvalitet. Der var meget pløret, som følge af alt den regn. Det blæste og var et kedeligt vejr.

Hønsene var egentlig ret livlige og gik på græsjagt og roede inde i kalvehallen.

Men deres "Hønsehus". Jeg var rystet, det var en kæmpe skurvogn. Indrettet med store foderautomater udvendig på siden. Indenfor - føj for p.... - her var midterarealet indrettet med redekasser - rigtig mange - det er vel ok. Men så kommer det, jeg ikke kunne lide - resten af skurvognen var sovepinde, ingen gulvplads over hoved. Kun sovepinde og reder, så kunne de altså kun sove og lægge æg i tørvejr. Resten af tiden - UD - uanset vejer, eller kan du side på en pind, dagen lang.

Der var adskillige hundrede høns (ingen haner naturligvis  :() og fodret - økologiske piller. I  må have mig undskyldt, men er det økologisk - ikke i mine øjne. Det nærmer sig dyreplageri og industrihold af høns.

Jeg er næsten ved at give dem ret, der siger, at burhøns har det bedre. De går da ikke i pløre og bliver blæst igennem hele dagen. De har kontrolleret varme og ingen træk. De kan støvbade, det kunne hønsene på Svanholm Gods bestemt ikke.

Økomælken der bliver produceret samme sted - ja ja, økofoder - godt nok. 178 eller var det 148 køer i samme ½-del af stalden. De havde en gødningsmadras at ligge på og et betongulv at stå på under spisningen. Bliver malket med malkemaskiner.
I den anden ½-del af stalden - uanede mængder af kviekalve. Gående rundt på betongulv smurt ind i lort - her skulle de stå og spise. Ville de lægge sig ned, var der bagved halmgødningsmadras - værsko  ::) ::), Kalvene får ikke langtid med moderen - få dage, måske kun få timer. Tyrekalvene - hvor var de ? - jov der var vel 5 stk. Resten ?? gæt selv.

Er det økologisk mælk - måske - men hvordan bliver det produceret ? er det meget bedre end konventionel  mælk - ikke i mine øjne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #25 Dato: 13 Januar , 2016, 21:16 »
Ja, det er trist, som vi behandler vores produktionsdyr, øko eller ikke øko.
Der er bare ingen nemme løsninger; bliver reglerne for stramme flyttes dyrene/produktionen til et andet land, hvor reglerne ikke er så stramme, måske er lønningerne også lavere?
Og så længe forbrugerne går efter billigste pris, så.....
Jeg havde en diskussion med nogle kolleger forleden. Det ragede dem en høstblomst, hvordan dyrene havde det, de ville F----- ikke betale dyrt for æg og kylling og mente for øvrigt, at hvis loven var overholdt, havde dyrene det sikkert også fint.  /3 /3 /3

Det er i den grad op af bakke, men hvis vi alle sammen gør lidt, får vi vel forhåbentlig rykket grænserne for, hvad der er acceptabelt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #26 Dato: 13 Januar , 2016, 21:25 »
Ja, det er ved køledisken vores dyrs leveforhold afgøres. Ikke når vi taler om det, for her er de fleste jo enig om, at dyrevelfærd skal være i højsæde  *e

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #27 Dato: 14 Januar , 2016, 08:04 »
Nu kender jeg så en, som har økoæggehøns, og her er stalden fuldstændigt nybygget og kæmpestor. Jeg har desværre ikke set den inden fra, da det var no go, da jeg har høns derhjemme = panisk angst for smitte. (økologen ikke mig).

Udendørsarealet var kæmpe stort og med græs, dog var der ikke græs lige rundt om selve huset, hvor hønsene færdes mest, og arealet er faktisk så stort at hønsene aldrig kom ned i den anden ende, dvs. et areal, som ikke var til nytte.
(nu er der så plantet æbletræer, for at lave lidt æblemost).
Og tadaaa hønerne går faktisk med haner, da ejeren synes at det er det bedste og giver mere ro på.

For øvrigt der er vel gulvplads under de pinde i det hus, som Hans-Kurt beskriver eller?

Ps. jeg er bestemt ikke til fabriksæg og det er uanset om de er biodynamisk, øko, friland, skrabe eller bur æg.
Vil nemlig ikke støtte industrien/forhandlerne ved at købe deres æg, kød eller høns, så hellere undvære.

« Senest Redigeret: 14 Januar , 2016, 08:11 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #28 Dato: 14 Januar , 2016, 20:39 »
Desværre ikke Lene Lestat, der var reder og resten af rummet var sovepinde og ikke andet. Hønsene kunne ikke komme under siddepindene. Hele resten af rummet var altså pinde og atter pinde.

Jeg kan naturligvis ikke generalisere, og dermed skære alle økologer over en kam. Her tænker jeg på hønsehold ifm økologi. Jer er selv under omlægning til økolog  ::)

Offline lil-jan

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 14 Januar , 2016, 21:47 »
Det er kedeligt at der findes sådanne hønserier der kan ødelægge folks syn på øko-hønsehold. Håber det er undtagelsen der bekræfter reglen om at øko-høns er de høns der i industrien trods alt har de bedste forhold (4 stjerner ud af 5 mulige).

Der hvor jeg handlede øko-æg, før jeg selv fik hønsehold, havde hønsene nogle kæmpe udendørs marker at gå på. Markerne var beplantede med bærbuske og ellers var der græs. Og der var græs hele sæsonen. Markerne var altså så store at ikke engang de mange høns formåede at holde græsset nede. Hatten af for det. Ved ikke hvordan det så ud indendørs, men hønsene (Isa Brown) så friske og velnærede ud.
4 rir høner, 1 spidstop appenzeller høne, 2 mix høner, 1 gammel udslidt hane, 1 mix ung hane og 1 tværstribet wyandot unghane.