Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål fra en ny - racevalg, str. på hus mv.  (Læst 8239 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marya

• Passiv bruger
Spørgsmål fra en ny - racevalg, str. på hus mv.
« Dato: 03 December , 2015, 15:04 »
Hej :)

Jeg forestiller mig, at vi skal have 5 høner til sommer, og det glæder jeg mig til og vil gerne forberede mig på. Til info kan jeg sige, vi bor i villakvarter og har en alm. have. Derfor har jeg nogle spørgsmål, som jeg håber, I vil hjælpe med:

1) Jeg er (selvfølgelig) i tvivl om racevalg. Er selv vokset op med dværgwyandotter og har længe hældt til dem, men egentlig vil jeg gerne have alm. str. æg. Jeg har læst om forskellige racer og spekulerer umiddelbart på New Hampshire, Sussex, Welsumer eller danske landhøns. Jeg kan godt lide brune høns - I ved, sådan "klassisk udseende" høns, hvis det siger noget som helst :-D Men... jeg synes, det er meget svært at blive klog på de forskellige racers egenskaber og forskelle. Her er, hvad jeg vægter i prioriteret rækkefølge:

- Jævn forsyning af æg, gerne brune og i alm. str., men ikke et krav
- Rimelig rolige (har en drøm om, at hønsene skal kunne lukkes ud og gå og skrabe, mens jeg luger)
- Må gerne kunne blive skruk
- Slagtekød vil være ok, men er ikke enormt vigtigt, da det mest vil være kælehøns (vi har et barn)
- Ikke en kæmperace

Hvilken race vil I anbefale?

2) Jeg er blevet tilbudt et "hus", der måler 2,20 x 1,45 m og har en dør. Ensidig taghældning. Beklædt med træ. Tror også det er lidt isoleret, faktisk – indvendige mål er ca. 20 cm mindre. Og med tagpap. Huset bliver bygget på en teknisk skole. Jeg skal så selv samle og male det. Jeg forestiller mig, at jeg kunne lave et hul i  og montere med vindfang og en hønsestige + koble en hønsegård på (som jeg vil grave ud og fylde sand i). Jeg vil også lave siddepinde og reddekasser. Er sådan en løsning ok? Her tænker jeg især på husets størrelse?

3) Jeg forestiller mig at købe kyllinger, som er "klar til at flytte hjemmefra", så vi får lov at se dyrene lidt små og får mere glæde af dem, før de evt. skal slagtes, kan se frem til deres første æg osv. Er det en ok løsning? I så fald hvilken alder skal jeg gå efter?

Håber, I har lyst til at byde ind med jeres tanker :)

Venligst
Maria

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Spørgsmål fra en ny - racevalg, str. på hus mv.
« Svar #1 Dato: 03 December , 2015, 15:53 »
Danske landhøns lægger hvide æg, og NH bliver ikke skruk. Ellers dejlige racer begge to. Landhønsene er de mindste, og vil derfor bedst kunne trives i et lille hus. De går for at være flyvske, men det har jeg nu ikke oplevet dem som. Vakse høns, og selv om stegen fra en hanekylling ikke er kæmpestor, så er der alligevel nok kød til at mætte en familie på 4 incl. 2 teenagesønner. Hjemmeavlet hanekylling mætter meget mere end en vandpumpet købekylling. NH er en rigtig god kombi-race hvor man får både store stege og en god forsyning af æg, da de er glimrende æglæggere. Ruge vil de så ikke, men ellers også en fantastisk race. De to andre racer har jeg ikke haft, så dem må andre udtale sig om. Men de skulle begge være fine kombi-racer. Man kan sagtens købe varmefri kyllinger, men det er en god ide at aftale købet med sælger tidligt, så man får lige det man ønsker sig. F.eks. aftale med en avler alllerede nu, at man gerne vil købe kyllinger til foråret.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #2 Dato: 03 December , 2015, 16:02 »
Jeg har så haft New Hampshire der rugede og blev fine skrukhøner. Så det er mere om stammen de kommer fra er tilbøjelig til skruk.  Men på udstilling med dig og se på høns og træf aftaler med opdrættere
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #3 Dato: 03 December , 2015, 16:39 »
Maran kunne måske også være en ide at kigge på. De opfylder dine behov, måske bortset fra farven. Såvidt jeg ved er de store maran forholdsvis svære at finde i andet end sort kobber og blå kobber.

Det er godt nok et meget lille hus, du har kig på. En tommelfingerregel siger min en halv m2 pr høne, men personligt er jeg tilhænger af noget mere plads. Mere a la 1 m2 pr høne. Hvis du ud over de 5 høns gerne vil ha dem til at ruge kyllinger ud, så kræver det jo endnu mere plads. Har du tænkt dig at holde hane? Eller vil du købe befrugtede rugeæg? Hvis du køber rugeæg udefra, så kan du jo vælge at udruge forskellige racer, så der både er nogle kommende æglæggere, og nogen der er gode i gryden/ovnen.

Hvis du du vil ha kyllinger "der er klar til at flytte hjemmefra" så tænker du vel, at de skal være varmefri. Så skal du vælge nogen over 6 uger gamle. På den tid kan man godt se kønsforskelle på de fleste racer med enkeltkam, altså den opretstående kam.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 04 December , 2015, 08:01 »
Hej Marya
Generelt kan man sige at store høns også er rolige høns, og hvis de også skal være en slags kæledyr bør du tage dette med. Desuden er det meget lettere at lave en indhegning til store "gående" høns end til de mindre og mere sky og flyvende høns som danske landhøns.
Netop nu er det sæson for fjerkræudstillinger, så skriv dine spørgsmål ned og kom ud og kig. På udstillingerne møder du glade hønsefolk som beredvilligt kan fortælle mens du samtidig kan se på de udstillede høns.
Men gør dig også klart hvilke forhold du har/ og vil give dine høns. Dette dimensionerer eller afgør måske flere af dine senere valg.
God fornøjelse
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 04 December , 2015, 09:28 »
Danske Landhøns er da ikke sky, de er nærmere nysgerrige og opsøgende. Men ja de kan da flyve og er flittige i deres fødesøgning, så går de på et lille bart frimærke af en hønsegård, så kan de måske godt finde på at flyve over hegnet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #6 Dato: 04 December , 2015, 10:08 »
Hvad med vorwerk? Det er ikke en høne man støder på så tit, men den er smuk og skulle være en god æglægger. Om den skrukker ved jeg dog ikke.

http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Racebeskrivelser/Vorwerk
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 04 December , 2015, 16:35 »
Dværg Orpington og Dværg Sussex er glimerende bud!

De lægger begge godt med æg og kan også blive skruk. De kan blive meget tamme - især Dværg Orpingtonerne.
De er jo selvfølgelig mindre af krop, men så kan man have et par stykker mere. Derudover spiser de jo også mindre, og størrelsen på deres æg ift. dyrets størrelse er jo langt bedre på en dværghøne end på en stor høne.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #8 Dato: 04 December , 2015, 19:32 »
Kan du få barneveldere fra en stamme der ruger - så har du der en middelstor til stor høne/hane(steg) der har så meget tyngde i måsen at de ikke flyver nogen steder. Æggene har en meget smuk brun farve. Fuglene er ikke vildtfarvede, men findes i nogle forførende smukke varianter. Jeg har selv nogle sort dobbeltsømmede, som jeg synes er utroligt elegante og fine at have til at gå rundt i haven. Rolige og kønne høns.

Så har jeg nogle maran/engelsk araucana-krydsninger. Dem kan jeg ikke holde nede af træerne - som krydsninger er de faldet meget pæne ud, men for pokker da som de flyver op i træerne i stedet for at gå ind i huset!
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Marya

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 04 December , 2015, 22:11 »
Mange tak for alle jeres svar! Jeg vil nærlæse i morgen og surfe lidt videre:-) Men I mener generelt, at et hus på godt 3 kvm vil være for lille? Måske skal jeg nøjes med tre høns så:-/ synes bare det er så få.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #10 Dato: 04 December , 2015, 22:22 »
I princippet hvis du går efter ½ m2 pr høne, kan du jo godt holde de 5 høns i det hus, men så er der ikke plads til kyllinger også. Du kan også overveje at lave en del af gården overdækket, for så vil de nemmere gå ud i dårligt vejr og dermed ha mere plads. Det er i øvrigt altid en god idé med overdækket gård, for i tilfælde af fugleinfluenza i landet, så kan det blive et lovkrav at hønsene skal være overdækkede.

Hvis du gerne vil ha kyllinger, som skal vokse op til slagt, så kræver det noget plads, hvis ikke du vil gøre som fx Jens S herinde har beskrevet nogle gange, at slagte dem allerede som 2 mdrs og lave dem som poussiner eller hvad det nu hedder. I så fald vil du kunne klare det med et ekstra skrukhus med tilhørende gård.

Ellers lader man dem typisk gå til min 4 mdr og meget gerne 6 mdr før der er godt med kød på dem, og der fylder de meget og larmer også en del ;)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Tollund

• Bruger
« Svar #11 Dato: 05 December , 2015, 07:44 »
Jeg har 7 høns der sover i et rum på 2.2 m2 Rummet er indbygget i en overdækning på 7 m2 der er lukket på 3 sider. Derudover er der en større hønsegård. Hvis ikke jeg havde det overdækkede ville jeg mene der er for lidt plads. Hønsene bruger en del tid derinde når vejret er dårligt. Det er også her jeg fodrer.

Offline Lene71

• Bruger
« Svar #12 Dato: 05 December , 2015, 17:10 »
Jeg har 4 høns i et hus på under 1,5 m2. MEN det er i forbindelse med en overdækket, delvist vindbeskyttet, gård på godt 3 m2. Jeg har vand og foder i den overdækkede gård, så huset bliver udelukkende brugt til at sove i, og redekasser. Til det brug er det rigeligt stort.
Da jeg startede troede jeg at de 4-5 m5 var den plads jeg skulle bruge. Det var MEGET OPTIMISTISK. Hurtigt blev der udvidet til 20-25 m2, så den oprindelige overdækkede gård, er nu det jeg betragter som selve hønsehuset. Og forrige søndag da sneen lagde sig tungt, bevægede hønsene sig (ganske overraskende) absolut ikke ud i sneen. Så der ville 1,5 m2 have været alt for lidt.
Hønsegården kan ikke blive bygget for stor! For jeg tror hurtigt i fortryder fritgående høns i en villahave. Jeg har ganske vist anskaffet mig meget livlige høns, men de skraber og spiser en have i stykker på ingen tid.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #13 Dato: 06 December , 2015, 00:18 »
Nu du har haft dværg Wyandotter i tankerne så syntes jeg jo den store er oplagt som valg 😜

Jeg har selv store Wyandotter i flere farver og de er super rolige, venlige og ivrige æglæggere og gode slagtedyr. Bliver bag et lavt hegn også.
Nogle stammer skrukker, mens andre ikke gør.

En fordel er også at de randtegnede kan kønsbestemmes som daggamle. Hvis du ønsker dem allerede som varmefrie, eller helt fra små. ( dog ikke alle avlere der har styr på det)

Jeg vil sige huset er fint til de voksne du ønsker. Her brugte de bare huset til at sove i og har fint kunne have 8-10 høns i et hus på 1,22*2,44 m.

Nu har jeg et større indeareal. 5-6 kvm til 7 høns. De bruger det mere men har så også kun foder inde.

Hos mig er det afgørende at de har godt plads udendørs. Og gerne et sted med overdækning også hvis ikke de har så meget indendørs plads.

Du skal dog ikke forvente at kunne have kyllinger også i det hus. Så skal du have et andet til dem.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline jumbojette

• Bruger
« Svar #14 Dato: 06 December , 2015, 18:43 »
Jeg istemmer maran koret. Skønne sjove hønsepersonligheder der kommer når man kalder og lader børnene klappe dem. Hvis hønsegården er for lille er de gode til at flyve.
1  sort/kobber maraner, 1 blå/kobber maran, 1 gøgespættet maran, 1 araucana, 1 maran/araucanakryds, 2 hvide æglæggere (går under navnet hippohøns), 1 dejlig sort/kobber maran hane.