Hej

Jeg forestiller mig, at vi skal have 5 høner til sommer, og det glæder jeg mig til og vil gerne forberede mig på. Til info kan jeg sige, vi bor i villakvarter og har en alm. have. Derfor har jeg nogle spørgsmål, som jeg håber, I vil hjælpe med:
1) Jeg er (selvfølgelig) i tvivl om racevalg. Er selv vokset op med dværgwyandotter og har længe hældt til dem, men egentlig vil jeg gerne have alm. str. æg. Jeg har læst om forskellige racer og spekulerer umiddelbart på
New Hampshire, Sussex, Welsumer eller danske landhøns. Jeg kan godt lide brune høns - I ved, sådan "klassisk udseende" høns, hvis det siger noget som helst :-D Men... jeg synes, det er meget svært at blive klog på de forskellige racers egenskaber og forskelle. Her er, hvad jeg vægter i
prioriteret rækkefølge:
- Jævn forsyning af æg, gerne brune og i alm. str., men ikke et krav
- Rimelig rolige (har en drøm om, at hønsene skal kunne lukkes ud og gå og skrabe, mens jeg luger)
- Må gerne kunne blive skruk
- Slagtekød vil være ok, men er ikke enormt vigtigt, da det mest vil være kælehøns (vi har et barn)
- Ikke en kæmperace
Hvilken race vil I anbefale?
2) Jeg er blevet tilbudt et "hus", der måler 2,20 x 1,45 m og har en dør. Ensidig taghældning. Beklædt med træ. Tror også det er lidt isoleret, faktisk – indvendige mål er ca. 20 cm mindre. Og med tagpap. Huset bliver bygget på en teknisk skole. Jeg skal så selv samle og male det. Jeg forestiller mig, at jeg kunne lave et hul i og montere med vindfang og en hønsestige + koble en hønsegård på (som jeg vil grave ud og fylde sand i). Jeg vil også lave siddepinde og reddekasser. Er sådan en løsning ok? Her tænker jeg især på husets størrelse?
3) Jeg forestiller mig at købe kyllinger, som er "klar til at flytte hjemmefra", så vi får lov at se dyrene lidt små og får mere glæde af dem, før de evt. skal slagtes, kan se frem til deres første æg osv. Er det en ok løsning? I så fald hvilken alder skal jeg gå efter?
Håber, I har lyst til at byde ind med jeres tanker

Venligst
Maria