Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til racevalg  (Læst 12286 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene71

• Bruger
Hjælp til racevalg
« Dato: 04 November , 2015, 19:26 »
Efter blot 3 måneder som hønseejer er jeg blevet mange erfaringer rigere. Og må erkende at jeg måske har fået valgt en forkert race <J

Mine høner står ikke til slagtning af den grund ;) Men med henblik på at bygge den rigtige hønsegård i andet forsøg, begynder jeg allerede nu at overveje racer til den næste besætning.

Jeg har 4 Hybridhøner (ISA-Brown), som startede med en hønsegård 4 m2 og intentionen om at være fritgående i 70 m2 have når jeg er hjemme. Det viste sig at være en  yderst urealistisk plan  /d  /d  /d

Det med adgang til hele haven duede ikke. Haven blev ædt op, og skrabet fuldstændig i stykker. Og de 4 m2 gav mig en voldsom mavepine, når jeg så hønernes stressede gang lang hegnet. Så lynhurtigt er hønsegården udvidet til 21 m2 med et 120 cm. højt hundeheng. Det fungerer nogenlunde. I stort omfang bliver hønerne indefor indhegningen, men ind imellem finder nogle af dem ud af at flyve over hegnet (men de kan ikke finde ud af at flyve tilbage igen), "Lågen" ind til gården er blot et stykke hegn, der holdes sammen med tøjklemmer. Det er temmelig besværlig hver gang jeg skal ud og ind, og hvis jeg ikke er grundig med klemmerne, maser de kloge fugle bare lågen op.... >:(

Så nu står jeg foran, at bygge en "rigtig" hønsegård på 25 m2, hvor det ikke er mening at hønerne skal have adgang til resten af haven.

Mine ønsker til ny besætning er:

• God æglægger. Ud over hyggen, er det for æggenes skyld jeg har høns.
  • Størrelsen på æggene er ikke afgørende, men skal helst ikke være ALT for små. Farven er total underordnet.
  • Flokken skal klare sig uden en hane (og får ikke lov at ruge)
  • De skal kunne stortrives på min beskedne plads.
  • De skal være mindre aktive og flyvske end hybridhønerne (optimalt hvis jeg kan nøjes med et lavt hegn - rovfugle og ræve er ikke et problem hvor jeg bor).
  • De skal gerne kunne blive så tamme, at de finder sig i at blive taget op.
  • Hvis deres skrabeaktivitet er lille, kan de komme på "luftetur" i resten af haven.

Er der nogle, som har gode forslag til velegnede racer?

« Senest Redigeret: 04 November , 2015, 19:30 Fra Lene71 »
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hjælp til racevalg
« Svar #1 Dato: 04 November , 2015, 20:32 »
Jeg tænker sussex eller wyandot kunne være gode valg, hvis du finder en stamme der ikke skrukker. Ellers er der New Hampshire og Faverolles som ikke skrukker. NH lægger fint med æg. Jeg ved ikke helt med Faverolles.

Noget andet er, at de nok ikke så nemt kan integreres med dine hybrider. De er meget forskellige i temperament og hybriderne kan stresse de rolige racer. Hybrider kan også ha svært ved at acceptere andre høns.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline SaphiraTWD

• Passiv bruger
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
« Svar #2 Dato: 04 November , 2015, 20:55 »
Jeg har personligt lidt forskellige racer og i mit tilfælde er det stik mod normen mine Sussex der er de mest flyvske. Jeg har også to isaer og de kom med vingerne stækket fra producenten så de flyver jo ikke så meget. Vi overvejer faktisk kraftigt at stække vores andre høns fordi der altså en gang imellem render en høne rundt ude på cykelstien der ligger lige op til vores have... Så hvis du ikke har noget imod at de ser lidt asymmetriske ud, så kunne stækning jo være en mulighed, hvis det er gjort ordentligt så mener jeg ikke at dyrene lider nogen overlast ved det. Ellers vil jeg anbefale Plymouth rock :) mine Plymouth rock damer er rimeligt tunge i numsen, til gengæld synes jeg ikke de ligger så mange æg som jeg ellers hører at de bør. Men mine høns er måske bare lidt "specielle"  <A
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline Tante Brun

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 November , 2015, 21:09 »
Hos os bor der kochin, orpington, og australorps. Ingen af dem har gjort ansats til at flyve over havehegnet i deres gård. Det er 1,20.
De er alle store i det. Kochin er meget tamme og finder sig i at blive håndteret og løftet op til kæl, hvis de ikke selv hopper op til børnene. Af de tre racer er det vist kun australorps der ikke skrukker. De er også dem der lægger flest æg. Sådan en lille flok kunne du sagtens have gående på din plads.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #4 Dato: 04 November , 2015, 21:12 »
Jeg har haft plymouth rock for første gang i år og nu ved jeg ikke om det bare er mine der er specielt pivede, men jeg har aldrig haft høns før, som i den grad har gået rundt og lignet undskyldninger for sig selv. De er meget stille og forsigtige og har fået mange bank af de andre høns indtil jeg valgte at skille dem ad. Dem ville jeg aldrig turde lukke sammen med isaer.

Offline SaphiraTWD

• Passiv bruger
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
« Svar #5 Dato: 04 November , 2015, 21:33 »
Mine Plymouth rock damer var meget krigeriske da de var "teenagere". Der har ikke været nogle problemer med mine isaer overhovedet, den ene isa er den roligste af alle mine høns og den anden er bare ekstremt eventyrlysten, nysgerrig og mad glad. Plymouth rockerne er nu som voksne også meget stille og rolige, men knap så håndtamme (hvilket nok er min egen skyld). Jeg synes ikke mine har virket særligt pivede, men jeg erindrer noget om at de var rimeligt snaksagelige da de var små og "teenagere".

Mht. Æg er det dog mine Sussex jeg vil krone som de mest pålidelige sammen med isaerne (kan ikke se forskel på deres æg). Der ligger generelt kun 1 æg fra mine to Plymouth rock om dagen og min " kochin" lægger et sted mellem hver til hver tredje dag - når hun da ikke er skruk.

Beklager hvis jeg er kommet til at gentage noget eller skrive noget vrollapyk - jeg er lidt træt...
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 04 November , 2015, 23:59 »
Sussex er dejlige. Lægger flotte store æg. Rolige, tamme.

Men det er der flere racer der er - jeg havde en gang faverolles - de lægger faktisk OK æg, men æggene var små i forhold til fuglens størrelse - faverolles er nogle store tunge bamser. Sjove er de. Og har også megen ro på sig.

Jeg har barnevelder her også - de lægger smukke, meget ensartede chokolademousse-farvede æg. Og de er smeltende smukke. Ikke helt så tamme som sussex, men rare og rolige.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #7 Dato: 05 November , 2015, 06:52 »
Der er meget forskel på høns inden for den samme race, kan jeg fornemme. Mine sussex er gode æglæggere, men de lægger ikke så store æg. Nogen gange kan jeg være i tvivl om det er æg fra sussex eller silkehøns. Min nabos isaer lægger meget større æg, også en del større end mine brahmaer, som lægger de største æg her.

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #8 Dato: 05 November , 2015, 06:53 »
Jeg har tre store tunge farverolles. Her i sommer har de lagt 1-2 store flotte cremefarvede æg dagligt, en sjælden gang imelllem har jeg fået 3 æg på en gang. (2 af dem er fra 2014 og en af dem er fra 2013). De har ikke lagt æg siden de gik i fældning. Jeg tror egentligt det kun var de to 2013 damer som lagde æg dagligt og at damen fra 2014 nok kun lagde et æg ca 1 gang ugentligt. Nå men de er meget rolige, skraber kun meget lidt, tunge, flyver ikke og skrukker ikke. Og så bliver de til en super suppehøne når de er færdige som æglæggere fordi de er så store. Så dem vil jeg godt anbefale dig.
Men ingen af racehønsene kommer jo nok til at lægge nær så mange æg som dine hybrider har gjort.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #9 Dato: 05 November , 2015, 08:14 »
I sommer lagde mine Sussex æg 4-5 gange om ugen. Nu her er vi nede på 2 gange om ugen pga. fældning og skiftende årstid.
Jeg har læst at fodbefjerede racer skulle skrabe mindre, jeg har dog også læst at det ikke altid har hold på sig! :)
Men hvis antallet af æg ikke er det vigtigste, så kunne du jo overveje Faverolles, Orpington eller måske endda Brahma eller Kochin. De to sidstnævnte er ret store, især Brahmaen der er høj. De 4 racer jeg har nævnt er dem der ofte bliver beskrevet som rolige, især Faverolles og Kochin (der dog nok ikke lægger så mange æg som de andre racer, endvidere er den nok lidt sværere at få fat i)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #10 Dato: 05 November , 2015, 08:59 »
Ang brahma, orpington og kochin, så skal der jo overvejes at de ofte skrukker meget, og dermed ikke lægger så mange æg og yderligere er det synd, hvis de ikke får lov at ruge ud en gang i mellem.

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #11 Dato: 05 November , 2015, 09:21 »
Det er rigtigt, godt du gjorde opmærksom på det :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Lene71

• Bruger
« Svar #12 Dato: 05 November , 2015, 21:46 »
Det er ikke nemt at vælge :) Ud fra Jeres kommentarer og racebeskrivelserne i leksikonet, hælder jeg mest til Faverolles, Australorps og måske Wayndotter lige nu. Men det er godt nok nogle store fugle.....vil 3-4 stk. af dem trives  på mine maks. 25 m2?

Hvis jeg vælger racehøns, kan jeg så blande dem, og kun have en af hver? For ordens skyld, vil jeg lige sige, at det er ikke meningen at de skal gå sammen med mine hybrider. De skal først flytte ind, når hybriderne flytter ud.

Det undrer mig at der ikke er nogle som har foreslået silkehøns. Det er nemlig en jeg selv er faldet for et par gange.

Hvad er forskellen på stor race og dværgformerne? Altså ud over størrelsen på fuglen, og størrelsen på æggene. Jeg tænker på, om dværgene "fylder" mindre, så jeg kan have 6 dværge på samme plads som 3 store? For så vil størrelsen på æggene jo blive opvejet af antallet.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #13 Dato: 05 November , 2015, 22:11 »
Grunden til at ingen foreslår silker er, at de er vilde med at skrukke. Så uden hane og du har kun lyst til æg er det en tåbelig race at vælge. I det hele taget vil jeg anbefale at du vælger racer der ikke skrukker når dine behov nu er som de er. Det får du mindst bøvl ud af. Der er ikke noget i vejen for at vælge dværghøns i stedet, hvis de passer bedre med pladsen. Høns med fjer på fødderne er ikke så slemme til at skrabe i jorden.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #14 Dato: 05 November , 2015, 22:11 »
Ifølge Jørgen Liljensøes Hønsebog bør store racer have mindst 2 m2 gård, og 0,5 m2 hus pr. dyr, så kan du selv regne ud hvor mange du SYNES du kan have plads til :)
Men ja, dværghøns fylder mindre :)
1.6 Sølvgrå Sussex