Efter blot 3 måneder som hønseejer er jeg blevet mange erfaringer rigere. Og må erkende at jeg måske har fået valgt en forkert race

Mine høner står ikke til slagtning af den grund

Men med henblik på at bygge den rigtige hønsegård i andet forsøg, begynder jeg allerede nu at overveje racer til den næste besætning.
Jeg har 4 Hybridhøner (ISA-Brown), som startede med en hønsegård 4 m2 og intentionen om at være fritgående i 70 m2 have når jeg er hjemme. Det viste sig at være en yderst urealistisk plan

Det med adgang til hele haven duede ikke. Haven blev ædt op, og skrabet fuldstændig i stykker. Og de 4 m2 gav mig en voldsom mavepine, når jeg så hønernes stressede gang lang hegnet. Så lynhurtigt er hønsegården udvidet til 21 m2 med et 120 cm. højt hundeheng. Det fungerer nogenlunde. I stort omfang bliver hønerne indefor indhegningen, men ind imellem finder nogle af dem ud af at flyve over hegnet (men de kan ikke finde ud af at flyve tilbage igen), "Lågen" ind til gården er blot et stykke hegn, der holdes sammen med tøjklemmer. Det er temmelig besværlig hver gang jeg skal ud og ind, og hvis jeg ikke er grundig med klemmerne, maser de kloge fugle bare lågen op....

Så nu står jeg foran, at bygge en "rigtig" hønsegård på 25 m2, hvor det ikke er mening at hønerne skal have adgang til resten af haven.
Mine ønsker til ny besætning er:
- God æglægger. Ud over hyggen, er det for æggenes skyld jeg har høns.
- Størrelsen på æggene er ikke afgørende, men skal helst ikke være ALT for små. Farven er total underordnet.
- Flokken skal klare sig uden en hane (og får ikke lov at ruge)
- De skal kunne stortrives på min beskedne plads.
- De skal være mindre aktive og flyvske end hybridhønerne (optimalt hvis jeg kan nøjes med et lavt hegn - rovfugle og ræve er ikke et problem hvor jeg bor).
- De skal gerne kunne blive så tamme, at de finder sig i at blive taget op.
- Hvis deres skrabeaktivitet er lille, kan de komme på "luftetur" i resten af haven.
Er der nogle, som har gode forslag til velegnede racer?