Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Langvarig halten og nu bleg kam  (Læst 15950 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Charlotte3080

• Bruger
Langvarig halten og nu bleg kam
« Dato: 26 Oktober , 2015, 13:25 »
Jeg har en 14 ugers hanekylling som har haltet on/off de sidste par måneder. Den sidste måned mest on, desværre. Der er ikke noget at se eller mærke på benet og foden og jeg kan ikke se utøj hverken på ham eller på siddepindene (har brugt en hvid klud med vand for at tjekke for blodmider). Jeg har flere gange mistænkt Mareks for nogle gange hænger den ene vinge lidt, men han kan altid løfte den op på plads og har ingen balanceproblemer.

I går fandt jeg ham siddende på en siddepind under hybenbusken, mens alle de andre høns tullede omkring. Hans kam var orange/bleg i stedet for højrød, som den ellers har været. Han kom ind i varmen, fik hønseguf og vand og ved aftenstid virkede han lidt kvikkere, så satte ham ud i hønsehuset med varmelampen tændt. I dag virker han stadig ikke kvik. Han spiser med stor appetit, men går ikke rundt som de andre.
Hans afføring er fin og fast og kroen virker normal.

Hvad dælen kan det være? De andre 17 kyllinger på samme alder har det glimrende.
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Skånske Blomsterhøns
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Janne Syberg

• Passiv bruger
Sv: Langvarig halten og nu bleg kam
« Svar #1 Dato: 26 Oktober , 2015, 15:22 »
Hej Charlotte :) Øv øv, når vi ikke tydeligt kan se hvad vores dyr fejler, det gør det bare meget svære at hjælpe dem :( -kan han ha siddet fast i noget eller landet forkert og foretrukket noget muskel?... Måske du kan prøve at mærke om han er hævet og evt. varm i muskulærturen. (Nemmest hvis du mærker på begge ben samtidig) Vær obs på han kan være mere spændt på det ben han aflaster på... Det ku jo være nemt med lidt smertestillende og tid, for lige nu trives han tydeligt ikke, den stakkels Herre:-(  Mvh. Janne

Offline Charlotte3080

• Bruger
« Svar #2 Dato: 26 Oktober , 2015, 15:56 »
Jeg synes bare det er lang tid at være halt, hvis det "bare" stammer fra et slag, dårlig landing e.l. Selvfølgelig vil det vare længere tid, når han ikke holder benet i fuldstændig ro, men alligevel... ?
Han er mærket efter flere gange, hvor jeg ikke har kunnet mærke noget unormalt.

I dag har han hængt en del som I kan se på billedet :( men han klukker og er stadig nysgerrig og har som sagt en rigtig god appetit.
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Janne Syberg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Oktober , 2015, 17:55 »
Hvis det stammer fra en muskel eller sene skade kan der bestemt gå lang tid før dyret selv kan komme sig... Meget smertestillende hjælper netop på helingen for at undgå de faktorer der kan forlænge sådan et forløb. Bla. at dyret ikke får brugt de andre omkringliggende muskler og dermed ikke øger blodcirkulationen som jo bringer alle de vigtige ting til helingsprocessen. Men lad os se hvad nogle af de andre tænker der kan være på spil der giver de symptomer... Held og lykke med ham :)

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #4 Dato: 26 Oktober , 2015, 19:08 »
Halthed kan også skyldes mangel på D-vitamin. Knoglerne udvikles ikke optimalt. Har haft et par hanekyllinger og en enkelt høne med de samme symptomer som du beskriver. Alle kom sig efter tilskud af D-vitamin, kalk og kål (som indeholder meget fosfor - også vigtig for kalkoptagelsen). Jeg vil give levertran til vinter for at forebygge gentagelse. Tror især det er vigtigt at være opmærksom på det i voksealderen- især hanerne skyder pludselig ret kraftigt i vejret, men også ift hønernes skaldannelse. Det kan godt tage noget tid inden de retter sig så man skal være opmærksom på at de får nok at æde.

Jeg kan selvfølgelig ikke sige noget fornuftigt om det er præcist det, der er galt hos dig, men det skader jo ikke med et tilskud.

Offline Charlotte3080

• Bruger
« Svar #5 Dato: 27 Oktober , 2015, 08:35 »
Hvor meget D vitamin skal jeg give? Kan jeg f.eks putte sådan en kapsel her i deres hønseguf 1 gang dagligt i måske en måneds tid og derefter "bare" fortsætte med levertran? Og hvor meget levertran skal de have? Jeg har 18 stk store 14-15 ugers kyllinger.
Ift kalk er foderkridt så det rette? Og hvor meget skal de have af det?

Jeg vil ringe og høre min dyrlæge om han vil udskrive lidt smertestillende til den stakkels hane :)
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Charlotte3080

• Bruger
« Svar #6 Dato: 27 Oktober , 2015, 08:37 »
Eller måske vil disse D vitamin dråber være bedre? 
http://www.apotekeren.dk/produkter/apovit-d-draaber-2-x-10-ml.aspx
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #7 Dato: 27 Oktober , 2015, 17:30 »
Jeg ved faktisk ikke hvor meget de skal have - og hvor meget de kan tåle. Er jo giftigt ved overdosering. Jeg havde nogle kalk-D-vitamintabletter som jeg knuste og blandede i noget guf ( røræg eller andet) specielt til de to haner, der havde problemet og som var ret hårdt ramt. De fik særforplejning. Tror de fik en tablet til deling om dagen. Til hønen, som gik i en større flok - 4 stk-,  2-3 tabletter, knust og blandet i blødfoderet = de rester de får til aften. Som jeg husker det i ca en måned - næsten dagligt.

Noget der satte mig på sporet af d-vitaminmangel var at æggene var lidt tyndskallede - så det var et generelt problem i flokken. De unge hurtigst voksende var bare hårdere ramt.

Når jeg turde udelukke Mareks var det fordi de ikke havde krummede tæer og heller ikke ændrede pupiller og fordi der også var de tyndskallede æg. Plus et meget langt, koldt, solfattigt forår.

Offline Janne Syberg

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 27 Oktober , 2015, 19:44 »
Dejligt du vil gøre så meget for ham, det varmer altid mit dyrehjerter, at høre :) -Torskelevertran er særlig rig på netop D-E-A vitamin så en god kur nu samt fortsætte som både du selv og Lene er inde på ville nok gavne hele flokken. Ønsker du at øge mængden af D-vitamin yderligere kan du evt. blande leverpostej m. høj mængde lever, i hønseguffen eller bruge æg el. torskerogn som også indeholder meget D-vitamin. Grunden til vi ikke må overdosere D-vitamin er at det er fedtopløselige vitaminer som ikke bliver udskilt ligesom vandopløselige, som C-vitamin feks. Så det kan være nemmere at styre ved at bruge alm. fødevare. Mener dosis på levertran ligger på 1spsk.=10 høns (Her hos os gives både levertran samt visbumin tilskud når efteråret starter og slutter så når foråret er godt i gang  :) Kalk gives hos de fleste som skaller som de så har fri adgang til. Du ku jo blande det i fodret mens du vil booste dem. Foderkalk/kridt købes desværre mest i store mængder og så står det bare der :( sig til hvis jeg skal sende lidt, har masser ad det...
Mvh. Janne

Offline Gok

• Bruger
« Svar #9 Dato: 27 Oktober , 2015, 19:52 »
Det med vitaminer er egentlig ikke så vanskeligt at "regne ud". Man må kunne give dyrene de samme vitamintilskud, som mennesker indtager, men omregnet til dyrenes vægt.
F. eks. tager jeg hver dag en vitaminpille, som indeholder "alt" hvad jeg har brug for, incl. D vitaminer.
Jeg kan ikke se nogle problemer i at give de samme vitaminpiller til dyr, hvis man regner om fra et menneskes vægt til dyrets vægt.
Hvis man f. eks har 10 høns, som hver vejer 2 kg. ialt 20 kg, og et menneske vejer 60 kg, så kan disse 10 høns dele en 1/3 pille, hvis de altså spiser den med det samme. Pillen skal naturligvis knuses/pulveriseres fint, og fordeles i noget vådt foder, for det duer ikke, at blande det med korn eller andet "løs" foder.
Hvis man bruger det meget omtalte "hønseguf", så vil jeg mene, at 1/3 vitaminpille, rørt godt sammen med guffen, vil passe til 10 høns a 2 kg, hvis mængden passer med, at de spiser det hele samme dag.

Man kan naturligvis købe de vitaminer som tilbydes til dyr, men det betyder bare, at I IGEN bliver snydt af forhandlerne. I kan regne med, at de produkter indeholder det som svarer til hønsenes vægt, men til en meget højere pris!

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #10 Dato: 27 Oktober , 2015, 21:24 »
Jeg har købt en sæk foderkalk og giver en måleteske med top i deres blødfoder hver dag. Så vidt jeg husker er det ret billigt og holder uendeligt. En af mine høner har problemer med at få dannet ordentlig skal - hun er simpelthen for god en æglægger til at kroppen kan følge med. Næsten dagligt et æg - og stort -  i gennemsnit 75-79g. Bare hun dog snart vil fælde så hun kunne få lidt fred fra æggeriet!!!! Nå det var vist et sidespring :-[

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #11 Dato: 27 Oktober , 2015, 21:59 »
Det med vitaminer er egentlig ikke så vanskeligt at "regne ud". Man må kunne give dyrene de samme vitamintilskud, som mennesker indtager, men omregnet til dyrenes vægt.

Njaaaa, ikke helt - der er dog nogen forskel på mennesker/pattedyrs og fulges organismer. Også blandt fuglene er der forskel, f.eks. har ællinger større behov for b-vitaminer end kyllinger.

Og så kan jeg ikke helt forstå, at du synes, at  f.eks. et kilo Vispumin til 80 kr er dyrere end et lille glas multivitaminpiller til samme pris og ofte mere?

Men jo, har man ikke andet end sine egne vitaminpiller ved hånden, skader det ikke at pulverisere en af dem og give hønsene.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Charlotte3080

• Bruger
« Svar #12 Dato: 28 Oktober , 2015, 08:58 »
Jeg er dyrlægestuderende, så jeg er godt klar over at D vitamin er fedtopløseligt - derfor spurgte jeg om dosering :) Det ville være dumt at tilføre endnu et problem i form af overdosering :) Jeg har kigget på indholdet af D vitamin i almindeligt voksefoder og derfra udregnet et estimeret dagsbehov. Og så har jeg valgt at give dem dobbelt dosis i form af knuste tabletter i en kortere periode og så derefter fortsætte med levertran. Foderkalk fandt jeg på den lokale foderstof til 25 kr for 5 kg - så er jeg vist dækket godt ind de næste år  ;D Men tak for dit tilbud, Janne. Det var rigtig sødt af dig!

I går fik alle kyllingerne en stor portion hønseguf med hakkede kogte æg, finthakket forårsløg og savoykål (der lige var blancheret), havregryn (som der også skulle være godt med fosfor i), foderkalk, D vitamin og lidt olie og et godt bløp A38.

Nu håber jeg virkelig, at det her er løsningen! Hans kam er blevet fint rød igen, hvilket jeg i høj grad tror skyldes, at jeg flere gange dagligt går ud og håndfodrer ham, når de er frit i haven, så jeg er sikker på, han får nok mad. Og så bliver han selvfølgelig tilbudt vand ved samme lejlighed - hvad man ikke gør for de dejlige dyr  *h
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #13 Dato: 28 Oktober , 2015, 12:55 »
Og de dejlige dyr bliver så dejlig tamme når man giver dem al den opmærksomhed!

Offline Charlotte3080

• Bruger
« Svar #14 Dato: 29 Oktober , 2015, 09:19 »
Ja man har hurtigt en høne eller to på ryggen og benene hvis man sætter sig ned hos dem :)
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar