Mine 4 kuld i år blev sammenført som følger:
8 Brahmakyllinger gik i eget aflukke med udsyn til de andre. Efter ca 3 uger (da var de ca 6 uger gamle) åbnede jeg, så kun de kunne gå ud og ind i deres område. det gik fint. De var meget hurtige til at søge ind til dem selv, når det var nødvendig. Så ingen kampe.
15 daggamle barnevelder gik i et lille aflukke under varmelampe, i hønsehuset. Efter 14 dage flyttede jeg den plade der skjulte dem for de andre i huset. Herefter var der kyllingetråd som afspærring. Nu kunne de ses og selv se de andre. Efter 1½ måned, åbnede jeg tråden, så kun små kyllinger kunne komme ind/ud. Som Raziel skriver, så varede de nogen tid - før de turde gå ud. Til gengæld gik sammenføringen perfekt. Nu holdte jeg øje med om de fandt vandet i selve hønsehuset. Da jeg så nogle drikke der af, fjernede jeg også kyllingetråden helt.
2. hold var en skruk, med 4 kyllinger. De nåede ikke at blive sammenført med flokken i hønsehuset, da jeg skulle bruge deres indhegning til en ny skruk. Så de blev flyttet ud i haven i en hønsefræser. Efter 14 dage i den, åbnede jeg op, så skruk og kyllinger kunne gå frit i haven. Nu bestemte skrukken så, hvornår de skulle sammenføres. Der gik laaaaag tid inden de begyndte, at nærme sig de andre og første gang farede den anden skruk i hoved på dem. Så holdt de sig endnu længere væk fra flokken.
En dag, da de var omkring 3 mdr gamle, førte jeg dem over til hønsehuset. Skrukken var straks klar over, hvad jeg ønskede og gik ind i huset. Kyllingerne fulgte med. Denne sammenføring var jeg nødt til at foretage 3 - 4 dage i træk. Så forstod kyllingerne, at nu boede de i hønsehuset.
3. hold, skruk med 5 kyllinger, gik i hønsehuset, i aflukket barnevelderene gik i. Da de var ca 4 uger gammel, åbnede jeg bare op og gav dem fri adgang til hønsehuset. Det gik fint, blot måtte jeg 4 - 5 aftner sørge for, at kyllingerne kom ind, efter at have været i haven hele dage med deres mor. De kunne ikke finde ud af at gå op af landgangsbroen til hønsehuset.
Jeg har ikke opdelt hønsegård og kun 2 meget små rum inden i hønsehuset til kyllingeopdræt. Så til næste år, er jeg nok nød til at etablere flere små skrukrum. Sammenføringen bliver også nød til at ske hurtigt, da jeg jo håber at få mange kyllinger.
I dag går flokken IKKE i samlet. Skrukkerne går STADIG med deres kyllinger hver for sig. Brahmaunghønsene jeg købte som næsten daggamle, ligeledes Barnevelderne går kun sammen med egne venner og Brahmahanen og den sidste Brahmahøne (der lige har lagt sig skruk) går for sig selv. Dog enes alle om at sove sammen i nævnte grupper i hønsehuset. De sidder ikke sammen på pindene, men så langt fra hinanden som muligt. De kan mødes udenfor, især når jeg slår på skålen med guf eller andet godt. Så kommer alle og spiser sammen - bagefter - så går de hver for sig