Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gode hønseracer til kødproduktion? og den bedste rugemaskine?  (Læst 19765 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anneline Fynbo

• Passiv bruger
  • Med stor interesse for selvforsyning
Kære hønsefolk

Min bedre halvdel og jeg har snakket en del om, hvilke hønseracer der er bedst til kødproduktion? Vi har i øjeblikket en flok unge, store wyandotter, som ikke er begyndt i  æglægning endnu. Men hvis man skulle anskaffe sig nogle høns, udelukkende til kødproduktion, hvad ville I så anbefale, hvad er Jeres erfaringer? Jeg syntes nemlig at udbuddet af hønseracer er lidt svært at finde rundt i ??? Til noget helt andet, så overvejer jeg at anskaffe mig en fuldautomatisk rugemaskine, den jeg har benyttet indtil nu skal man både vippe, stille temperatur og fugtighed på (meget pasning!). Er der nogen der kan anbefale en økonomisk og god rugemaskine?

På forhånd tak :)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Gode hønseracer til kødproduktion? og den bedste rugemaskine?
« Svar #1 Dato: 19 ſeptember , 2015, 22:06 »
Mine foretrukne slagteracer er maran, sussex og orpington. De er forholdsvis hurtigtvoksende og som 6 mdr gamle ligger slagtevægten på 1,8-2,8 kg. Som regel over de 2 kg.

Men der er mange gode kødracer at vælge imellem. Jeg har bl.a. også brahma. De vokser dog lidt langsommere, men giver nu også en fin steg som 6 mdrs. Det er ca samme vægt som de andre, men jeg har en ide om at de har mere knogle i forhold til kød. Andre racer som ofte bliver anbefalet er la bresse, faverolles, new hampshire, plymouth rock (racen - ikke hybriden). Jeg har new hampshire og plymouth rock i år for første gang, og de ser ud til at blive ret store. Dertil skulle new hampshire være meget nemmere at plukke end andre racer. Er spændt på at få det afprøvet.

Hvis jeg skulle lave en ren kødproduktion, så ville jeg nok blande to tunge racer for at udnytte krydsningsfrodigheden. Jeg har et par ordentlige basser i år. Den ene er en blanding af new hampshire og plymouth rock og den anden af maran og wyandot. De vokser superhurtigt og bliver meget store. Er meget spændt på hvordan slagtevægten kommer til at ligge på dem.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Gode hønseracer til kødproduktion? og den bedste rugemaskine?
« Svar #2 Dato: 19 ſeptember , 2015, 22:56 »
Uha der er jo mange racer, som egner sig til slagt. Jeg selv er ganske godt tilfreds mine racer.

Og som Raziel også skriver, så kan man jo krydse to, for at opnå krydsningsfrodigheden. Afkommet skal man så bare avle videre med, men slagte.

Wyandotter er forøvrigt glimrende slagtedyr, så det behøves ikke at skifte dem ud.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #3 Dato: 20 ſeptember , 2015, 02:25 »
Nu findes der mange gode racer der kan bruges til kødproduktion og det afhænger lidt af hvad man har af forventninger til slutproduktet. Nogle af de tanker man kunne gøre sig er blandt andet følgende:
Størrelse
Voksetid
Spild af knogler og skrog
Plukningsarbejdet(let/svært)
Kødkvalitet
Skind og kødfarve(hvid/gullig/sort/grå)
Fjerfarve med hensyn til stubbe

Der findes mange gode kombinationsracer som vil kunne opfylde kravende, men også direkte kødracer som man kan prøve sig ud i. Eventuelt få lidt rugeæg af de forskellige racer de første år hvorefter man kan smage sig igennem og selv opleve racerne så man ved hvilke man selv synes bedst om.
Dog handler det også om hvilken kvalitet man kan skaffe dyrene i da nogle er gået tilbage på nogle punkter og andre bliver der avlet på lidt af hvert uden hensyndtagen om det lever op til de krav racen har og har haft. Derfor gælder det om at finde de rigtige eksemplare inden for racen.

Følgende racer er lavet med kød som formål blandt andet:
Dorking
Sussex(kombi race)
Indiske Kamphøns
Jersey Kæmper
La Fleché
La Bresse
Houdan
Creve Couer
Faverolles
Ga Don Tao
Ayam Cemani
Breda(mere prydrace nu til dags)
Plymouth Rock

Herudover flere kombinationsracer som også ville kunne bruges. Flere nævner Maran som noget af deres fortrukne kød og hvis størrelsen har meget at sige findes der stammer af Niederrheiner og Australorps der er særdeles store og tunge.

Nøgenhalsgenet gør dyrene nemme at plukke samt det fremmer størrelse og brystkød hvilket gør det en god race i sig selv eller til at udnytte krydningsfrodigheden og lave bedst mulige slagtedyr.
Nogle udnytter også krydsningsfrodigheden ved at parre de aller største grovknoglede og langtsomvoksene racer sammen med nogle hurtigtvoksende finknoglede racer for at få den gode(så stor som muligt) størrelse og hurtige vækst, som er ønsket. Industriden udnytter det samme her er forskellen bare for stor og de fine knogler kan ikke holde til vægten af det tunge dyr og derfor går benene til på dem.

Rugemaskine ville jeg foreslå en træruger med automatisk vending. De fungere bare og holder i mange år hvis man passer på dem så selvom man måske finder den lidt dyr tjener den det ind ved at holde længe.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 20 ſeptember , 2015, 07:48 »
Alle de racer, som Frank har listet op. Er sikkert ganske udemærkede, men nogle af dem er desværre ikke specielt talrige og derfor ikke nemme at få fat i.

Men hvad man end vælge, så er at forhold og ikke mindst fodring også en faktor, for ingen trives på et frimærke og sætter kød på hvede og gammelt brød.
Ps. det er kun en oplysning og bestemt ikke møntet på trådstarter.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 20 ſeptember , 2015, 08:16 »
Jeg havde for et par år siden nogle faverolles/sussex kryds, der var meget og godt kød på, og de voksede hurtigt.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 20 ſeptember , 2015, 08:17 »
Der er også mange dværge, som er velegnede. Ok man får ikke stege på 5 kg. Men mange, som f.eks. Dværg Wyandotter er hurtigt voksende, robuste og nemme. De æder, skider og fylder heller ikke så meget, som de store racer. Og så findes de i et vælg af farver også.

Billedet viser en slagtet dv. wyandotte unghane på 990 gram, og der er fint med kød på lår og bryst.
Kødet er endvidere fint.

Man slagter og spiser jo også både duer og vagtler med stort velbehag.
« Senest Redigeret: 20 ſeptember , 2015, 08:19 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Lone

• Bruger
« Svar #7 Dato: 20 ſeptember , 2015, 09:58 »
Sussex, helt klart, og det giver den fleksibilitet, at hønerne også er gode æglæggere, så man kan anvende både slagtehaner og 'æglæggerhøner' i et kuld kyllinger.
Af rugemaskine vil jeg anbefale den blå fra America, den er overkommelig i størrelse (kan fyldes op selv med 4-5 rugeægsleverandører/høns) og pris, nem at gøre ren, og ihvertfald de 2, jeg har kører stabilt, den ene på 10. år  ;) Og så kan man se kyllingerne klække gennem det gennemsigtige låg  /o
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 20 ſeptember , 2015, 11:56 »
Af rugemaskiner vil jeg til hver en tid anbefale en træruger, da de er stabile og holder i rigtigt mange år- ok de er ikke billige i indkøb. Men kontra holdbarhed osv. så er de jo billige i længden.
Og så findes de ikke i small, hvis man kun vil ruge et lille hold ud.

Der er jo også en anden løsning og det er at lave en aftale med en lokal opdrætter og købe frasorterede hanekyllinger. For ofte er disse haner jo mange uger gamle (måske endda også måneder) og man kan således spare penge på rugemaskine, varmelampe og foder.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #9 Dato: 20 ſeptember , 2015, 22:08 »
Wyandotten som du har er nu et glimrende slagtedyr.

Her slagtes overskudshaner hvert år og de ligger i vægt på 2,2-2,9 kg ca.

Og slagtet ca 6 måneder gamle. Vægt afhentet i pose hos slagter.

Super lækkert kød og smag.

Det er også en race der før i tiden har været brugt netop som kombirace til både kød og æg.

Jeg havde lidt orpington sidste år og ingen kunne umiddelbart smage forskel på de to racer.

Jeg vil også sige at skal man finde den man bedst syntes om. så er det bare at købe hanekyllinger fra forskellig race og lade dem gå noget tid hvor de får samme kost og så sammenligne smag.

Mange forærer Enda deres haner væk.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 29 ſeptember , 2015, 23:30 »
MHT rugemaskine, så se feks her http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=42948.0

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 30 ſeptember , 2015, 20:32 »
MHT rugemaskine, så se feks her http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=42948.0
Og vælger du Mariannes fantastiske rugemaskine, er du velkommen til at køre 8 - 10 km. længere sydpå og få en halv snes La-Bresse rugeæg med. Jeg har taget fra til prøverugninger, men skal ikke selv have ruget flere ud. Dem jeg lige har klækket er fine, og !  La-Bresse er det ypperste inden for slagtefjerkræ. 
Hilsen
Peter

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 30 ſeptember , 2015, 21:45 »
La-Bresse - Racen er ikke nævnt/beskrevet under "Leksikon" her på DFF ?? <J

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 01 Oktober , 2015, 06:17 »
La-Bresse - Racen er ikke nævnt/beskrevet under "Leksikon" her på DFF ?? <J
Lene har skrevet lidt om den på sydhavsøernes hjemmeside.
http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/31093830
Der er i øvrig nogle gode beskrivelser af en masse racer.
Hilsen
Peter

Offline Anneline Fynbo

• Passiv bruger
  • Med stor interesse for selvforsyning
« Svar #14 Dato: 16 December , 2015, 10:28 »
Tusinde tak for alle svarene, har desværre været lidt sent ude med at få svaret tilbage. Vi har slagtet de første (hvide) wyandotter, hanekyllinger på 6 mdr., og er ikke helt tilfreds med resultatet, de er meget spidsbrystet og har ikke sat meget kød. Vores høns er fritgående og bliver fodret med hvede /æglægnings foder. Jeg har nu skruet gevaldig op for fodringen og håber på bedre resultater ved det næste hold. Mvh Anneline