Mine foretrukne slagteracer er maran, sussex og orpington. De er forholdsvis hurtigtvoksende og som 6 mdr gamle ligger slagtevægten på 1,8-2,8 kg. Som regel over de 2 kg.
Men der er mange gode kødracer at vælge imellem. Jeg har bl.a. også brahma. De vokser dog lidt langsommere, men giver nu også en fin steg som 6 mdrs. Det er ca samme vægt som de andre, men jeg har en ide om at de har mere knogle i forhold til kød. Andre racer som ofte bliver anbefalet er la bresse, faverolles, new hampshire, plymouth rock (racen - ikke hybriden). Jeg har new hampshire og plymouth rock i år for første gang, og de ser ud til at blive ret store. Dertil skulle new hampshire være meget nemmere at plukke end andre racer. Er spændt på at få det afprøvet.
Hvis jeg skulle lave en ren kødproduktion, så ville jeg nok blande to tunge racer for at udnytte krydsningsfrodigheden. Jeg har et par ordentlige basser i år. Den ene er en blanding af new hampshire og plymouth rock og den anden af maran og wyandot. De vokser superhurtigt og bliver meget store. Er meget spændt på hvordan slagtevægten kommer til at ligge på dem.