Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Uønsket skruk - igen  (Læst 7275 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metdan

• Bruger
Uønsket skruk - igen
« Dato: 17 ſeptember , 2015, 09:17 »
Jeg håber nogen har et godt råd  :)
Vi har høns for hygge og for at få æg. Vi fik vores første høns i efteråret 2014. 5 stk Isa Warren hybrider. Vi har haft stor glæde af dem siden, men desværre bliver de skruk.
Den første, der blev skruk, måtte jeg til sidst hugge hovedet af, da hun efter mange forsøg ikke kunne komme tilbage i flokken, efter at have været isoleret for at blive "af-skrukket". De hakkede hende til blods.
Alt dette var i foråret, og nu er den gal ingen.
Endnu en høne er blevet skruk!
Jeg tog det i opløbet, men lige lidt har det hjulpet. Den har været under en murbalje i mange dage (ude for at få vand/mad), den er stadig skruk. Ligger og puster sig op under murbaljen. Jeg har prøvet at flytte hende rundt, når hun er under baljen, for at forstyrre hende.
Igår troede jeg det havde hjulpet. Hun så mere normal, og sagde kun enkelte skruk-lyde. :)
Men til morgen lå hun på reden igen, og hakkede ud efter mig da jeg ville tage de andres æg.  >:(
Så træls!
Har I nogle gode råd?
En mindre spand? Det er som nævnt ikke muligt at fjerne hende fra hønsegården, da jeg derved vil risikere at hun også bliver udstødt af flokken.
Mange hilsner Mette
Venlig hilsen Mette

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Sv: Uønsket skruk - igen
« Svar #1 Dato: 17 ſeptember , 2015, 09:54 »
Jeg ville glæde mig over, at en hybrid også kan blive skruk. Det er vist meget sjældent. I tidernes morgen fik jeg en skruk ISA, hun rugede i 5 dage, så var det slut. Hun var 1 af 1.200 fra en ægge producent, der blev skruk. <J

Nå men tilbage til din skruk. Det var da en voldsom udgang på din første skruk - det kan jeg godt forstå, at du ikke vil opleve en gang til. Heller ikke for den stakkels hønes skyld.

Mit råd vil være, tag det med ro, glæd dig over naturens gang. Lad hende ligge - hun stopper på et tidspunkt af sig selv. Uden at have erfaring i det, tror jeg hun kommer hurtigere over det end en racehøne med anlæg for at være skruk.

Verden går ikke under fordi en høne bliver skruk, det er jo den naturligste ting i verden. Det er kun os mennesker der ved vores evindelige stræben efter merudbytte vil kontrollere alt.
Det tiltaler mig heller ikke, at man behandler et væsen der agere helt naturligt, med at straffe det, ved at sætte det i fængsel på vand og brød.

Så mit råd til dig er - lad hende være i fred - anskaf nogle flere høns, racehøns  ::), og anskaf så mange, at du har de æg du skal bruge og at der er plads til skrukér os  *e

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 17 ſeptember , 2015, 10:16 »
Enig... du kan evt bruge Helle K's metode, som hun har beskrevet et par gange herinde. Det er vist den allermest skånsomme metode. Lad hende ligge på kunstige æg (evt kogte æg) i 25 dage. Når du så tager æggene fra hende igen, så vil hun gå af reden efter nogle dage. Hvis du bruger kogte æg, så husk at mærke dem, så du kan se forskel på kogte og nylagte æg. De nylagte skal selvfølgelig fjernes dagligt.

De der gammeldags torturmetoder med sorte spande og kolde bade, det er slet ikke nødvendigt, og efter min mening heller ikke dyreværnsmæssige i orden.

Du kan også som Hans-Kurt skriver bare lade hende ligge og fjerne æg fra hende hver dag.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Metdan

• Bruger
« Svar #3 Dato: 17 ſeptember , 2015, 10:49 »
Tak for svar  :)
Jeg syntes også det er godt klaret at 2 ud af 5, hybrid høns, som jo ikke skulle blive skruk, netop bliver det  ;D
Jeg har desværre ikke plads til flere høns. Vi bor i byen, og hønsegården kan ikke udvides.
Jeg har hele tiden tænk mig, at ville prøve racehøns, men er kommet i tvivl, da de som jeg har forstået, bliver let skruk  :-\. Jeg ser for mig, at have 5 skrukhøner liggende til parade  :D

Det første skruk prøvede jeg at lade ligge. Det var fra påske til midt i juni, hvor jeg mistede tålmodigheden, og forsøgte at gøre noget.
Jeg er derfor i tvivl om det går over af sig selv  ;)
Det med spanden opfatter jeg som ok. Om den ligger i en mørk redekasse eller i halmen under en murbalje, er der som jeg ser det ik den store forskel på  :)
Jeg vil prøve det med æggene. Jeg har nogle glasæg, mon det er ligeså godt?
Eneste minus ved at lade hende ligge er dog, at hun ligger og skider i redekassen om natten, og det dermed giver snavsede æg. Hønsene lægger deres æg tidligt, så jeg kan ikke nå evt at få renset, inden at der lægges nye æg. Hun hakker også, hvilket har afskrækket de øvrige familiemedlemmer, så de nu ikke tør hente æg.
Hun ligger i favoritreden, hvor de andre hopper op og lægger deres æg ved siden af hende. Men måske jeg kunne prøve at få hende over i den anden redekasse... Som aldrig har været brugt  :)
Venlig hilsen Mette

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 17 ſeptember , 2015, 11:04 »
En høne bestemmer sig ikke selv for, at nu vil hun altså være skruk. Der sker store hormonelle ændringer i hønsekroppen og disse ændringer regulerer sig ikke til 'normal' niveau, ved at man udsætter den stakkels skruk for en eller anden afskukningsmetode, så hun kan komme på "bedre tanker". Jeg synes, det er groft indgriben i hønens natur og grænser til dyremishandling. Der er ingen af os, som kan fornemme eller mærke, hvordan en såkaldt afskrukket høne har det og i øvrigt så ser man meget, meget ofte, at disse "afskrukkede" høner lægger sig skruk igen kort tid efter - hvor de så visse steder igen udsættes for endnu en stressende indgriben i dens naturlige trang og behov.
Jeg vil til enhver tid anbefale, at man lader hønen ruge og gennemleve hele skrukcyklus med at passe, nusse og varme æg, mens skrukhormonerne bobler og sender hende i skruktrance. Skal skrukken ikke have kyllinger, så lader man hende ruge på kunstige æg, hvis de bliver accepteret  - ellers hårdkogte æg, som er de eneste man accepterer hos mine høner. Hønen er naturligt "kodet" til at ruge mindst 21 dage, som er den tid et kyllingefoster tager om at udvikle sig.
Jeg lader mine høner ruge i 25-26 dage, fra den dag de får deres hårdkogte æg. Når jeg så fjerner æggene fra skrukken igen, så går der 2-3-4 dage og så går skrukken selv af reden igen - min erfaring og tro er, at selve yngelplejen og moderfølelsen først vækkes til live, når og hvis skrukken hører kyllinger pippe og jeg har aldrig oplevet, at en høne efter "min metode" har savnet kyllinger efter rugetiden. jeg får til gengæld en harmonisk høne tilbage i flokken, som har haft ro og fred til at komme igennem alle de enestående og naturlige ting, som en skrukperiode er - og hønen lægger sig ikke skruk igen efter kort tid. Jeg har pt en maran liggende på hårdkogte æg. Hun var samme tur igennem i februar, men to skrukperioder på en sæson er naturligt for nogle høner.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Dorthe S.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 17 ſeptember , 2015, 17:57 »
Jeg har silkehøns, og som du kan læse i en af mine tråde, så har jeg haft en høne, som jeg var bange for skulle skrukke sig ihjel tidligere på året for intet hjalp. Ikke spanden, ikke isolering fra redekasser osv.
Jeg fik det råd at lade hende ligge med eller uden æg. Og det hjalp. Hun lå i meget meget lang tid, men hun kom selv ud af det. Nu ligger samme høne så skruk igen. Men denne gang er jeg helt rolig. Hun får bare lov at ligge. Som jeg fik at vide her inde, så ligger de i længere tid, hvis de ikke har æg at ligge på, så nu er jeg begyndt at give dem nogle kunstige æg under sig. Men sidst lå hun uden æg.
Bare rolig hønen kommer ud af det igen :)
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 17 ſeptember , 2015, 18:14 »

Bare rolig hønen kommer ud af det igen :)

Rigtigt
En sund og rask høne kommer altid ud af sin skruktrance igen. Selvfølgelig findes der eksempler på, at en høne ikke har kunne komme ud af trancen, men det er absolut ikke det naturlige eller sund adfærd. Der er en tilbøjelighed til - især i hønsegrupperne på facebook - at advare mod, at en høne, som ikke afskrukkes, bliver liggende på reden til den dør. Det er ikke korrekt. En velfungerende skruk kommer altid selv ud af skrukperioden - finder man så ud af, at skukken efter den afmålte tid, er en af de få, som ikke selv kan, så må man selvfølgelig i gang med at hjælpe.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gok

• Bruger
« Svar #7 Dato: 17 ſeptember , 2015, 18:59 »
Min fine Dværgwyandot Frk. Gul, rugede kyllinger ud i foråret, og gik rundt med 10 kyllinger i 6 uger, hvorefter de fik sparket!
Der gik kun 2 uger, så lå hun skruk igen!
Det fik hun lov til, men jeg bar hende flere gange om dagen ud til de andre i haven, og det var mit indtryk, at det var hun rigtig glad for.
Hun lå skruk i rigtig lang tid, dobbelt så lang tid som en normal rugeperiode, men en dag sluttede det naturligvis.
Jeg kan sagtens forstå Helles argumenter, og næste gang får Frk. Gul nogle kogte æg, og så varer det måske ikke så lang tid.
Jeg har det rigtig godt med, at hun ikke har været udsat for afskrukningstortur overhovedet, og hun er nu tilbage i sin vante rolle som overhøne nr. 1.

Jeg synes det er godt vi har dette forum til at udveksle meninger og erfaringer, så vi kan komme væk fra indgroede og måske forkerte holdninger, som måske er direkte skadelige for de stakkels dyr.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #8 Dato: 20 ſeptember , 2015, 21:54 »
Jeg er så en af de onde de afskrukker når jeg ikke ønsker en skruk.
Jeg har også en race der ikke så nemt skrukker men når de så gør og jeg ikke ønsker kyllinger så bliver de afskrukket.

Det foregår i et stort hundetransport bur, med trådbund hævet lidt fra gulvet. Her er siddepind og mad/ vand selvfølgelig.

4-7 dage tager det og så er hun klar til at komme tilbage i flokken igen.

Det har jeg gjord med 3 høner i år og ingen har været i buret 2 gange.

De kommer dog også på havegang indimellem så de kan skrabe og sandbade og hvad behov de ellers har.

Jeg er hverken til spand eller vand metode. Men læste om en der gjorde sådan her og det skulle være effektivt da de bliver kølet af og kommer ud af den febertilstand de nærmest er i.

Og det har nu fungeret rigtig fint her.

Jeg kan og vil ikke have sådan en høne liggende i flokken eller et andet sted og ruge uden nogen grund. Jeg syntes selv det er mere synd for hønen hun skal ligge forgæves så længe, og de bliver også ret magre af det.

Jeg har dog fået 4 hold kyllinger i år så nogle får da lov 😃.

Og ja det har været helt åndssvagt med skrukker i år af en aller anden uvis årsag.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #9 Dato: 20 ſeptember , 2015, 22:38 »

Og ja det har været helt åndssvagt med skrukker i år af en aller anden uvis årsag.

Spøjst. Mine brahmaer og silker har skrukket mindre end sidste år.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.