En høne bestemmer sig ikke selv for, at nu vil hun altså være skruk. Der sker store hormonelle ændringer i hønsekroppen og disse ændringer regulerer sig ikke til 'normal' niveau, ved at man udsætter den stakkels skruk for en eller anden afskukningsmetode, så hun kan komme på "bedre tanker". Jeg synes, det er groft indgriben i hønens natur og grænser til dyremishandling. Der er ingen af os, som kan fornemme eller mærke, hvordan en såkaldt afskrukket høne har det og i øvrigt så ser man meget, meget ofte, at disse "afskrukkede" høner lægger sig skruk igen kort tid efter - hvor de så visse steder igen udsættes for endnu en stressende indgriben i dens naturlige trang og behov.
Jeg vil til enhver tid anbefale, at man lader hønen ruge og gennemleve hele skrukcyklus med at passe, nusse og varme æg, mens skrukhormonerne bobler og sender hende i skruktrance. Skal skrukken ikke have kyllinger, så lader man hende ruge på kunstige æg, hvis de bliver accepteret - ellers hårdkogte æg, som er de eneste man accepterer hos mine høner. Hønen er naturligt "kodet" til at ruge mindst 21 dage, som er den tid et kyllingefoster tager om at udvikle sig.
Jeg lader mine høner ruge i 25-26 dage, fra den dag de får deres hårdkogte æg. Når jeg så fjerner æggene fra skrukken igen, så går der 2-3-4 dage og så går skrukken selv af reden igen - min erfaring og tro er, at selve yngelplejen og moderfølelsen først vækkes til live, når og hvis skrukken hører kyllinger pippe og jeg har aldrig oplevet, at en høne efter "min metode" har savnet kyllinger efter rugetiden. jeg får til gengæld en harmonisk høne tilbage i flokken, som har haft ro og fred til at komme igennem alle de enestående og naturlige ting, som en skrukperiode er - og hønen lægger sig ikke skruk igen efter kort tid. Jeg har pt en maran liggende på hårdkogte æg. Hun var samme tur igennem i februar, men to skrukperioder på en sæson er naturligt for nogle høner.