Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine første 2 måneder som hønseejer - med billleder :)  (Læst 1494 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Charlotte3080

• Bruger
Mine første 2 måneder som hønseejer - med billleder :)
« Dato: 12 ſeptember , 2015, 10:53 »
Som overskriften siger, har jeg nu haft kyllingerne i 2 måneder. Det startede med 26 stk - nogle helt daggamle og nogle, der var 1 uge gamle.
9 Wyandotter
4 SK Maran
4 Skånske Blomsterhøns
4 Silkehøns
5 Cream Legbar

Hold da op hvor de bare vokser og vokser! Både rent størrelsesmæssigt og på mig  <.
Ret hurtigt kunne jeg se nogle af dem højst sandsynligt var haner. Sådan er det jo - det var jeg forberedt på :) Og så længe, der var ro i flokken og plads nok, så skulle hanekyllingerne have lov at blive. For et par uger siden begyndte, der at komme mere uro og pladsen mere trang, så vi besluttede at nogle af hanerne måtte væk. I går blev der så afhentet 7 hanekyllinger - 3 wyandotter og desværre var alle 4 marankyllinger haner, så de røg også afsted :( Jeg vil stadig gerne have en maranhøne eller to, men det må jeg se om jeg kan løse til næste år :) Måske jeg er så heldig at en af mine nuværende høner gerne vil skrukke og så kan der komme rugeæg eller daggamle kyllinger under hende.

Jeg er stadig ikke helt sikker på kønnet af alle kyllingerne. Nogle er helt sikkert høner - cb'erne, nogle af wyandotterne og formentlig også 2 af blomsterkyllingerne. Silkerne kan man jo ikke regne med - flere af dem har en stor flot top, men det er vel ingen garanti :) Den store flotte blå wyandotterhane får lov at blive så længe, det fungerer fint i flokken - han er lidt af en kylling, men ellers har han fin haneadfærd, så måske han kan lære at holde styr på et haram af 10 høner ;)

De cream legbar høner er simpelthen så sjove! De startede med at virke ret sky, men hold da op det er de kommet efter. De er super nysgerrige og det er bare så hyggeligt. Jeg har også brugt en del timer ude ved dem i løbet af de sidste par måneder - det er så afstressende og næsten meditationsagtigt at nyde kaffen derude :) Vi har bygget en bænk derude, hvor man kan tage siddepladen af, så de ikke klatter på den - og så fungerer tværpinden som siddepind, når vi ikke er derude. Det kan helt klart anbefales :) Derudover har jeg bygget nogle kasser med volierenet på, som kan beskytte græsset lidt. De bliver flyttet rundt, så der løbende er lidt frisk græs at nippe til (læs: kaste sig over, så snart kassen bliver flyttet  ;D)

Vi tænker at de snart skal have lov at komme ud af hønsegården, men er lidt usikre på, om de er klar? De er 8-9 uger gamle nu. Der er både musvåger og fiskehejre her, men selvfølgelig vil vi være ude ved dem i starten. Hvad tænker I?

Nå, nu til billederne  :D Der kommer flere billeder i følgende indlæg.

0,0,6 wyandotter
0,0,4 Skånske Blomsterhøns
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Charlotte3080

• Bruger
Sv: Mine første 2 måneder som hønseejer - med billleder :)
« Svar #1 Dato: 12 ſeptember , 2015, 10:54 »
Flere billeder :)
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Charlotte3080

• Bruger
« Svar #2 Dato: 12 ſeptember , 2015, 10:55 »
Flere :)
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Charlotte3080

• Bruger
« Svar #3 Dato: 12 ſeptember , 2015, 10:55 »
Sidste :)
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 12 ſeptember , 2015, 11:50 »
De kan sagtens løbe frit i haven, hvis bare du har buske og mindre træer de kan søge i skjul under. Mine hønsegårde ligger f.eks. ud til et stort stykke med frugtbuske. Det koster selvfølgelig lidt på frugtkontoen, men kyllingerne er meget trygge ved at kunne gå ud og stadig være dækket af buskene. Senere løber de lidt længere væk, men der er masser af gevækster i hele haven, så de kan altid hurtigt komme i skjul.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tante Brun

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 ſeptember , 2015, 10:38 »
Så hyggeligt at læse om, især måske fordi vi følges ad. Mine er godt nok 10 uger nu. Jeg ærgrer mig også over at nogle af mine racer er rene haner. Øv, jeg ville gerne have beholdt bare en australorps, eller en gul sortsømmet orpington, men tænker også som dig at de skal have noget at ruge på, på et tidspunkt.

Jeg tør ikke lukke mine helt ud endnu, dels fordi der er for mange at holde styr på og passe på synes jeg, og dels fordi de er for små og kan smutte ud af hegnet og flyver op på ting og dermed ender udenfor haven.
Det venter jeg med til flokken er gjort mindre og de er blevet noget større. Jeg kan heller ikke gå og holde øje med dem hele dagen jo. Men bruger dog pænt meget tid med at sidde på bænk også og bare nyde dem. Børnene er som det første efter skole, inde og sidde og sige hej og håndfodre. Jeg troede nok at nyhedens interesse hurtigt ville lægge sig, men det har den heldigvis ikke.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #6 Dato: 13 ſeptember , 2015, 11:49 »
Jeg har et lille hold 8 ugers kyllinger, som jeg har haft ude af deres indhegning nogle dage her hvor vejret var så fint. Godt nok mod mine principper men syntes bare de måtte trænge til noget forandring og det var længe siden vi havde set spurvehøgen. De har ikke forladt haven selvom de let kan, holder pænt sammen i flok. Finder også ud af at gå ind hvis det regner og går i hønsegården for at hvile hvor der er trygt og godt.

Det tog spurvehøgen to dage at opdage dem! Min mand havde spottet den og råbte MEGET højt på mig - han er ikke så hurtig gående. Jeg skyndte mig ud fik den jaget væk. Kyllingerne havde søgt skjul under en busk og en ældre Orpingtonhøne havde stillet sig imellem kyllingerne og høgen, der var landet på græsset tæt ved. Jeg har godt nok holdt dem inde siden. De må blive lidt større inden de bliver sluppet ud uden overdækning - og så må jeg bide i det sure æble og udvide deres løbegård.

Men det var rigtig sjovt at se dem i det fri - sikke et liv de havde!!! De nød det i fulde drag.

Offline Tante Brun

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 13 ſeptember , 2015, 14:49 »
Uh sikke en gyser Lene, der heldigvis endte godt denne gang
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #8 Dato: 13 ſeptember , 2015, 16:52 »
Ja man skal godt nok være forsigtig når de hverken har en hønemor eller hønefar til at passe på dem.  Ret sejt af Orpingtonhønen der stiller sig i forsvarsposition. Hun fik lige et par point!

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 13 ſeptember , 2015, 18:12 »
Herligt at høre om Jeres gode oplevelser med kyllingerne. Det med spurvehøg og ræv, vil altid være en faktor, man skal tage med i overvejelserne, når man slipper sine dyr fri.

I den sidste gode måneds tid, har mine dyr gået helt frit. De går ud når automat systemet åbner lågen. De nyder det er der ikke tvivl om. De er forholdsvis mange dyr, der hjælper hinanden med at holde udkik efter farer - selv en lille kylling på 5 uger kan advarer.

Men jeg tæller og tæller, når jeg er ude hos dem, for det er nok et spørgsmål om tid, så bliver en taget af et rovdyr. Men hvad vejer tungest, et dejligt frit liv, hvor hele haven er deres domæne, og hvor de finder meget af deres føde. Det er også her de hilser på mig og får godbidder, stod det til dem, skulle de have det HVER gang vi ses  ;)
Eller skal de være i hønsegården (100 m2), hvor en ræv såmen også kan komme over hegnet, eller en høg slå ned, selv om der er spændt sorte snore ud over næsten hele gården.

Når de går frit, har de store changer for at at søge skjul. Men løbe fra en ræv kan de jo ikke.

Det er svært at vælge, hvad man skal - og går det galt, så valgte man forkert.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #10 Dato: 13 ſeptember , 2015, 18:30 »
Hans Kurt. Ja det er noget af en balancegang. Jeg gik ude ved dem de første par dage - og da det gik godt glemte jeg forsigtigheden. Kan godt være jeg lukker dem ud igen hvis jeg går derude og arbejder og har hunden med. Kan måske virke lidt afskrækkende. Jeg er ikke så bange for ræven - hunden vil tænde totalt af hvis den viser sig. Spurvehøgen er her værre med sine lynangreb.

Offline Charlotte3080

• Bruger
« Svar #11 Dato: 14 ſeptember , 2015, 11:22 »
Selve haven er ikke hegnet ind, så når de kommer udenfor hønsegården, vil de både kunne gå ude på hestefolden, i vores have, og over i skoven. Så det kan være svært at holde styr på dem medmindre jeg følger efter dem konstant. Jeg er realistisk og ved godt at der en dag måske er en, der bliver taget af et rovdyr, men vil gerne have de er bedst muligt rustet til at kunne gemme sig/slippe væk. Omvendt vil jeg gerne unde dem allerede nu at kunne tulle rundt på et større område... Det er ikke helt let at finde ud af! Som du siger, Hans-Kurt, går det galt, så valgte man forkert.

Indtil videre forsøger jeg at aktivere dem med diverse grønt, jordklumper osv og så må jeg summe lidt videre over beslutningen med at lukke dem ud :)
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #12 Dato: 14 ſeptember , 2015, 22:37 »
Jeg har også haft høns under friere og større forhold. Da gik de altid fri og  uden indhegning. Ræven  har sikkert snuppet een i ny og næ uden at jeg opdagede det. Nu har jeg ikke så mange og ikke rigtig 'råd' til at miste nogen hvis vi skal have dækket vores behov for æg. Forsøger at være helt selvforsynende med ret få høns ( pga pladsforholdene).

Offline Charlotte3080

• Bruger
« Svar #13 Dato: 16 ſeptember , 2015, 16:08 »
Antalmæssigt har vi råd til at miste et par stykker op til en håndfuld, men mit hjerte synes ikke rigtigt der er råd   <G
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar