Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ingen æg :(  (Læst 3765 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Sv: Ingen æg :(
« Svar #15 Dato: 21 August , 2015, 09:14 »
@ Lene sk - det er da utrolig, hvor forskellige høns kan være. Men godt det samme, ellers havde vi ikke rigtig noget, at kunne skrive om og forsøge at blive klogere på.
Så ville vi alle være helt ens, hvad viden om høns angår.  *e

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #16 Dato: 21 August , 2015, 09:46 »
@ Lene sk - det er da utrolig, hvor forskellige høns kan være. Men godt det samme, ellers havde vi ikke rigtig noget, at kunne skrive om og forsøge at blive klogere på.
Så ville vi alle være helt ens, hvad viden om høns angår.  *e

Jeg må tilstå at forskellen undrer mig. Også at der har været store problemer med at få Orpington til at overleve overhovedet. Ud af 7 stk - er een blevet slagtet og kun to har overlevet.

Hos Australorperne ( ud af 15 ) har der været to unghaner der har krævet noget ekstra omsorg, men ingen sygdom og dødsfald. Ikke engang en forkølelse. Intet.

Vilkårene de lever under er de samme.

Og iøvrigt ca 70 æg i gennemsnit i vintermånederne på 3 Australorphøner. Racehøns lægger også æg om vinteren!!!!!

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #17 Dato: 21 August , 2015, 11:10 »
Lene nu er dit antal af orpington måske ikke lige nok til at generalisere at sådan er racen.
For der må man nok have en orpington opdrætter på banen, som har arbejdet med racen i mange år og lavet mange kyllinger.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #18 Dato: 21 August , 2015, 12:22 »
Jeg har godt nok kun haft i alt 7 orpington,  men min oplevelse er at de er hårdføre, hurtigtvoksende dyr. Har aflivet en enkelt som 4 dage gammel fordi den var pjevset, men de andre har været fine fra start til slut.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #19 Dato: 21 August , 2015, 15:02 »
Jeg har tidligere haft ret mange Orpington - stor gul. Der var absolut ingen problemer med dem - så jeg blev godt nok noget skuffet over disse her. Det er en race jeg sætter højt og forstår ikke rigtigt hvad grunden er til at jeg ikke kan få dem til at trives. Jeg må vel bare prøve igen.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #20 Dato: 21 August , 2015, 19:03 »
Min erfaring er at hvis årets kyllinger kommer igang med at lægge æg inden det bliver for mørkt, så bliver de ved vinteren over.  Hvis de ikke gør det,  så starter de først i januar når dagene længes.  Rent praktisk betyder det her i huset at første hold SKAL klækkes inden 1.April så har vi æg hele vinteren
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #21 Dato: 21 August , 2015, 22:17 »
ubs, så kan jeg nok ikke forvente æg af mine unghøns før til forårer. Men mon ikke de voksne Brahmar 0,3 kan give æg vinteren over. De to er skruk nu, men det går jo over.

Så er det også fint for mig.

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 02 ſeptember , 2015, 20:49 »
Så fik jeg da mit første æg! - Yay :)
Hvorfor skriver jeg det? - Tja, så er der måske lidt til æggelægnings statistikken :P

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #23 Dato: 02 ſeptember , 2015, 21:18 »
Tillykke med ægget :) det er vist kun os hønsetosser, der kan forstå, at det er en stor ting ;)

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #24 Dato: 02 ſeptember , 2015, 23:30 »
Også til lykke herfra med det første æg  /o <I
Det er da en stor ting, når det første æg kommer  <D. Mine 3 Brahman hønekyllinger bliver i næste uge 20 uger. De er pænt store og måske . . . .  *k et lille æg. Mit blik er rettet stift på deres kam, for at se, om ikke den begynder at blive rød. Men glæder mig især til Barnevelderne  kommer i æglægning. Om en måned måske  <S <S <S

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 09 ſeptember , 2015, 16:58 »
Det er helt sikkert det bedste tegn. Kammens farve :)

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #26 Dato: 09 ſeptember , 2015, 19:56 »
ja,  ;) men et æg er bedre  *g

Offline Lene Vesterby

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 15 ſeptember , 2015, 19:31 »
Hej
Jeg undre mig også, har de sidste dage fået 1 æg om dagen, hvor jeg hver 2. dag fik 2 eller 3 æg og så en dag med 1 æg det giver lid over 2 æg i snit, men nu kun 1 æg. Jeg har tænkt på om det er lys de mangler de går jo til ro allerede omkring kl. 18.30. Jeg har 4 høns og inden jul skulle der være 6 æglæggende høns. Synes ikke det kan være foder, for det er det sammen som de hele tiden har fået.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #28 Dato: 15 ſeptember , 2015, 20:18 »
De er sandsynligvis i fældning.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #29 Dato: 03 November , 2015, 23:41 »
Så nåede vi november. Ingen af mine hønniker lægger æg. Brahmaérne er 31 uger, og somme tider tager jeg fejl af dem og de gamle høner, så kikker jeg på kammen, og den er ikke særlig rød. Det gælder såmen både de unge og de gamle. Barnevelderne er dd 24 uger. Den eneste - Brahma høne - der har lagt æg de sidste måneder, er gået i fældning, de 2 andre er stadig skruk - den ene med 16 ugers kyllinger den andens er 13 uger.

Så 13 potentielle æglægger giver O æg  :'(. Nu kommer der nok først æg til januar - det er lidt øv. Siden maj har jeg kun været selvforsynet med æg i ca 14 dage. Det er ikke hønsenes skyld, det er jeg helt klar over, det er mig der skulle have anskaffet dem med andre terminer, end dem de havde. Men jeg kunne ikke finde Voksne Brahma før maj og Barnevelder leverandøren, ventede på at rugeæggene skulle få den rigtige vægt - så . . . , Men fra januar 16 og frem, så kommer der æg i lange baner  ::) der er jo yderligere 5 hønniker på vej. Så bliver jeg nok nødt til at slagte dem  <H