ok, dvs at man først kan forvente æg af ½år´s gamle hønniker (racehøns) - måske et par uger yderligere endda. Men hvad så med årstiden ?. Det er mit indtryk, at racehøns - i hvert fald for de flestes vedkommende - ikke lægger æg i den mørke tid.
Det betyder - efter mine beregninger, at det ikke kan forventes, at der kommer særlig mange æg i perioden slut oktober start februar. Hvis ikke man har kunstlys og andet der fremmer æglægningen.
Men gælder det kun høns der er i æglægning ?(de stopper så i slut oktober) eller omfatter det også de hønniker der bliver det famøse ½år i oktober. Begynder de at lægge æg i den mørke tid ?? , eller venter de helt til foråret, året efter de kom til verden i feks april.
Oven i det med lyset, kommer så den årlige fældning, som jo også stopper æglægningen. Et sted har jeg læst, at høns fælder når de bliver 1 år. Så en hønekylling fra feks 1. maj, begynder æglægningen 1. februar og stopper så igen 1. maj og 4 - 6 uger frem. Fælder den så igen det kommende efterår(igen) og stopper æglægningen for vinteren ?.
Så får man æg i 7 måneder ud af hendes første 18 måneders liv.
Jeg ved godt dette er lidt nørdet, men .......