Da jeg fik mine voksne Brahmaer start maj, var de 3 høner også medtaget af hanens træden. De var temmelig bare hen over ryggen.
Efter at have spurgt om råd her på DFF, fik jeg følgende forklaring:
Haner træder deres høner - somme tider ret voldsomt og ofte - meget i forårs månederne.
Når så sommeren kommer, falder hans iver og hønerne får igen fjer på kroppen. God plads skulle også hjælpe. Så han har andet at beskæftige sig med end høner.

Det kom til at passe med mine dyr. Hønerne fik på en måneds tid igen en smuk fjerdragt, der også omfattede ryggen.
Hanen træder stadig hønerne, men lige for tiden har han kun en, da de andre er skruk. Men han efterstræber ikke de 3 hønniker der er ca 5 måneder nu. De er ellers næsten lige så store som hønerne. Men lægger ikke æg endnu.
Til foråret, skal han være avlshane og da må jeg nok korte hans spore ned, da de ser ret store ud nu og de bliver nok ikke mindre til den tid.
Så hvis hanen passer til hønsene, altså enten er af samme race og størrelse, eller han størrelses mæssigt passer til de høns han går blandt, og ikke kun går med en høne. Så er det ok - som jeg har forstået det.
Jeg har også læst, at der er avlere der lukker hanen for sig selv hver 2. dag og er meget opmærksom på hans spore.