Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hanevalg...?  (Læst 6936 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

• Bruger
Hanevalg...?
« Dato: 14 August , 2015, 11:06 »
Min kyllingeflok er begyndt at blive for stor og vi skal snart til at slagte. Jeg skal beholde en af de unge haner, men er noget i tvivl om hvilken. Så kunne godt bruge lidt hjælp.

Min nye hønseflok kommer til at bestå af 4 skånske blomsterhøns, 1 new hamshire blandingshøne og 2-3 dværg høner. Muligvis også en faverolles høne. Af mulige haner er der 2 skånske blomsterhaner og to new hamshire/R.I.R blandingshaner.

De skånske haner er mere sky og svært tilnærmelige, den ene er størst, begyndte at gale først og er begyndt at forsøge at træde de skånske høner (de er kun 3,5 mdr. Så jeg synes egentligt det er ret tidligt! Og damerne protestere da også ret meget!) den anden blomsterhane er mere modig, mere opsøgende og nemmere at komme til. Han galer også.
De to blandingshaner er helt anderledes. Størrelsesmæssigt er de samme str. Som de skånske, men de galer ikke endnu. De er meget kontaktsøgende, vil gerne nusses med, komme op at sidde og virker mere interesseret i mad/os end damer endnu. De er meget hyggelige og sjove. Så udfra personlighed, ville jeg absolut helst beholde en af blandingshanerne. Men de er jo ikke racerene - så jeg havde hele tiden forventet de skulle i gryden :-( jeg havde dog ikke regnet med at der var så stor forskel på racernes personlighed  ??? Alle mine 4 brune blandinger er meget opsøgende og kælne, mens mine 6 skånske er sky og meget tilbageholdne. De er jo vokset op sammen, med helt samme kontakt fra os.

Sidst, mine dværghøns er dv. Kochin og en lille flyvsk sort-hvid blanding. Meget lille. Kan de fortsat gå med resten af flokken og ovenstående str. Hane? Indtil videre holder de sig ligesom for sig selv, søger selv føder, sidder sammen på pinden om aftenen osv. Vil en stor hane overhovedet skele til de små?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hanevalg...?
« Svar #1 Dato: 14 August , 2015, 12:03 »
Det kommer vel an på hvad formålet er med hønsene.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 14 August , 2015, 12:25 »
Enig med Lene. Men bortset fra det, så kan du ikke holde dine dværghøner med så store haner.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 14 August , 2015, 23:00 »
Jeg ville beholde den smukkeste svenske skovhane. Han skal nok blive mere rolig, når han får hønsene for sig selv. Nu skal han jo gøre sig til og vise sine evner som flokfører, for at overgå sine konkurrenter.
Så får du rene skovhønsekyllinger til foråret, og blandingshanerne i fryseren - det var jo din første plan  ::)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 14 August , 2015, 23:03 »
Skovhøns ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 15 August , 2015, 12:22 »
UBS -så faldt hammeren igen  /1 - øv, hvorfor sikre mig ikke at skrive den rigtige betegnelse for høns, inden jeg trykker send - men heldigvis har vi Lene Lestat  - tak for din påmindelse !

jeg mente skånsk blomsterhane og ikke s-------  <D

Offline Lunder

• Bruger
« Svar #6 Dato: 17 August , 2015, 19:50 »
Jeg ved ikke, om dette er et svar til dig.
Sidste sommer valgte jeg af en kylligeflok den største af alle hanerne. Det var nu også den flotteste synes jeg. Den er blevet meget stor og desværre så stor, at den laver skader på hønsene. Udover at træde dem næste flade, så flænser han dem op i siderne med sine inderste negle når han tramper rundt.  <P Vi har prøvet med lærreds-dækkener til hønsene, men det er ikke nok.
Nu er især den ene høne så skadet, at jeg har besluttet at slagte hanen i aften, selvom den på alle andre måder gør det godt som hane. Æv !

Så mit råd til dig er: tag endelig en hane, som passer til hønsene i størrelse
1,6 BK Maran
0,1 splash Maran

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #7 Dato: 18 August , 2015, 14:52 »
Tak for alle jeres svar. Jeg er opmærksom på at det ikke går med dværghønsene og den store hane. Så de bliver skilt ad. Så dværghønsene kommer til at gå for sig, nok uden hane.

Ja netop - formålet.... Det er gode sunde æg, sunde slagte kyller til fryseren som har levet et godt liv. Og at mine børn får lov at opleve hvor maden kommer fra. OG så er de jo vildt søde og sjove. Men netop fordi race-avl som sådan slet ikke er en del af ovenstående, har jeg meget svært ved at vælge hane. For selvom blomsterhanen er smuk og jeg jo så vil kunne avle racerene kyllinger, så har min brune blandingshane bare meget mere personlighed - eller hønselighed - hvis det hedder det. (Jeg er godt nok ret ærgerlig over at han ikke er en hun  :o )

Mht. Det med at træde hønsene i stykker. Så er det netop årsagen til at jeg har valgt at slagte min gamle hane. Jeg har en 2 år gammel faverolles hane som jeg købte i foråret med 3 faverolles høner. Og jeg havde oprindeligt planlagt at beholde ham og slagte alle de unge haner. Men de tre høner han går med er helt ødelagt over ryggen  :-\ særligt den ene er slemt medtaget. Og det synes jeg bare er synd. Så han ryger altså i gryden og så må en af de yngre træde til.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #8 Dato: 24 August , 2015, 23:35 »
Da jeg fik mine voksne Brahmaer start maj, var de 3 høner også medtaget af hanens træden. De var temmelig bare hen over ryggen.
Efter at have spurgt om råd her på DFF, fik jeg følgende forklaring:

Haner træder deres høner - somme tider ret voldsomt og ofte - meget i forårs månederne.
Når så sommeren kommer, falder hans iver og hønerne får igen fjer på kroppen. God plads skulle også hjælpe. Så han har andet at beskæftige sig med end høner. :angel:

Det kom til at passe med mine dyr. Hønerne fik på en måneds tid igen en smuk fjerdragt, der også omfattede ryggen.

Hanen træder stadig hønerne, men lige for tiden har han kun en, da de andre er skruk. Men han efterstræber ikke de 3 hønniker der er ca 5 måneder nu. De er ellers næsten lige så store som hønerne. Men lægger ikke æg endnu.

Til foråret, skal han være avlshane og da må jeg nok korte hans spore ned, da de ser ret store ud nu og de bliver nok ikke mindre til den tid.

Så hvis hanen passer til hønsene, altså enten er af samme race og størrelse, eller han størrelses mæssigt passer til de høns han går blandt, og ikke kun går med en høne. Så  er det ok - som jeg har forstået det.

Jeg har også læst, at der er avlere der lukker hanen for sig selv hver 2. dag og er meget opmærksom på hans spore.

Offline Lunder

• Bruger
« Svar #9 Dato: 25 August , 2015, 07:26 »
Det er sandt, at der er mest gang i hormonerne om foråret. Men det kan nu stadig være et problem hen over sommeren.
Jeg har fire voksne høner, og det er måske i underkanten til en viril herre. To af hønerne var skrukke hen over sommeren, og det er måske det, som har holdt gryden i kog for hanen. Han var også stor i forhold til hønerne, og ryggen under vingerne var totalt fjerløse, og på et par af dem var der dybe flænger ind i kødet. Nu er hanen slagtet, og hønerne ved at komme sig. De heler heldigvis godt, selvom jeg var helt bekymret om de alle overlevede.
Mine høns går frit rundt i vores kæmpe have, så det er ikke pladsmangel.
Mht at klippe spore og den inderste af de tre for-negle, så vær forsigtig. Man kan ikke klippe ret meget af, før det bløder. (Taler af erfaring)  :-[

Vh Rune
1,6 BK Maran
0,1 splash Maran