Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mine høns lægger færre æg  (Læst 17312 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Mine høns lægger færre æg
« Svar #15 Dato: 19 August , 2015, 09:05 »
Har I tænkt på ?
At æglægningen kan jo gå ned ved foderskift, og når der gives det ene slags rester/godbidder den ene dag og en anden slags rester/godbidder en anden dag, tja så er det vel egentligt lidt som at betragte som et foderskift.

Industrien, som jo nok har det højeste æggeantal pr. høne året rundt, fodre jo kun med det samme rationerede foder hver evig eneste dag.

Og er det virkelig så nødvendigt for private at høner skal lægge 365 æg om året?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #16 Dato: 19 August , 2015, 10:40 »
Os med havehøns går nok meget op i æglægningen fra vore dyr. Det er jo ligesom det vi bl a holder dem for og så glæden over at følge dem i deres gøren og laden.
Når vi samler æg ind, mindes vi måske tiden for mange år siden, hvor vi hos mormor på den fædrene gård tilbragte vore sommer. Lidt romantisk måske, men dejlige tanker. *y

Æg er, det vi er med til at skaffe til familien, det er måske det eneste vi selv producere til husholdningen, så det har en høj prioritet - noget vi kan påvirke - måske. Det er os der har pligten at passe vore dyr godt og så ville det jo være dejligt, hvis resultatet kunne blive lige så godt, som vores indsats. *e Det er jo et eller andet sted belønningen for indsatsen.  *e

Men heldigvis gror træerne ikke ind i himlen. Vore høns lægger de æg de kan og som passer ind i deres daglig dag. De afpasser æglægningen efter de forhold de lever i og den føde de indtager. Og tak for det /o

For mit vedkommende glæder jeg mig, over de æg der kommer. Kommer der for få efter mit behov i køkkenet, så supplerer jeg fra en lokal landmand. Lige nu kommer der et hver dag, det er max jeg kan få, da de to andre er skruk.

Så glæd dig over dem der kommer og lad os fortsætte med at diskutere. hvorfor der ikke kommer flere end der gør. Måske bliver man klogere og kan øge æglægningen lidt ved forskellige tiltag. I sidst ende er det den enkelte høne, der har det sidste ord at skulle have sagt i den sag.  /o

Det er som at være lystfisker - man håber på den helt store fangst - så vennerne kan blive imponerer, Men som oftest må man til fiskehandleren  *g

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #17 Dato: 19 August , 2015, 12:26 »
Jeg tror altså det er de færreste der forventer 365 æg om året, og hvis de gør, så er det ren uvidenhed fordi man har lært at høns lægger æg hver dag.

Æglægning er jo en måde hvor vi kan "måle" om vores høns har det de har brug for og er i tip top kondition, så hvis æglægning går ned, er det vel meget naturligt at man leder efter en årsag.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #18 Dato: 19 August , 2015, 18:01 »
Hans-Kurt og Raziel. Jeg er meget enige med jer. I den sidste ende er det vel op til den enkelte hvor nørdet man vil være omkring fodring og sit hønsehold generelt.

Jeg forventer ikke 365 æg om året, men vil da gerne have at hønerne yder det de kan. Ikke for at presse dem ud over det rimelige. Industrien påstår jo at deres høns har det supergodt - for ellers ville de ikke lægge så mange æg!

Min ambition er da også  at hønerne yder optimalt, men at de samtidig er glade og sunde og kan holde i flere år - og få et godt liv. At finde en balance i det hele. Økonomien i det snakker jeg ikke om - for det løber overhovedet ikke rundt!

En sidebemærkning. Da vi var på ferie skulle vi købe æg. Burhønseæggene ( de billigste) var udsolgt og min mand syntes godt nok at skrabe og øko- æggene var alt for dyre. Så vi fik ingen æg. Jeg pippede ikke et ord om hvad vores egenproducerede æg nok ville koste i den sammenligning :)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #19 Dato: 19 August , 2015, 18:18 »
Jeg undværer nu hellere æg end at købe dem, meeen heldigvis har jeg da æg selv hele året rundt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Seitzberg

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 19 August , 2015, 20:15 »
Jeg forventer bestemt heller ikke 365 æg om året. Jeg er glad for hvert et æg de skønne høns leverer og nyder at se dem tusse rundt i gården. For da slet ikke at nævne børnenes glæde ved de små dyr.
Men når man er ny hønseejer, og dermed ikke har så meget erfaring, kan man jo godt blive bekymret for om der er noget galt med dyrene. De skal jo gerne have det godt.
Når man så har konstateret at de ikke fejler noget, kan man jo godt blive nysgerrig efter hvad grunden så kan være. Både for at lære noget om hønsenes natur, men naturligvis også fordi jeg da gerne vil have det bedste ud af mine høns. Så længe hønsene har det godt er der vel intet odiøst i, at stræbe efter et godt udbytte.
Har så i dag været den heldige indsamler af tre æg igen - ligesom før. Så måske hele misæren bare skyldes en skruk høne. Og når man så både er uerfaren og en "hønemor" så bliver man jo straks bekymret.
Men hvor har jeg dog lært meget om hønsehold - så igen tusind tak for det. :)
0,2 lys sussex
0,1 tværstribet skovhøne
0,2 mørk sussex
0,2 mørkleger

Offline Seitzberg

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 19 August , 2015, 20:17 »
Er nu stadig en smule nysgerrig efter at vide, om en høne der er øverst i hierarkiet helt kan undlade at lægge æg, fordi den tror den er hane. Bare sådan for interessens skyld...
0,2 lys sussex
0,1 tværstribet skovhøne
0,2 mørk sussex
0,2 mørkleger

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #22 Dato: 19 August , 2015, 20:56 »
Vi er også selvforsynende , men havde altså ikke lige fået æg med på ferien. Har faktisk ikke købt æg  siden Australorperne begyndte æglægning. Og der kan ikke købes æg - uanset hvad man kalder dem - så gode som vores egne så en prissammenligning er urimelig.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #23 Dato: 19 August , 2015, 20:58 »
Måske også derfor min mand studsede over prisen - altså det at vi faktisk ikke køber æg.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #24 Dato: 19 August , 2015, 23:09 »
Ak ja, alle de bekymringer vi gør os om vore høns  <D, men godt det samme. Blandt mine venner er et par, som har 6 høns af ubekendt oprindelse og ligeledes ukendt alder. De går oftest i deres hønsegård - kun sjældent i haven. De får hver morgen en kop havregryn, for hyggens skyld. Rester fra husholdingen er også på menukortet. Af foder ellers, bliver der serveret hvede og ikke andet. Dette er alt hvad de får.
De skrukker meget, men producerer også mange æg. Så mange, at to mennesker ikke kan nå at spise dem, men foræres væk.

Og her udtænker jeg alle mulige foderplaner med både det ene og det andet i, og så klarer de sig med så få ting. Hvad skal man nu gøre ??

Skal vi ikke tage det med om en høne stopper med æglægningen hvis den bliver fører af en flok i en anden tråd ??  :)

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #25 Dato: 20 August , 2015, 06:29 »
Har læst om et forsøg hvor høns blev sat på forskellig kost og så blev det sammenlignet med en flok på fuldfoderpiller uden adgang til udeareal med grønt.
Et hold fik hvede og gik på kløvermark et hold på hvede og cikoriemark og det tredje hold kan jeg ikke lige huske.

Hønsene, der havde et areal hvor de kunne gå frit rundt spise alt det grønt de kunne, skrabe efter insekter mm. lagde lige så mange æg som hønsene på fuldfoder omend æggene vejede lidt mindre.

Den bedste æglægning kom fra hønsene på cikoriemarken. Forsøget løb over nogle måneder og siger altså ikke noget om langtidseffekt - og vinterperiode. Man kunne godt forestille sig at der kunne opstå mangel på visse næringsstoffer i længden ( min eget forbehold).

I et havehønsehold vil der ofte være dyr med forskellige behov og der skal tages hensyn til det. Især de store hurtigvoksende haner er jeg i hvert fald nødt til at være ekstra opmærksom på  får nok og godt nok foder. Ellers går de til. I år havde jeg fem Australorphaner og to af dem ville have sat træskoene hvis ikke jeg hver dag havde taget dem fra flokken og fodret dem seperat med hjemmelavet 'kraftfoder'.

Der er også forskel på hvor meget racerne kræver. Orpington ( mine i hvert fald) oplever jeg som ret nøjsomme. De nipper til maden og spiser i små portioner. Kan endda stå og sortere. Majsen tages fra og lægges til højre. Foderpillerne lægges i vandtruget, så er man da sikker på at de ikke kommer igen. Gulerødderne lægges til venstre. Kød og røræg spises først, osteterne spisen nogle gange og så kommer de små diversebunker bagefter - måske. Australorperne grovæder rub og stub - og det tager kun fem minutter. Men der er i høj grad også forskel på de to racers ydelse og livskraft.
« Senest Redigeret: 20 August , 2015, 06:31 Fra Lene Skelmose »

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #26 Dato: 20 August , 2015, 06:45 »
Mht førerhønen der stopper æglægning har jeg oplevet det samme - også at den begyndte at sige galelyde. Der er en naturlig forklaring - idet hanen og hønen har den samme grundform og ved hormonforandring ( der er lavet forsøg med sterilisation/kastration) vil hanen og hønen blive fuldstændig ens i det ydre idet de antager den samme grundform - som en kapun( kastreret hane). Hønen bliver mere haneagtig. Hormonforandring sker også spontant i flokken efter behov.

Synes også jeg har observeret det i årets hanehold. Når den mest potente hane blev fjernet, udviklede næste hane lynhurtigt både galen, adfærd og størrelse. Den sidste hane jeg har havde ikke galet et eneste kvæk da vi havde slagtet de andre, men i løbet af et par dage kom galeøvelserne og haneadfærden overfor hønerne.  Ret smart egentlig. Han slap også for rivaliseringen med de andre.