Jeg tror det er forkert at nogle høns kaldes "begynder høns", for bare der er taget højde for forholdene, kræver de stort set den samme pasning. Jeg bor selv i et villakvarter, og har ikke fået klager over min hane endnu. Den galer typisk 5-6 gange om dagen, hvor den så lige siger "kykelikyy" en 3 gange. Derudover er den meget fredsommelig og man mærker den ikke rigtigt. Men der skal nok også findes haner der galer i et væk.
Jeg betegner stadig mig selv som nybegynder (halvandet år med høns), og har derfor valgt racen Sussex. Det er en god kombinationsrace, og det kan jo være med til at hjælpe dig med at afgøre om du også er til slagt af egen avl, eller kun æg og hygge. Selv har jeg stadig en slagtning til gode. Jeg overvejer ligesom du, at tilføre Brahma til mit hønsehold, men det er en race der kræver plads, især indendørs (de bryder sig ikke om vide fodfjer).
Jeg vil sige: anskaf et par gode kombinationsracer, eller bare en til at starte med, så kan du evt. slagte til foråret, og og udvide med andre racer

Gode kombinationsracer: Sussex, Wyandotte, Maran, Australorp, New Hampshire, og der er sikkert flere der også er gode. De første 4 racer er i hvert fald også let tilgængelige