Mine kyllinger havde en flytbar side (træramme med kyllingetråd) i aflukket i hønsehuset, hvor de tilbragte de første 6 uger - uden adgang til resten af huset. Men de kunne se de andre fjerkræ og omvendt, hele tiden. Da jeg så mente, at nu skulle de sammenføres, så lagde jeg en træklods under trærammen, men kun i det ene hjørne. En klods der havde samme størrelse som en kylling.
Det betød, at kyllingerne nu kunne gå under trådrammen, som de ville. Der gik nogle dage før den første kylling gik ud og i hvert fald over en uge, før alle havde fundet vej ud. Med tiden hævede jeg rammen, men ikke mere end at kyllingerne skulle dukke sig for at komme under.
Det fungerede rigtig godt, efter min mening. Først da alle kyllinger opholdte sig mere ude i hønsehuset end inde i deres "helle", fjernede jeg det helt. Da var de varmefrie.
Under hele denne samføringsproces, blev de fodret for sig selv. Da jeg så, at mange af dem havde fundet vandet i hønsehuset, fjernede jeg deres vandbeholder. Det sidste var foderet. Her er jeg stadig meget i tvivl om, hvornår de skal gå fra kyllingefoder til voksenfoder. De begyndte meget hurtigt at tage korn til sig, og det er vel også ok.