Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: indlemmesle af Kyllinger?  (Læst 4752 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel86

• Passiv bruger
indlemmesle af Kyllinger?
« Dato: 24 Juli , 2015, 14:19 »
Halløjsa DFF!

Et rigtig begynder spørgsmål, fra en begynder.

Jeg havde en skruk høne, med 6 æg under sig, men hun forlod reden 2 dage før kyllingerne skulle klække, så jeg lånte i al hast en rugemaskine, og fik ruget alle 6 kyllinger ud :-D

Du er nu 14 dage gamle, og sunde og raske. men...

Jeg har jo en flok høns, som de gerne skulle ind til....

- hvordan introducerer man 6 kyllinger for sin flok, så de ikke bliver hakket?

- Kan man bare sætte kyllingerne ind til de voksne nu, med en varmelampe i hønsehuset, så de selv kan rende ind og ud?

ja, lidt hjælp til de 6 dejlige kyllinger søges!

Håber på jeres hjælp.

Mvh.

Mikkel

Offline Nielsen86

• Passiv bruger
Sv: indlemmesle af Kyllinger?
« Svar #1 Dato: 24 Juli , 2015, 14:50 »
Lav et hjørne til dem i hønse huset hvor de store høns ikke kan komme ind men kyllingerne Kan gå frem og tilbage som det passer dem så ledes at de altid kan gå i "Helle" endelig ikke bare lukke dem derind uden mulighed for at gå for sig selv... Men jeg tror nu jeg ville vente 2 uger mere hvis det var mig så de lige får lidt mere størrelse...
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 24 Juli , 2015, 19:19 »
Ja vent en uge eller to mere, og som Nielsen siger sørg for at få lukket af så de voksne ikke kan komme til varmelampen og kyllingerne kan få et fristed. Havehegn med 10x10 cm masker er smart til formålet :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Bjørnemor

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 24 Juli , 2015, 21:41 »
Vores 13 rugemaskine udrugede kyller var under varmelampen i 1 1/2 uge. Så begyndte Lillemor (vores gamle høne) at klukke og følge med i deres færden når hun så ind i kyllingeburet som stod midt i hønsenes hus. Vi har et "teenagerbur" hvor vi lukker 2-8 ugers kyller ud inden de skal forenes med de andre, men vi prøvede at sætte Lillemor derind sammen med kyllerne. Hun adopterede dem på stedet og nu har de hermed en adoptivmor. Alt er lykkedes på få dage og det er en ren fryd at se på. Nu efter 2 dage går de sammen med de andre. Lillemor er en rigtig hønemor og er vældig skrap overfor alle hønsene. Stadig kuet af hanen, men det er en helt anden snak.
Prøv dig evt. frem, men under skarp overvågning. Ellers kan jeg anbefale at vente nogle uger...
Lykkelig ejer af
8 høner af blandede racer (araucana, kobbermaran, mm)
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #4 Dato: 24 Juli , 2015, 21:55 »
De skal jo under alle omstændigheder ha adgang til en varmelampe, medmindre selvfølgelig miraklet sker og der pludselig er en adoptivmor (det er meget sjældent). Og der skal være spærret for de voksne til varmelampen ellers vil de voksne overtage den. Så det korte af det lange... et hegn hvor kun kyllingerne kan komme ind er for mig at se den eneste vej frem.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Bjørnemor

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 25 Juli , 2015, 09:17 »
Vi har tidligere haft god erfaring med adoption af kyller af en høne. Tror ikke det er så sjældent
Lykkelig ejer af
8 høner af blandede racer (araucana, kobbermaran, mm)
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 26 Juli , 2015, 12:21 »
Mine kyllinger havde en flytbar side (træramme med kyllingetråd) i aflukket i hønsehuset, hvor de tilbragte de første 6 uger - uden adgang til resten af huset. Men de kunne se de andre fjerkræ og omvendt, hele tiden. Da jeg så mente, at nu skulle de sammenføres, så lagde jeg en træklods under trærammen, men kun i det ene hjørne. En klods der havde samme størrelse som en kylling.
Det betød, at kyllingerne nu kunne gå under trådrammen, som de ville. Der gik nogle dage før den første kylling gik ud og i hvert fald over en uge, før alle havde fundet vej ud. Med tiden hævede jeg rammen, men ikke mere end at kyllingerne skulle dukke sig for at komme under.
Det fungerede rigtig godt, efter min mening. Først da alle kyllinger opholdte sig mere ude i hønsehuset end inde i deres "helle", fjernede jeg det helt. Da var de varmefrie.
Under hele denne samføringsproces, blev de fodret for sig selv. Da jeg så, at mange af dem havde fundet vandet i hønsehuset, fjernede jeg deres vandbeholder. Det sidste var foderet. Her er jeg stadig meget i tvivl om, hvornår de skal gå fra kyllingefoder til voksenfoder. De begyndte meget hurtigt at tage korn til sig, og det er vel også ok.  ::)