Jeg er lidt bange for at jeg har købt "katten i sækken" som man siger... Og det ærgrer mig noget, over at jeg tilsyneladende har dummet mig i køb af dyr.
For to uger siden køber jeg 1,4 faverolles. Finder annoncen på dba, og kører næsten 5 kvarter med min datter på 4 år for at hente hønsene. Hun er meget spændt!. Sælger viser stolt rundt på gården, vi ser rugeriet, de andre høns, ænder, kyllinger osv., snakker racer, foder, pasning mm. Sælger kan tydeligt mærke jeg er nybegynder indenfor høns. Jeg fortæller også at jeg har en flok kyllinger hjemme, og spørger til om de kan gå sammen. Vi kigger også på de faverolles som jeg er kørt langt efter for at hente. Sælger havde sagt i telefonen at de var lidt "slidte på ryggen" fordi hanen træder dem lidt voldsomt. Nå okay tænker jeg, det er nok meget normalt. De to af hønerne er meget slidte på ryggen, og en er helt plukket på halsen

De er også noget møget bagtil. Nå men sælger pakker hønsene sammen i kasser, og sætter i bilen. Da han så kun mangler hanen og er ved at putte den i kassen, opdager jeg at den er VOLDSOMT ramt af kalkben! Hov siger jeg, er det det der kalkben. Ja - joo det er det da. Men jeg skal bare give det en gang spray med loppekur til hunde - så går det væk, siger sælger. Øv tænker jeg og spørger om det smitter. Og sælger sværger at det gør det bestemt ikke! Jeg er lidt i krise der, overvejer om jeg skal sige nej tak, men med en meget spændt og glad 4 årig i bilen og en lang køretur hjem, de andre 4 høns allerede pakket. Så siger jeg ok. og får alle dyrene stoppet i bilen. Suk. hjemme med de nye dyr, og jeg googler kalkben og behandling inden jeg lukker dem ud - og vupti: det smitter at Pommern til og man må ikke behandle med loppespray, for det kan gå i æggene/kødet! Så tak til sælger for den løgn. Jeg kunne jo have lukket dem sammen med mine kyllinger, og så havde jeg haft 21 dyr i stedet for 5 jeg skulle behandle

Nå jeg behandler i stedet med stald chok og vaseline - og det er ved at gå væk! (alle hønerne var naturligvis også ramt, dog mest slemt med hanen). Men det betød jo også at manden lidt akut måtte udvide det nybyggede hønsehus, for jeg kunne jo ikke lukke hønsene sammen med mine kyllinger som planlagt.

Så i forgårs da jeg kommer ud til hønsene, opdager jeg chokeret at den ene høne render rundt med numsen hængende omvendt ud

Det var da noget af et chok! Endnu engang redder Google mig, og jeg finder hurtigt ud af at den har æggelederprolaps (på størrelse med en knytnæve). Jeg forsøgte at stoppe det på plads, men det smuttede bare ud igen med det samme. Så der måtte den nyindkøbte økse tages i brug

Jeg havde forventet at min første slagtning ville foregå stille og roligt, planlagt og besluttet at nu tager vi den, og den og den ... bl.a. bl.a. Så det var blevet en rolig naturlig ting. I stedet blev det en ret skræmmende og ubehagelig en oplevelse. Øv! Og så var det selvfølgelig også den yngste af de nye høns som måtte lade livet, så nu har jeg to ældre høner fra 2014 tilbage og en fra 2013. Det havde hele tiden været meningen af de ældre høner fra 2014 skulle slagtes når de går i fældning til efteråret, og så ville jeg beholde de to 2013 høner et år endnu ;-( Men sådan skulle det så ikke gå.
Og så her til morgen opdager jeg at den ene af de ældre høner har meget tynd afføring... Suk, hvad sker der lige for de høns?? Mine kyllinger har vi haft i 3 mdr. nu, og ingen af dem har vist nogen form for sygdomstegn...
Nå jeg trængte vist lige til at komme ud med noget luft

Jeg synes ikke det er den bedste start på hønsehold som de faverolles høns har givet mig