Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kylling er ikke sig selv :(  (Læst 5124 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Millal

• Passiv bruger
Kylling er ikke sig selv :(
« Dato: 22 Juni , 2015, 13:50 »
Hej...

Jeg har en 10 uger gammel brahma kylling som ikke helt er sig selv... Den holder sig for sig selv, går meget langsomt, er nærmest ved at vælte når de andre går ind i den, når jeg lukker dem ud i haven løber de andre ud og så kommer den dumpende lang tid efter. Den har ikke lang strakt hals som de andre, meget tæt og fluffi i fjerne.. I torsdags så den bare fluffi ud men var ellers normal, så har vi været væk i weekenden og nu er det helt galt... Den har ikke utøj, afføringen har jeg ikke set den har lavet så hvordan det er vides ikke. Den pipper ikke som de andre..  :(

Lige nu står den i et hjørne og kigger ind i muren. :-\

Er der mon nogle der ved, hvad der kan være med den lille stakkel?
« Senest Redigeret: 22 Juni , 2015, 13:53 Fra Millal »
Venlig hilsen

Camilla

Offline Alice

• Bruger
Sv: Kylling er ikke sig selv :(
« Svar #1 Dato: 22 Juni , 2015, 23:11 »
Har du checket, om den er blind?

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 Juni , 2015, 23:15 »
ikke nemt at sige når du ikke kan finde noget decideret galt med den.

Det er dig der bedst kan vurdere dens tilstand "live"
Fjerkræ viser først afvigende opførsel når det er virkeligt kritisk skal man huske
spiser og drikker den stadig? hvis nej, og jeg ikke umiddelbart kunne afhjælpe et evt. problem så ville jeg aflive den hvis den var min for at skåne den for mere :(
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Millal

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 23 Juni , 2015, 06:41 »
Hvordan tjekker jeg om den er blind? Lukker de så øjnene?
Jeg har tænkt tanken, men den reagere når jeg kommer og går umiddelbart ikke sådan direkte ind i ting... Meeeen jeg er ikke sikker...

Den spiser og drikker med velbehag og kommer (langsomt) når jeg kommer med lækkerier..
Venlig hilsen

Camilla

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 23 Juni , 2015, 07:26 »
Din kylling er syg - ikke blind. En blind høne vil ikke stå og puste sig op og virke nedstemt. En blind eller svagtseende høne vil have svært ved at ramme madskålen, hvilket ikke lyder til at være noget, du har bemærket.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #5 Dato: 23 Juni , 2015, 08:19 »
Når et dyr er så sygt, at det lader sig mærke med det på den måde, så er det helt galt. Så er der kun to valg, og det hurtigt, så den ikke lider mere. Enten dyrlæge eller aflivning.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Millal

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 23 Juni , 2015, 18:08 »
Så har dagen for den lille kylling været noget bedre (af en eller anden grund.....) den kom hurtigt ud af huset i morges da jeg kom, den spiser og drikker, men bliver ikke skubbet til af de andre, den ligger sammen med de andre, spiser græs og halsen er en smule mere strakt... Hmm gad vide om den kan mærke min bekymring.....
Venlig hilsen

Camilla

Offline HJORT

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 28 Juni , 2015, 17:23 »
Går det fortsat fremad med den lille basse?

Jeg havde lidt samme oplevelse med min ene hane, Jack, da han var på den alder - pludselig stod han og kiggede modløst ind i væggen og puttede sig - han fik også nogle gok af de andre høns engang imellem uden at reagere - ej heller når jeg tog ham op gjorde han noget særligt væsen af sig - det var som om han var deprimeret... '

Så det endte med jeg tog den ind og lå arm i arm med ham et par dage... ligså stille begyndte han at live op og da han så begyndte at blive almindlig livlig, især med at klatte, var det jo på sin plads at han blev genforenet med flokken - og det gik fint.

Jeg tror bestemt din kylling kan mærke din bekymring for den - og det skader bestemt ikke at pusle extra om kylingerne hvis man har lyst og mulighed for det - de tager jo også stilling til ens tilstedeværelse når man er sammen med dem og hvis man så giver en af dem lidt extra omsorg så synes jeg da man kan mærke at det giver den noget på selvtillid og tilfredshedskontoen.

Det sjove med Jack var at han om natten gerne ville ligge så tæt på mit ansigt så muligt og hvis jeg tog ham lidt væk - møffede han ligeså stille tilbage... den må havde set mig som flokken for en stund. Måske den havde mistet modet pga. mobberri?!?!!

Men alt i alt kan jeg jo ikke vide om han har været sløj eller har spist noget forkert som har slået ham ud - men ihvertfald var det hyggeligt og det kan jo ikke havde skadet, at han fik en lille pause inden døre uanset.

Håber det går godt med din kylling.
Mvh Mads Hjort
3.6.3 Skånske Blomster Høns