Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: O skræk o ve!  (Læst 2422 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: O skræk o ve!
« Svar #15 Dato: 10 Juni , 2009, 19:38 »
Hvor er det ærgerligt, du ikke har held med din wyandotte skruk.
Jeg har udlukkende haft dværgwyandotter til at ruge, og jeg oplever dem som utrolige gode, både til rugningen og som kyllingeførere. Mens de ruger kan jeg nemt komme til dem, f.eks. nusse dem på halsen eller i nakken, jeg kan løfte dem, for at se om der skulle være kommet et nylagt æg fra en af de andre, og jeg kan låne æggene for at lyse dem.
Når de har fået kyllinger, er de super mødre, finder godbidder til ungerne, beskytter dem mod alt, har god fornemmelse for hvornår de små pus skal varmes eller har brug for en lille time-out. Det kan ses en gang i mellem at en kylling bliver fejet bagud, hvis den står i vejen, når skrukken skraber for at finde mad til dem, og det kan ske at hun ved et uheld træder på en, men de har aldrig taget skade af det. Hører skrukken en kylling pippe højt f.eks. fordi den er "blevet væk", ja, så er hun der  straks, for at hjælpe den.
Er det stor eller dværg wyandot du har?
« Senest Redigeret: 11 Juni , 2009, 07:39 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 10 Juni , 2009, 19:53 »
Man må da sige, at du har oplevet et par mirakler med denne rugning, Magnus.  :D
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #17 Dato: 11 Juni , 2009, 13:01 »
Nårh ja, den er dværg. Det glemte jeg at sige.

I øvrigt er jeg ikke sikker på at de to er til at sammenligne. Dværge er selvfølgelig generelt vildere efter at ruge, men de to (store og dværge) ligner faktisk ikke engang hinanden noget videre.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.