Jeg har ikke planer om at avle seriøst efter en racestandard. Mit formål er selvforsyning med æg og slagtekyllinger som jeg ved er opvokset under ordentlige forhold, med økologisk foder, uden medicin/sporstoffer og med masser af fri areal, grøntfoder og så naturlige levevilkår som muligt. Samtidig ønsker jeg mine børn får et ordentlig forhold til produktionsdyr ve og vel.
Så for mig handler det om at have en race høns som lægger tilfredsstillende med æg, men uden at racen presses til at yde det optimale indenfor 1 år som hybridhøns. Også høns som gerne skulle kunne lægge skruk og ruge et vist antal kyllinger ud hvert år til fryseren. kyllinger skal være med en god størrelse, men absolut ikke industrikyllingeracer med deres absurt store produktionskroppe, hvor benene efter små 8 uger ikke længere kan bære den store krop. Det er vist så unaturligt som det kan blive.
Kort sagt, jeg vil gerne kunne opretholde en bæredygtig bestand af æglæggende høns og løbende nye hold kyllinger til slagt. Dvs. Æg produktion og Befrugtningsprocent er vigtig for mig, og kyllinger som ser naturlige ud og lever naturligt.