Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg kan ikke få min høne afskrukket. Hvad gør jeg?  (Læst 10379 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorthe S.

• Passiv bruger
Jeg har en skruk høne, som skal have kyllinger på onsdag. Da en af mine andre høns også blev skruk i mandags, fik jeg det råd herinde at afskrukke hende, da to høns med kyllinger let kommer op at toppes.
Jeg startede med at tage hende ud hver gang hun gik ind, og efter en del gange lukkede jeg af, så hun ikke kunne komme til reden. Det gjorde hende tydeligvis meget frustreret og stresset, så jeg besluttede at prøve spandemetoden. Tænkte at det næsten måtte være mere humant. Jeg startede med et par timer under spanden, men det var tydeligvis ikke nok. Så tog jeg mig sammen og gik all in med spandemetoden. Men efter tre dage under spanden, hvor hun har været ude en til to gange dagligt, er hun stadig lige skruk.
Jeg har i løbet af i dag droppet spanden og i stedet taget hende ud, hver gang hun gik ind, men intet hjælper. Hun er fuldstændig stædig skruk.
Hjælp. Hvordan får jeg hende ud af denne tilstand? Er der nogle som har nogle andre råd end spanden? Eller skal jeg simpelthen give hende nogle æg, selvom hun nu har ligget en uge? Min anden skrukhøne kommer for sig selv i dag med sine æg, som gerne skulle udklække på onsdag.
Jeg aner ikke, hvad jeg skal stille op med hende. Hun virker næsten mere skruk efter turen under spanden.
Jeg håber en af jer kan hjælpe.
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Dorthe S.

• Passiv bruger
Sv: Jeg kan ikke få min høne afskrukket. Hvad gør jeg?
« Svar #2 Dato: 31 Maj , 2015, 15:54 »
Tak :)
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline lisaln

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 31 Maj , 2015, 20:49 »
Jeg har også flere gange haft held med at flytte en skruk til et andet aflukke, hvor jeg så sørger for, at der ikke er nogle oplagte redesteder.
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline anneke

• Bruger
« Svar #4 Dato: 01 Juni , 2015, 00:51 »
Det er vigtigt at hønen slet ikke kan komme til hendes rede. Hver gang du lader hende komme til rede og æg kommer hormoner frit og du starter forfra. Luk hende ind for sig selv i kaninbur eller noget andet med foder og vand men uden noget det ligner rede. Det tager mindst 4 dage hvis hun er så skruk som du skriver. Hun må først komme til de andre igen hvis hun laver hønselyde i sted for skruklyde.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Dorthe S.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 Juni , 2015, 12:07 »
Min stædige skrukhøne er lige skruk, og iøvrigt ligeglad om der er æg eller rede. Så putter hun sig bare udenfor i græsset. Jeg har prøvet at lade hende være, som der står i den ovenstående tråd, men ingen forandring indtil videre. Hun går heller ikke ud af sig selv, men når jeg smider hende ud og blidt tvinger hende op at stå, kommer der gang i hende en tid, hvor hun spiser og strækker sig. Det gør jeg så hver dag.
Hun har ligget i et hønsehus, hvor der også lå en anden skrukhøne, som lige har fået kyllinger i nat. Hun har dog virket fuldstændig uberørt af de små kyllingers pippen. De andre høns har været nysgerrige, men hun har været helt ligeglad. Hønen med kyllinger bliver flyttet senere i dag.
Selvom hun har virket ligeglad med kyllingernes pippen, tror I så, at hun hormonelt har været påvirket af den anden skruk? Tror I at der er en chance for, at hun kommer ud af tilstanden, når hønemor og kyllinger er væk?
Jeg aner snart ikke mine levende råd, og jeg vil nødig have at hun skrukker sig ihjel. Omvendt har hun nu ligget i to uger, så jeg tænker også, at hvis hun får æg nu, så kommer hun til at ligge i fem uger. Er det ikke lige lovligt hårdt?
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 05 Juni , 2015, 15:45 »
Når din skruk 'kun' har ligget i 2 uger, Dorthe, så har 'min' metode ... beskrevet i den linked tråd jo ingen virkning, da det går ud på at lade skrukken gennemleve hele skrukcyklus. Kyllinger tager 21 dage om at komme ud af æggene, så din skruk har ikke en gang ligget en hel periode endnu.

Hvis du giver hende æg nu, så er der en god chance for, at hun vil blive liggende, til æggene klækker - alternativt kan du jo give hende daggamle kyllinger.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Dorthe S.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 05 Juni , 2015, 17:40 »
Jeg lader hende ligge en uge mere:)
Hun skrukker uanset om der er æg eller ej under hende. Men er det bedst alligevel at give hende nogle æg?
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 05 Juni , 2015, 18:05 »
Må hun gerne få kyllinger, ja, så skal du da absolut give hende æg - og ret hurtigt. Hun lyder jo til at være en rigtig god og stabil skruk  ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Dorthe S.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 05 Juni , 2015, 20:29 »
Åh Helle, jeg var vist ikke tydelig nok. Jeg mente, om hun behøvede hårdkogte æg eller lign. under sig for at gennemleve sin skrukcyklus. Eller om det er nok at hun bare skrukker på en tom rede?

Hun måtte hjertens gerne få kyllinger, men vi er på ferie, hvor æggene vil klække, så jeg ikke helt tryg ved det. Vi har en nabo til at se efter hønsene, imens vi er på ferie, så der vil ikke være samme opsyn, som når vi selv er hjemme.
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 05 Juni , 2015, 21:39 »
Ok på den måde  :)

Når hun nu har ligget så længe uden æg, så synes jeg, du skal lade hende ligge på tom rede. I mine efterhånden mange års erfaring med skrukker - og skrukker som ikke skal have kyllinger, så lod jeg , inden jeg startede med at lade skrukken ruge på hårdkogte æg, altid en skruk ligge på tom rede. Det tog i gennemsnit 35 dage, inden hun rejste sig fra reden igen - den eneste gang, hvor jeg har oplevet en skruk bare blive ved og ved i næsten tre måneder, var sidste sommer med en maranhøne - hun overlevede også sit maraton-skrukkeri.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Dorthe S.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 06 Juni , 2015, 08:40 »
Tak :) for svar. Hun får bare lov at ligge, og så bærer jeg hende ud en gang om dagen, som jeg plejer, så jeg er sikker på, at hun får lidt mad.
Og så må jeg bare væbne mig med tålmodighed :)
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Dorthe S.

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 12 Juli , 2015, 16:03 »
Vil bare lige afrunde historien om min stædige skruk. Hun lå et sted imellem 42 og 49 dage, før hun af sig selv rejste sig.
Min anden høne med kyllinger havde været en rigtig god mor, men afviste sine kyllinger, da de var knap 4 uger. Det virkede ok, selvom jeg synes, at det var lidt tidligt, og kyllingerne affandt sig med det. Min stædige skruk havde, indtil da virket fuldstændig upåvirket af kyllingerne, og var det også de første par dage efter hønemors afvisning af sine kyllinger.
Men så tog vi mennesker på ferie, og da vi en uge efter vendte hjem, havde den stædige skruk forladt sin rede og i stedet adopteret de nu fem og en halv uge gamle kyllinger. Hun er meget omsorgsfuld og passer godt på de store kyllinger, som virker, som om de nyder at have fået endnu en mor for en tid. :)
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #13 Dato: 12 Juli , 2015, 17:37 »
Det var dog en herlig løsning, den stædige og de store kyllinger fandt  :)

Det se ind imellem, at en høne - også èn som ikke har været skruk - overtager plejen af både små og store kyllinger
Med venlig hilsen
Helle Kjelst