Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æg ruger  (Læst 5827 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malyho

• Passiv bruger
Æg ruger
« Dato: 04 Maj , 2015, 15:30 »
Hej. Har en høne som har lagt på æg i to uger nu. Kan se hun går af reden engang i mellem og gør hvad hun nu skal. Alt er som det skal være "tror jeg da" Dog lå der et æg ude på gulvet i går. Ved ikke om hun har skubbet et ud eller om hun har lagt et, men det går nok også med det.
Spørgsmålet er, hvad så nu. Skal hun have noget specielt mad? når æggene klægger skal der så varme lampe på med det samme eller skal man lige vente lidt? Hvornår skal de føres sammen med de andre voksne høns? Hvornår tager man mor høne væk, hvis man gør det? Ellers nogle forbehold?
Hvad du ikke kan kan' du lære

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Æg ruger
« Svar #1 Dato: 04 Maj , 2015, 16:07 »
Hun lægger ikke æg mens hun er skruk,  så hun er sikkert kommet til at skubbe det med ud, da hun gik af reden for at spise. Det er bedst at give skrukhøner en kornblanding mens de er skruk. Alm æglægningsfoder kan give tynd mave, har jeg fundet ud af i år ;) Sidste år havde jeg ingen problemer, men i år har jeg haft to skrukker med tynd mave, og det gik over, da jeg skiftede til at fodre med hønsekorn.

Du skal ikke bruge varmelampe, når kyllingerne går med skruk. Hun varmer dem fint. Men du skal ha skaffet noget kyllingestartfoder. Jeg plejer at fodre den første uge eller to med 1/3 kyllingestartfoder, 1/3 havregryn og 1/3 hirseblanding. Det synes jeg giver kyllingerne en god start. Derefter går jeg over til rent startfoder.

Hvornår du kan lukke dem sammen med den øvrige flok, kommer lidt an på flokken og hvilken status hønemor har i flokken. Men generelt vil jeg sige når kyllingerne er ca 3 uger gamle. Det er en god ide at lave et sted hvor kun kyllingerne kan komme ind og så sætte startfoder og senere voksefoder der. Det er dyrt at fodre hele flokken med det.

Hønemor skal som sådan ikke tages fra kyllingerne. Du kan mærke på hende, når hun ikke gider kyllingerne mere. Så begynder hun at jage dem væk. Typisk omkring 6-7 ugers alderen. Men de kan sagtens blive i flokken et stykke tid endnu. Hvis dine haner skal slagtes, så er det en god ide at tage dem fra som senest 5 mdrs, så de kan gå for sig selv og bliver store og få masser af kød på. De vokser bedre væk fra hønerne, så skal de ikke bruge så meget energi på at slås og spille op til hønerne, og det giver også meget mere ro i flokken.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Malyho

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 Maj , 2015, 11:52 »
Korn blanding? Altså korn blandet med hønse foder eller kun blandet korn?
Ja det var nok et inde fra reden, det lugtede ret råddent, og der var et hul i.
Så man bruger overhoved ikke varme lampe når bare de har "mor" ?
Skal man så bare lade kyllingerne rende rundt blandt de andre? De andre kan jo også gå frit rundt på grunden i løbet af dagen, eller bør man holde dem inde også af hensyn til rov dyr og fugle.
Sover de små så bare på jorden ind til de kan komme op på en af pindene til de voksne?
Tænker jeg vil lave et lavt "tag" som kun kyllingerne kan komme ind under til mad og vand.
« Senest Redigeret: 13 Maj , 2015, 13:20 Fra Malyho »

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #3 Dato: 07 Maj , 2015, 15:03 »
Det jeg bruger hedder "hønsekorn" og er en blanding af hvede, byg og majs. Du kan også blande noget selv, men ved ikke helt hvordan det bedste blandingsforhold er. Jeg har dog også haft en del skrukker der bare fik æglægningsfoder som de andre. Især med dem der ligger sammen med flokken og ruger er det jo svært at gi dem noget specielt.

Varmelampe er slet ikke nødvendigt når de går med skruk.

Personligt ville jeg ikke lukke kyllinger frit ud i haven før de er 3-4 måneder gamle, men det er der nok mange der ser anderledes på.

Skrukken sover på jorden med kyllingerne under sig så længe hun mener det er nødvendigt.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 07 Maj , 2015, 20:57 »
Når jeg har kyllinger, der går med skruk, får de lov til at gå ud sammen med skrukken, hun passer godt på dem.
Der kan dog være lokale forhold, der gør, at man er nødt til at være meget forsigtig.
Det er min erfaring, at livet kan blive "farligt" når de er 2-3 uger gamle og mere modige og derfor søger lidt længere væk fra skrukken. Så længe de går helt tæt op af hende, er de godt beskyttet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Malyho

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 17 Maj , 2015, 10:34 »
Jeg har fået 3 små dejlig uld totter ud af 6 æg... Glæder mig over de 3 men undre mig over de resterende 3......
Nå men kunne godt tænke mig at høre om hønemor og kyllinger måtte komme ud og få noget dagslys og græs mellem "tæerne".
De bor lige pt. i et rum uden vinduer ude i vores lade og får derfor stort set kun kunstig belysning.
Er det for tidligt at sætte dem ud i fek.s eks kanin bur uden bund eller ligende og så ind igen om aftenen?

Offline Malyho

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 19 Maj , 2015, 13:57 »
Jeg har fået 3 små dejlig uld totter ud af 6 æg... Glæder mig over de 3 men undre mig over de resterende 3......
Nå men kunne godt tænke mig at høre om hønemor og kyllinger måtte komme ud og få noget dagslys og græs mellem "tæerne".
De bor lige pt. i et rum uden vinduer ude i vores lade og får derfor stort set kun kunstig belysning.
Er det for tidligt at sætte dem ud i fek.s eks kanin bur uden bund eller ligende og så ind igen om aftenen?

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #7 Dato: 19 Maj , 2015, 15:08 »
De kan sagtens komme ud på en tørvejrsdag.