Ok.. Her er så lidt grafisk
Det hvide i såret på første billede er klorhexidinpulver som dækker musklen (og som man i øvrigt ikke skal bruge på så store sår - bare så I ikke laver samme fejltagelse). Men ellers er såret rent og pænt. Jeg har forsøgt at studse dun og fjer under vingen så de ikke går i såret og sviner det unødigt til.
ADVARSEL
Det er ikke rare billeder, så hvis du ikke bryder dig om at se sådan noget, vil jeg anbefale at du ikke klikker på linkene.https://alio.dk/Putter/Bertha1.jpgNæste billede kan man se at såret er dækket af et tyndt lag 'Skin Repair'. Jeg skal lige have studset nogle flere dun, så de ikke vokser fast i såret.
https://alio.dk/Putter/Bertha2.jpgHuden omkring såret sidder helt løst, så når hun bevæger musklen, ser det meget uhyggeligt ud, idet huden ikke bevæger sig, men alt det indenunder gør i forhold til. Det er ret creepy at se på.
Under såret er en stor lomme under huden (fordi huden har løsnet sig). Her opsamles der vand når jeg vansker såret. Lommen skal selvfølgelig tømmes og holdes ren. Bertha er ikke helt vild med at blive vendt på hovedet når vi skal have vandet ud. Men der kan samles hvad der svarer til 100 ml væske i lommen, så ud skal det. Jeg vil lige tilføje at såret væsker ikke.
Som I kan se er det ikke nogen lille flænge. Den er ca. 6 x 5 cm. Dyrlægen var i øvrigt lidt i tvivl om, hvorvidt det rent faktisk var Maximus som var skyld i skaden, om end han syntes at det var en god ide at holde dem adskilt... Det kunne muligvis være et fejlslagent angreb fra et rovdyr eller måske en byld som er punkteret.
Så om dagen går hun i haven med de andre høner, mens Maximus går i cirkler i hønsegården. Om natten sover Bertha i vores lune køkken i et kaninbur omgivet af godbidder. Jeg har syet et ekstra bredt hønsedækken til hende som skjuler såret, men som ikke kommer i direkte berøring med det. Jeg syer lige et par ekstra i aften, så vi har nogle at skifte med.
Jeg skriver herinde når jeg ved mere om hvordan det kommer til at gå eller hvis der sker ændringer.