Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hanen skader hønerne  (Læst 14568 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
Sv: Hanen skader hønerne
« Svar #15 Dato: 10 April , 2015, 23:51 »
En af mine høner blev engang trukket i halen, jeg tænker at det var naboens lille terrier, der havde været på spilopper. I al fald lå alle halefjerene på græsset og hun havde en flænge tværs over ryggen. Hun så ikke ud til at være plaget og fik chancen - og hun så sig ikke tilbage. 2 måneder senere kunne det slet ikke ses, fint fjerdække og det hele. De læger helt fantastisk. De andre høns hakkede iøvrigt ikke efter hende og hanen viste hende ingen galant interesse i den periode.

Offline Louise K

• Bruger
« Svar #16 Dato: 11 April , 2015, 02:44 »
Det som generer mig mest er den store lomme som er under såret. Huden sidder løst helt ned til låret og det er svært at gøre rent.  Bertha er stadig ved godt mod. Hun halter en lille smule, men ikke noget som ser ud til at hæmme hende meget.

Hun går sammen med hønerne i haven om dagen (undtagen Dagmar som har valgt at lægge sig skruk). Igår kom hun op og toppes med en af de andre høner som helt tydeligt udfordrede hende, men hun underkastede sig ikke. Jeg valgte dog at skille dem ad. Jeg orker simpelthen ikke flere skader. Idag har der ikke været noget. Jeg syntes dog at hun holder sig lidt i baggrunden.

Jeg ville ønske at jeg havde taget et billede af såret med en lineal som målestok, så jeg kunne være sikker, men det ser ud som om at såret bliver mindre - hvilket jo kun kan opfattes positivt. :)
IT konsulent med landlige drømme
1,12,3 fritgående Lys Sussex (meget store)
1,7 Orgington Gul - ligeledes fritående
1 fantastisk husbond som støtter mig i (næææsten) alle mine vanvittige projekter
3 fantastiske unger
1 dejligt barnebarn
1 stk hund med krudt i
Alt for lidt tid til at dyrke ovenstående, så meget som jeg gerne ville.

Offline Louise K

• Bruger
« Svar #17 Dato: 15 April , 2015, 10:30 »
Det ser stadig ud til at gå fremad. Såret ser ud til at hele stille og roligt og det 'skin repair' har indtil i går dannet en fin kunstig skorpe.

Hønerne har boltret sig i haven hver dag men Maximus har haft 'stue-arrest' i hønsegården. Og så i går skete det som helst ikke måtte ske..

Da jeg skulle skifte hans vand i gården sidst på eftermiddagen, slap han ud og selvom der var rigeligt med andre høner at vælge imellem, så var det selvfølgelig Bertha han målrettet gik efter.

Dette betød at den kunstige sårskorpe blev revet løs.  Vi fik hurtigt samlet Bertha op og fik renset såret med klorhexidin og lagt ny salve på. Udover at sårskorpen var blevet revet løs, fik han gudskelov ikke forværret skaden. Vi fjernede den gamle sårskorpe og alt så tilforladeligt ud.

Så nu er der nye regler. Alt åbning til hønsegården sker INDEN Bertha kommer ud.
1 fantastisk husbond som støtter mig i (næææsten) alle mine vanvittige projekter
3 fantastiske unger
1 dejligt barnebarn
1 stk hund med krudt i

Offline Louise K

• Bruger
« Svar #18 Dato: 09 Maj , 2015, 20:46 »
En lille update.

Bertha er næsten helet op.. Der mangler bare et lille stykke som nærmest kan betegnes som en rift. Det er helt fantastisk som hun er helet, omend det gik meget langsomt i starten.

Jeg regner med at flokken er samlet igen om en uge og så har helingsprocessen varet  et godt stykke over en måned. Bertha er stadig en del af flokken, idet hun har været sammen med hønerne i dagtimerne i haven, mens Maximus har været forvist til ensomhed i hønsegården. Han har - på trods af adskillelsen - alligevel holdt styr på damerne, idet han med sin kalden har holdt dem tæt nok på gården til, at han kunne holde øje med hvad de laver.

Bertha har tilbragt nætterne inde i huset hos os. Hun går frivilligt ind af hoveddøren, når vi kalder på hende om aftenen. Hun finder selv hendes værelse og hopper selv ind i sit nat-bur. Så nu må vi se om hun kan vænnes til at hoppe på pind i hønsehuset, når hun bliver sat tilbage fuld tid.

Tusinde tak for al jeres støtte. Jeg var godtnok bange for at det ville være slut med vores lille tysker.
3 fantastiske unger
1 dejligt barnebarn
1 stk hund med krudt i

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #19 Dato: 09 Maj , 2015, 21:22 »
Hvor er det dejligt at høre :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #20 Dato: 10 Maj , 2015, 06:55 »
Dejlig nyhed  *o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14