Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hane minus gal?  (Læst 13950 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Hane minus gal?
« Svar #15 Dato: 28 April , 2009, 20:23 »
Desværre finder der ikke nogen race, hvor hanen ikke galer, ligesom der heller ikke findes hunde der ikke gør..

Man får lyst til at stille følgende spørgsmål: Galer haner? Ja! Gør hunde? Nej, naturligvis ikke, de gør!

;D
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #16 Dato: 28 April , 2009, 20:27 »
 *g *g *g *e
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #17 Dato: 28 April , 2009, 20:32 »
Jeg siger nu til Christian og har netop bedt Filip om at kigge på denne tråd
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #18 Dato: 28 April , 2009, 20:46 »
Åh, Christian du er for sjov!  *g *g *g *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Filip Sebastian

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 28 April , 2009, 23:05 »
 Hej Alle i denne debat.

Jeg har avlet asiatiske kamphøns ( forskellige racer) i mere end 25 år, og kan bekræfte, at disse haner naturligvis også  galer!

Lyden er dog noget anderledes, idet "galet" er ganske kort.
Jeg har iøvrigt en masse udenlandsk fjerkrælitteratur, men har dog aldrig hørt om nogen hønserace, hvor hanerne ikke galer.

Asiaterne er dog på mange måder anderledes:
De går sjældent udenfor haven og behøver stort set ingen indhegning.
I modsætning til europæiske høns går de meget sent ind for at sove.
De har meget ringe værdi til husholdningen, idet æglægningen er uhyre beskeden og kødet er meget sejt!
Udseendet kan man vende sig til - af væsen er de normalt meget charmerede og tamme, og det kan lade sig gøre at have dem sammen med almindelige høns, hvis de kan gå frit i haven.
Jeg har selv den meget  aggressive race Aseel gående sammen med danske dværg landhøns.

Hilsen Filip

Offline peves04

• Bruger
« Svar #20 Dato: 01 December , 2009, 19:12 »
I øvrigt kunne jeg være bekymret for, om det, at bortavle hanegal ville være klogt, da det nu engang er naturligt for en hane at gale. Jeg har nemlig selv leget med tanken...
[/quote]

Jeg har også selv leget med tanken om at man burde slå et slag for en decideret parcelhus hønserace som ikke galer, eller i hvert fald yderst begrænset, men levere rigeligt med æg og første klasses slagte kyllinger. Et gemytligt temperament osv. En sådan race ville jeg spå en stor fremtid i de danske villahaver. Tror mange fravælger hanen i respekt for naboerne, men derved går glip af vidunderet i at fremavle sin egen første klasses bestand

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #21 Dato: 01 December , 2009, 19:22 »
Der er også forskel på lyden af haners galen. Mine danske dværge havde en meget høj og klar galen, mens barneveldernes er dybere og lidt hæsere. De sidstnævnte er nok decibel-målt lige så støjende, men det virker knap så irriterende fordi det er en dybere lyd.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #22 Dato: 02 December , 2009, 00:05 »
Jeg har også selv leget med tanken om at man burde slå et slag for en decideret parcelhus hønserace som ikke galer, eller i hvert fald yderst begrænset, men levere rigeligt med æg og første klasses slagte kyllinger. Et gemytligt temperament osv. En sådan race ville jeg spå en stor fremtid i de danske villahaver.

Og hvis hønsene så lagde guldæg ville racen være perfekt.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #23 Dato: 02 December , 2009, 00:06 »
 <H <H <H
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #24 Dato: 02 December , 2009, 00:56 »
Ved ikke om jeg bare har været heldig med mine haner, MEN de galer næsten aldrig... det er silkehaner og ca hver 2. dag kommer der et enkelt eller to gal men ikke ret højt eller prangende...og de er voksne haner begge to !cs
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline peves04

• Bruger
« Svar #25 Dato: 02 December , 2009, 14:11 »
Ja guldæg ville da heller ikke være af vejen. Nej helt seriøst, hvis nu man benyttede selektiv avl og kun videreførte generne fra de haner som galer mindst, mon så ikke man i fremtiden vil have haner som galer, men bare meget mindre?

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 02 December , 2009, 15:27 »
Det er da et forsøg værd!

Offline peves04

• Bruger
« Svar #27 Dato: 02 December , 2009, 17:23 »
Det ville kræve at man var flere om det så man kan kordinere indsatsen og ikke mindst, arbejde bred så man undgår indavl

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
« Svar #28 Dato: 02 December , 2009, 18:16 »
Vi får vores silkehane om 12 dage... og det er godt nok spændende. For galer han meget, går det ikke, da vi bor i et villakvarter. Vi er de eneste der har høns og naboerne var bestemt ikke begejstret da vi fik dem for 2 mdr. siden. - Fandt ud af, at det handler om en angst for rotter - men også om at blive vækket af hanegal. - Så de var lettede da vi ikke havde anskaffet en hane og at de kan se, at vi dagligt gør rent i hønsehuset. Der er absolut intet tegn på rotter!!! - Vi har altså også to hunde og tre katte, som heller aldrig generer nogen... men høns er åbenbart noget andet.

Men, det er et meget stort ønske at få en hane... og så er han endda fra, Keld i Ringsted - den skulle på ingen måde være beslægtet med vores høner. Så uhhhhhh, nu har det bare at være en stille hane, der ikke galer før han bliver lukket ud om morgenen -  helst helt stille og ikke for mange gange i løbet af dagen!!!  :)

Jo, jeg går ind for meget stille villahaner!!!  Og krydser fingre for, at vores kommende hane, består prøven!!!  *k
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #29 Dato: 02 December , 2009, 22:15 »
Jo, jeg går ind for meget stille villahaner!!!  Og krydser fingre for, at vores kommende hane, består prøven!!!  *k

Lever han ikke op til forventningerne kan du jo prøve om du kan lokke Bullstar til at bytte med en af hendes generte haner.  ;D

Men bor du i et stille område uden andre haner til at udfordre (gale) eller andre støjende ting der kan opfattes af hanen som en udfordring burde der vel være en rimelig sandsynlighed for at han ikke bliver for galende. Men han skal jo nok under alle omstændigheder, ind imellem, minde omgivelserne om at det er ham der er hanen. Pøj-pøj med ham.
Mvh
Erik Andersen