Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hane minus gal?  (Læst 13962 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stine R

• Passiv bruger
Hane minus gal?
« Dato: 26 April , 2009, 11:11 »
Hej alle

Jeg kan huske at jeg på et tidspunkt faldt over en beskrivelse af en hønserace hvor hanen ikke galer...men lur mig om jeg kan huske hvilken...

Jeg mener ikke at jeg har lov til at holde en hane, men vil jo allerhelst have en for at skabe ro i flokken...så er der nogen der kan hjælpe mig med navn på racen hvor hanen ikke galer?

Mange hilsener
Stine :)
Mange hilsener

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran
Blanding af orpington/Wyandot

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hane minus gal?
« Svar #1 Dato: 26 April , 2009, 12:00 »
Desværre finder der ikke nogen race, hvor hanen ikke galer, ligesom der heller ikke findes hunde der ikke gør.. Det er ellers temmelig efterspurgt og kunne i mange tilfælde være rart.

Hvis du bor i by-zone i Brøndby, så tror kommunen at de har et forbud mod haner. Det har de jo ret til at indføre efter den gældende lovgivning. Men i netop Brøndbys tilfælde er regulativet efter en for gammel og udløbet bekendtgørelse så det er rent faktisk ikke gyldigt og holder ingen steder...

Men byrådet i Brøndby kan temmelig hurtigt lave et regulativ efter den gældende bekendtgørelse og så holder forbuddet mod haner, så det er en ringe trøst.

Af en eller anden grund kan jeg ikke komme ind på Brøndby kommunes hjemmeside lige pt. men der er det ugyldige regulativ.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Stine R

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 April , 2009, 15:53 »
Hej Finn

Tak for svaret.

Jeg er ret sikker på at jeg indimellem hører hanegal (hvilket jeg personligt synes er dejligt :)) fra de omkringliggende villaer...men da jeg ringede til kommenune for at høre mht. reglerne, var de meget firkantede om ingen haner...men tak for info om at det nuværende krav ikke holder i byretten :)¨

Jeg er overbevist om at der var en der skrev om en race hvor hanen ikke galer - eller ikke galer særlig gerne/ofte...jeg kan bare ikke komme i tanke om det...

Mange hilsener

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran

Offline Tommy L Andersen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 April , 2009, 16:43 »
ang hunde der ikke gør så findes der faktisk en rase som ikke kan gø ;)
den heder basenji ved godt at det ikke kommer sagen ved men kunde ikke ladevære ;D
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #4 Dato: 26 April , 2009, 22:14 »
I en helt ny hønsebog - udgivet første gang i England i 2007 - med titlen Alt om Høns, står der følgende om kamphønseracen Ko-Shamo:

Citér
Denne hårdfjerede race kaldes også bare Shamo og har været kendt i Japan i århundreder.
    Racen er ret sjælden i Danmark, men den fås. Der er ingen farvestandarder for udstillingsfugle. Andre steder i Europa har man dog visse standardiserede farver, deriblandt sort, hvid, rød, blå, hvedefarvet og rød- og sølvhalsede, sorte fugle. Tre forskellige typer kam er tilladt, alle variationer af et tema af en lille, kompakt, kødfuld klump. Ko-Shamo har ingen hagelapper, men derimod halslapper. Huden på hoved og hals er glat på unge individer, men bliver tyk og rynket i 2-års alderen.
    Fuglene er nemme at passe, og da hanerne er kendt for ikke at gale (hvis de gør, er det ikke højt), er det muligt at holde Ko-Shamos i haven, selv med naboer lige ved siden af.  De er desværre ikke så søde ved hinanden, og hvis to haner bliver sat sammen, er der stor risiko for, at de kæmper sig til døde. Som indiske kamphøns er Ko-Shamo haner faktisk monogame og bør sammensættes i par eller tre ad gangen i adskilte, sikre indhegninger.
Den stammer som sagt fra England, og i England er fjerkræ jo naturligvis ikke helt det samme som her i Danmark. Blandt andet er både Rhode Island-høns og Italienere (dér kaldet Leghorn) af og til set med rosenkam, ligesom de har nogle særlige britiske racer (såsom Scots Dumpy, en tværstribet høne med korte ben, foruden en Legbar-varietet med blåskallede æg), som næppe findes her i landet. Der er altså ingen garanti for, at hvad de skriver, også passer i Danmark.

I øvrigt kunne jeg være bekymret for, om det, at bortavle hanegal ville være klogt, da det nu engang er naturligt for en hane at gale. Jeg har nemlig selv leget med tanken...
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #5 Dato: 27 April , 2009, 08:29 »
og i England er fjerkræ jo naturligvis ikke helt det samme som her i Danmark. Blandt andet er både Rhode Island-høns og Italienere (dér kaldet Leghorn) af og til set med rosenkam,

Italiener og Leghorn er som sådan den samme race, der findes en variant der hedder Amerikansk Leghorn. R.I.R = Rhode Island Red er det samme i hele verden.

Samme racer er godkendt med rosenkam i Europa, dog ikke Amerikansk Leghorn.
« Senest Redigeret: 27 April , 2009, 08:55 Fra Lars Erik Bobsin »

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 April , 2009, 08:50 »
ang hunde der ikke gør så findes der faktisk en rase som ikke kan gø ;)
den heder basenji ved godt at det ikke kommer sagen ved men kunde ikke ladevære ;D

Er det ikke den der har blå tunge også? For jeg mener at have hørt at den med blå tunge ikke kan gø...
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 27 April , 2009, 09:26 »
Den med blå tunge er en Chow chow
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 27 April , 2009, 09:43 »
En Chow Chow kan godt gø. De giiider bare som regel ikke  ;D

Personligt synes jeg, det er synd for høns, når de ikke må have en hane. Det er lige før, jeg hellere ville have, at man så helt forbød hønsehold! Og ærlig talt, med den larm der er i byerne generelt, hvad hulen skulle en hane så gøre af forskel?

Flyt Stine! Til mere venlige omgivelser med mere tolerante byrødder :D

Offline Stine R

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 28 April , 2009, 14:28 »
:) Tak for info.

Og mht at flytte - jeg er vældig glad for at bo hvor jeg bor - så vil overveje om jeg bare skal anskaffe mig en hane...:)

Den kamphane der synes jeg jo ikke helt ligner en hane :) men mere en papegøje-afart :)

Mange hilsener

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #10 Dato: 28 April , 2009, 14:49 »
Den kamphane der synes jeg jo ikke helt ligner en hane :) men mere en papegøje-afart

Hvis det er fordi man gerne vil have æg og evt kyllinger er det heller ikke en særligt god race jvf. beskrivelsen i leksikon. Den er ret monogam, dvs kun en høne til en hane og lægger ikke ret mange æg og ruger ikke så gerne. Altså, hvad er der så næsten ved det ??? Jo, man kan da kigge på den - hvis man synes den er pæn... ::)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Stine R

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 28 April , 2009, 14:54 »
Hej Stinne

Nu var det mest for at have en hane til at holde ro og orden i hønsegården...

Og jeg er enig i dine betragtninger ved den omtalte race :)

Mange hilsener

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #12 Dato: 28 April , 2009, 17:20 »
Grunden til at jeg bragte hunde på banen er at det er vist yderst sjældent, om nogensinde at nogen vælger hunderace ud fra om den gør af hensyn til naboen. Det siger noget om at hønsefolk er yderst hensynsfulde overfor naboen.

mht. Ko Shamo så tror jeg at vi skal have fat i eksperten på kamphøns, Filip Sebastian.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #13 Dato: 28 April , 2009, 17:54 »
Ellers prøv at spørge dine nærmeste naboer om de ville blive meget kede af at du anskaffede dig en hane, der er jo stadig nogen som det ikke gør noget med haner i byen. jeg vil *k fingre for dig.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #14 Dato: 28 April , 2009, 19:48 »
mht. Ko Shamo så tror jeg at vi skal have fat i eksperten på kamphøns, Filip Sebastian.

Den korte beskrivelse med karakteristika af racen er fra leksikonet her på Forum og er skrevet af netop Filip Sebastian. <L
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)