Jeg har en fin søjlebævreasp stående i et hjørne af haven, op mod hækken til naboen. Træet er en 5-6 meter højt efterhånden og max. en halv meter bredt, hvor kronen er bredest. Den øverste meter til halvanden er bare en enkelt gren uden sideskud.
Min nabo har duer, som (heldigvis) tit kommer ud at flyve. Jeg har ingen forstand på duer, men de er i hvert fald ikke brevduer, og nogle af dem slår kolbøtter i luften.
Min nabo mener, at træet er et problem for duerne. Han siger, at de flyver ind i det og falder til jorden, og senest skulle en af dem have brækket en vinge. Han vil gerne have det klippet ned, så det ikke generer duerne.
Umiddelbart troede jeg, at han sagde det for sjov, og jeg foreslog ham at udstyre de svagtseende duer med briller. Men jeg kan efterhånden forstå, at han faktisk er seriøs.
I min verden giver det ingen mening, at duer ikke skulle være i stand til at navigere uden om et så smalt træ. Der er masser af plads (15-20 meter) til indflyvning på begge sider af træet. Men jeg har som sagt intet kendskab til duer - måske er det netop problemet, at træet rager op, hvor der ellers er god plads?
Hvis træet virkelig er et problem for duerne, så skamklipper jeg det gerne. Jeg vil ikke genere duerne. Men jeg har ikke helt tillid til, at min nabo har ret. Han er tit meget hurtig til at udtale sig kategorisk om ting, han tydeligvis ikke har forstand på. Derfor er jeg lidt tilbageholdende med at gå i gang med ørnenæbbet.
Er der nogle duefolk til stede, som kan give lidt ekspertviden?