Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nu må jeg lige prale lidt  (Læst 78635 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #150 Dato: 16 Maj , 2009, 06:38 »
 <M Hvor de smukke, øøv jeg kan kun skaffe tørrede melorme, men hvis de koster som Bjarne skrev på et tidspunkt 80 kr for en lille pakke, så må mine nøjes med de tørrede  *f
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #151 Dato: 16 Maj , 2009, 07:45 »
Tillykke, Lene  <I
De er utrolig smukke, og de ser ud til at trives, så vidt jeg kan se med min få ugers erfaring, hehe.
Dejligt med ægget, jeg tror mine har 16-17 æg nu, og jeg spekulerer på om man skal fjerne nogle af de ældste?, for de nyeste ligger ligesom i en bunke ved siden af fordi der ikke er plads til flere i reden. Omvendt er jeg bange for, at hvis jeg "piller" at den evt. startende rugelyst så går fløjten.
Det er sjovt, at man kan mærke at vagtlerne begynder at kende en, og at de har en forventning om noget godt, når man kommer  :D
Det med larver og kyllinger har jeg også set, det er utrolig sjovt, jeg har sommetider købt nogle af de store melorm og givet kyllingerne, dvs hønsene er nu lige så pjattede med dem.  <L <P
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #152 Dato: 16 Maj , 2009, 13:38 »
Ej, Lene, jeg opdagede pludselig, at ude i et af mine 4 volierer jeg har i haven til alle mine fugle, at jeg selv havde 2 blå skælvagtler! Og jeg havde slet ikke fået skrevet det i denne tråd! Mine var i øvrigt helt tamme, og gik roligt rundt, da jeg kom ind til dem...men så vågnede jeg og opdagede at jeg jo slet ikke har hverken volierer eller blå skævvagtler! *g

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #153 Dato: 16 Maj , 2009, 14:09 »
men så vågnede jeg og opdagede at jeg jo slet ikke har hverken volierer eller blå skævvagtler! *g

LOOOL sådanne drømme har jeg også tit..... ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #154 Dato: 16 Maj , 2009, 15:52 »
Christina!  Jeg gik lige i vandet med begge ben.  Fy, man må ikke forvirre ældre damer unødigt!  Vi ældre damer klarer selv den sag.  :o :o :o ::)
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #155 Dato: 16 Maj , 2009, 16:17 »
80 kr. er for et kilo melorme og det er en rimelig god potion, så hvis man kan finde en og dele med er dette det biligste. Jeg mener at jeg har set dem til ca. 25 - 30 kr. for 100 g og det er imervægt 250 - 300 kr. pr. kg.

Melorme er rigtig godt til vagtler. Kyllingerne har også godt af dem, men jeg har dog oplevet i den forbindelse at de er begyndt at hakke hinande i tæerne da de troede at det var melorme.
Når før en vagtelkylling for fåt i en tå den tror er en melorm, slæber den ofte afsted med den kylling det går ud over. Jeg har oplevet at de har slæbt en kylling flere gange frem og tilbage i kassen. Derfor bruger jeg ikke melorme til mine vagtelkyllinger, da jeg har midstet for mange på denne konto.
Jeg har aldrig haft samme problemmer med de voksne vagtler. Men hvad ikke virker et sted virker ofte andre steder. Et par fugle kan gå i længere tid et sted og ikke yngle, men så snart de flyttes til en anden fugleholder yngler de uden problemmer.

Jeg er lidt ked af at jeg er skyld i at flere drømmer om skælvagtler om natten og hermed forstyre deres nattesøvn, men jeg har da nogle få par tilbage endnu, så drømmene kan blive til virkelighed og samtidig give en rolig nattesøvn ;D ;D ;) ;) <:

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #156 Dato: 16 Maj , 2009, 16:21 »
Jamen så skal jeg da bare have fundet ud af hvor de kan købes, for jeg vil så gerne glæde mine små vagtler  *h
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #157 Dato: 16 Maj , 2009, 16:27 »
men jeg har da nogle få par tilbage endnu, så drømmene kan blive til virkelighed og samtidig give en rolig nattesøvn ;D ;D ;) ;) <:

Jeg tror dælme der er lidt "jydekøbmand" i dig Bjarne... ;D ;D ;D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #158 Dato: 16 Maj , 2009, 17:21 »
Berit, jeg vil gerne dele melorm med dig  :D
Vores dyrehandel tager 1 kr/g, og det giver 1000 kr/kg!!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #159 Dato: 16 Maj , 2009, 18:10 »
Ja jeg ved ikke hvor jeg kan få det, har spurgt i petwold, i korn og foder, i land og liv men ingen steder havde de levende melorm, i petwold have de tørrede melorm, mit næste problem er at skaffe foder i korn og foder har de ikke fasanfoder de kunne skaffe det i sække a 25 kg, men til mine 2 små vagtler, jeg forstår ikke at det skal være så svært, men jeg finder nok en løsning ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #160 Dato: 16 Maj , 2009, 20:08 »
Jeg tror dælme der er lidt "jydekøbmand" i dig Bjarne... ;D ;D ;D

Det er nok ikke helt galt. Der har nogle gange været nogle og se mine fugle og det er da også sket at jeg i stedet for fugle har solgt et medlemsskab til dem i fugleforeningen eller fjerkræklubben. Det gør vel heller ikke noget at der er lidt sælger i en, blot varen man sælger er i orden. Ellers er man det man kalder en krejler på jysk.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #161 Dato: 16 Maj , 2009, 20:51 »
Melorme, prøv.
Arnfred Madsen Bedsted i Thy Tlf. nr. 97 945784 Mobil 20 857684

Fuglegården  Sønderborg Tlf. 74 425161

Per Lind Larsen Gistrup ved Ålborg Tlf. 20 966840 Ved ikke om han sender vare.

Peter Andersen foderinsekter Aps. Fredericia Tlf. 75 945021. Mest postordre firma.
Udvalg.
Kæmpemelorme zophobaslarver, alm. melorme, mini melorme, micro larver (Buffalo), sorte fårekyllinger, dødningehoved kakerlakker, rosebille larver, græshopper, voksmøl, fluelarver, regnorme, bananfluer, stuefluer, spyfluer, frosne myreæg, frosne baby mus. Det eneste der mangler er frosne daggamle kyllinger.
Mon ikke det skulle række ind til videre.

Jeg vil tro at Arnfred og Fuglegården er de billigste med melorme. Det vil formentlig også være muligt at købe 1/2 kg da de har dem i løs vægt i bakker af 2 1/2 kg. Jeg køber begge steder og kvaliteten er i orden.
Hvis man opbevare dem i køleskab udvikler de sig ikke så hurtig til biller som de gør hvis de står varmt.

Foderet til melormene er også vigtigt, især i de tilfælde hvor de bruges til opmadning af insektædende fugle.
Melormene er ikke mere end det man putter i den.
Hvis de er fodret med klid er der ikke mere næring i dem end kliden indeholder. Hvis man derimod bruger mere næringsrige fodermiddel til dem øges foderværdien tilsvarende.
Det er nok ikke så vigtigt til vagtler da de mere bruges som slik her, hvis ellers foderet man bruger indeholder fiskemel.

Per Lind og Robb Webber sælger også et Hollandsk specialfoder til vagtler i små piller. Har ikke selv brugt det da det er for dyrt i større mængder. Men det skulle være ganske udmærket foder.
Robb Webber 22645251

Miljøfoder i Viborg og Ikast har agerhøne blandingen jeg bruger.
Mølleren fabrikere agerhøneblandingen, så de steder hvor man forhandler Møllerens produkter skulle der være en mulighed for at købe egnet fodder til vagtlerne. Ellers har jeg altid foder så det er muligt at købe i mindre mængder, men kun til de der har købt vagtler af mig.



Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #162 Dato: 16 Maj , 2009, 21:08 »
@ Bjarne. Tror du jeg skal lade alle æggene blive liggende? Der vel en 20 stykker nu, måske endda flere. Hvis jeg skal fjerne nogle, skal det så være dem alle, eller de ældste? Jeg har en god fornemmelse af hvilke der er nye og hvilke der er gamle.
Tror du overhovedet, der er en chance for rugning? De virker glade for hinanden, han træder hende, og sidder tit og nusser hendes fjer i nakken, på halsen og på ryggen. Han kalder også altid på hende, når der er noget lækkert, og han lader hende få alle melormene.
På forhånd tak  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #163 Dato: 16 Maj , 2009, 21:18 »

Hvis man opbevare dem i køleskab udvikler de sig ikke så hurtig til biller som de gør hvis de står varmt.


Det mener du vel ikke seriøst Bjarne???? JEg skal ikke have vagtler hvis det indebærer at jeg skal have ækle orm i mit køleskab da  <R <R <R <R <R *e

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #164 Dato: 16 Maj , 2009, 21:33 »
 <H <H <H <H
Wanda, så skulle du ha set min mand i hovedet da han så den box med pose om og en seddel på hvor der stod: "levende melorme" i køleskabet !

Min ældste søn sagde; det tør du ikke fortælle dine veninder.
Rigtigt spottet... det tør jeg simpelthen ikke indvie dem i.  *e *f