Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Truende hane  (Læst 6196 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise K

• Bruger
Truende hane
« Dato: 14 Februar , 2015, 10:16 »
Jeg er den heldige ejer af 1,10 meget store lyse Sussex. Hanen og 5 af hønerne har jeg selv ruget ud i april sidste år. De sidste 5 putter er tilkøbt.
Hanen (Maximus) havde i efteråret en uvane når jeg lukkede dem ud af huset om morgenen. Han var ofte den første som kom ud og så gik han truende rundt om mig, som om han skulle til at angribe. Det kom dog aldrig så langt at han angreb.

Vi diskuterede det meget herhjemme om han skulle have et nærmere bekendtskab med øksen, men vi besluttede at se tiden an for at se om det ikke bare var noget hormonelt. Vores teori var noget i retning af, at han måske var blevet kønsmoden før hans damer og at han derfor havde nogle frustrationer, han ikke lige kunne få afløb for.

Efter en måneds tid stoppede det igen og alting har gået sin rolige gang i hønsegården.
Maximus passer godt på sine damer.. Han brokker sig og ser farlig ud hvis vi tager damerne op for at tjekke deres tilstand, men han ser ikke ud til at ville angribe. Han protesterer bare.

Men nu er vi tilbage til situationen vi havde i efteråret. Når vi lukker dem ud af huset om morgenen, så cirkler han igen truende om os, som om han leder efter den bedste vinkel til at angribe fra.  Når de går i haven er han ikke truende overhovedet.

Er der noget vi kan gøre for at ændre denne adfærd eller skal vi bare gøre kort proces og finde en anden hane?
« Senest Redigeret: 14 Februar , 2015, 11:02 Fra Louise K »
IT konsulent med landlige drømme
1,12,3 fritgående Lys Sussex (meget store)
1,7 Orgington Gul - ligeledes fritående
1 fantastisk husbond som støtter mig i (næææsten) alle mine vanvittige projekter
3 fantastiske unger
1 dejligt barnebarn
1 stk hund med krudt i
Alt for lidt tid til at dyrke ovenstående, så meget som jeg gerne ville.

Offline Nielsen86

• Passiv bruger
Sv: Truende hane
« Svar #1 Dato: 14 Februar , 2015, 11:27 »
Hej Louise..
Jeg har lidt samme problem med min store austrolorps hane.. Han er normalt meget stille og rolig men har nogen gange om året perioder hvor han er truende og lige som din sussex ligner en der er klar til at lamme banke mig.. Har en teori om at det er når parrings fasen begynder at han så passer endnu bedre på udefra kommende "farer" men kun en teori har ingen anelse så søger selv nogle svar.. Mvh
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Lunder

• Bruger
« Svar #2 Dato: 14 Februar , 2015, 12:33 »
Jeg tror hormonerne er lidt i ro om vinteren, for så at blusse op nu hvor dagene er blevet længere.

Min første hane startede lidt som du beskriver. Hoppede først ud af hønsehuset og så hen og danse rundt foran mig.
Desværre blev han mere arrig med tiden og lavede fem (ikke på samme dag) deciderede angreb ved at hoppe op ad benene på mig. Det fik sgu lige pulsen op. Det var midt ude i haven, at han angreb, når vi gik rundt. Svigermor fik også en tur ::)
En uholdbar opførsel, og han endte i suppegryden.

Det var ellers en flot og god hane, for han passede godt på hønsene og var altid god ved dem. Men det duede jo ikke, at man altid skulle gå i haven med en lille pind til at holde ham væk ...
Nu har hans søn taget over, og jeg krydser fingre for, at han ikke har arvet alle faderens aggressioner. So far so good, men han er heller ikke et år endnu.
 <C
« Senest Redigeret: 14 Februar , 2015, 12:42 Fra RuneLund »
1,6 BK Maran
0,1 splash Maran

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #3 Dato: 14 Februar , 2015, 13:26 »
Personligt har jeg nul tolerance for angreb, og vi har slagtet et par stykker med dårlig adfærd. Hvis det bare er trusler er det vel et eller andet sted til at leve med. Men min erfaring siger at det kun er starten. Sådan er det startet hos os i alle tilfælde. Næste skridt er angreb på børn, og til sidst også angreb på voksne.

Du kan evt forsøge om du kan sætte dig i respekt hos ham ved at gå hen imod ham og vise det er dig, der bestemmer. Evt få fat på ham og hold ham ned mod jorden lidt.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Louise K

• Bruger
« Svar #4 Dato: 15 Februar , 2015, 12:07 »
I dag hoppede han desværre på datteren, så nu er der ingen vej tilbage.

Aggressive haner hører ikke hjemme blandt mine ellers omgængelige havehøns.

Tak for jeres input.
1 fantastisk husbond som støtter mig i (næææsten) alle mine vanvittige projekter
3 fantastiske unger
1 dejligt barnebarn
1 stk hund med krudt i

Offline Lunder

• Bruger
« Svar #5 Dato: 16 Februar , 2015, 20:41 »
Ja det holder jo ikke  /o
1,6 BK Maran
0,1 splash Maran

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #6 Dato: 17 Februar , 2015, 15:36 »
lørdag skal i vist ha hanesteg

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #7 Dato: 17 Februar , 2015, 15:56 »
Arrige haner er dem som smager allerbedst
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Louise K

• Bruger
« Svar #8 Dato: 17 Februar , 2015, 21:37 »
Maximus blev et hoved kortere i søndags.. Det skar i hjertet for vi rugede ham selv ud sidste forår (mine første høns) og vi har været så glade for ham - ihvertfald indtil han blev underlig.

Og de 10 høner er helt forandrede. De snakker ikke så meget og lister stille omkring i haven. De går dog ned til kompostbunken bagerst i haven - et sted Maximus ikke var meget for at de besøgte - Åh den smag af frihed.

Men nu leder vi efter en ny hane som kan være leder af flokken. Sig endelig til hvis I har en Lys Sussex (ca. 1 år gammel) hane i overskud  som gerne vil leve sit liv i sus og dus med 10 dejlige damer i luksushus, gård og 3400 kvm have.  Vores høns er kælehøns (hvis der er noget som hedder sådan) så det behøver ikke være et udstillingseksemplar. Bare han er omgængelig og sygdomsfri.
3 fantastiske unger
1 dejligt barnebarn
1 stk hund med krudt i