Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Græsfoder om vinteren  (Læst 14157 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gok

• Bruger
Sv: Græsfoder om vinteren
« Svar #15 Dato: 17 Januar , 2015, 23:50 »
Præciser venligst "grøntfoder". Hvad er det og hvor køber du det

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #16 Dato: 18 Januar , 2015, 00:22 »
@ Margrethe
Jeg har engang lært at mennesker og marsvin er de eneste der skal have tilført c vitamin. Tjekkede lige. Det er ikke helt rigtigt. Fandt dette på Wikipedia:

"De fleste dyr kan selv producere stoffet, og det er derfor ikke et vitamin for disse dyr. Men nogle dyr er afhængige af at få tilført L-ascorbinsyre i kosten. Foruden mennesker drejer det sig om aber, marsvin, nogle flagermus, fugle og de fleste fisk."

Så C-vitamintilskud er en god ide - beklager min vildledning :(

Jeg er ret sikker på, at Wikipediateksten skal læses som "... nogle flagermus, nogle fugle og de fleste fisk". Høns er nemlig under normale forhold fuldt ud i stand til selv at danne C-vitamin.

Et forsøg af noget ældre dato viser endda, at leveren fra høns på en C-vitaminfri diæt er så fuld af C-vitamin, at den kan kurere skørbug (C-vitaminmangel) hos ... tam-dam-daaa ... marsvin!
http://www.jbc.org/content/66/2/813.full.pdf

Industrielt eksperimenteres der med ekstra tilskud af C-vitamin især til kødkyllinger for at forebygge varmestress.
http://www.worldpoultry.net/Broilers/Health/2013/5/Benefits-of-vitamin-C-against-heat-stress-in-poultry-1246111W/
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Lone

• Bruger
« Svar #17 Dato: 18 Januar , 2015, 08:13 »
Grønkål er suverænt det bedste hønse-vinterfoder, når man selv har mulighed for at dyrke, det i supermarkedet er ikke pengene værd. Bedst at prikle ud, sået direkte er resultatet for ujævnt. Jeg plukker nedefra om efteråret, så de blade, der alligevel blive gule, ikke går til spilde. Længere hen på vinteren klipper jeg stokken af i passende højde over jorden og stikker den ned i jorden i hønsegården, så dyrene kan gå og nippe af toppen. Når det er slut med grønkål, bruger jeg gulerødder, der er ofte 3 kg for en 10'er, og de holder sig længe i en åben kasse i en kølig, men frostfri garage, endelig ikke i plasticpose, så rådner de. Hvidkål på tilbud er også godt, og både gulerødder og hvidkål skal endelig serveres hele, så dyrene beskæftiges med at hakke i det.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #18 Dato: 18 Januar , 2015, 11:55 »
Det er denne som jeg fik dem til at bestille hjem.
økologiske grønpiller ved land og fritid. 15 kg for 79,95
« Senest Redigeret: 18 Januar , 2015, 11:59 Fra TosseTina »
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race