Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Forbudt at fodre med madrester??  (Læst 3134 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metdan

• Bruger
Forbudt at fodre med madrester??
« Dato: 27 December , 2014, 10:58 »
Glædelig jul  :)
Min nabo har haft familien på besøg. To af fam.medl. er dyrlæger og arbejder så vidt jeg har forstået på DTU Veterinærinstituttet.
Min nabo kommer over til mig og siger," ved du at der er forbud imod at fodre med madrester!"
De 2 fam.medl havde slået det op, og fundet nogle regler som forbød det. 
Som min nabo sagde med et smil:" du må gerne give dine høns et æble, hvis det er skåret over i haven. Men har det været inde i køkkenet, må du ikke."
Man kan ifølge dem, kunne få en bøde for at fodre med madrester!??
Sådan som jeg har forstået det, handler det om, at forurenede fødevarer, via hønsene kan blive overført til os der spiser æg/kød fra hønsene.

Jeg har googlet det, men ikke fundet noget om emnet?

Vores høns får madrester, de elsker det. Vi syntes også det er rart at madresterne ikke bliver smidt ud, men at hønsene får glæde af det.
Rester fra fx aftensmaden står på køl til næste dag, skålen de fodres i gøres ren osv, så forholdene er i orden..

Hvad ved I på forum om emnet?

PS. Mine høns får stadig madrester (+æglægningfoder+skaller+ en håndfuld hvede en gang imellem)  ;)

Mvh Mette

Venlig hilsen Mette

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Forbudt at fodre med madrester??
« Svar #1 Dato: 27 December , 2014, 11:03 »
Du må gerne fodre med vegetabilske madrester, så æbler er skam helt OK. Du skal kigge i biproduktforordningen.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #2 Dato: 27 December , 2014, 13:05 »
Så man må ikke give hønsene resten af den spaghetti med kødsovs ungerne ikke kunne spise op, eller den rugbrødsmad de levner fra madpakken, men hønsene må godt gå i haven og spise vilde insekter og græs?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 December , 2014, 13:42 »
Da jeg var barn og ung pige, stod der en grisespand på alle restauranter og lidt større husholdninger. Den blev så afhentet og det hele blev serveret for svinene. De spande lugtede ikke altid lige godt.
En forh. husmand fortalte mig, når opvasken var blevet taget, blev vandet siet og affaldet blev givet til grisene eller hønsene.
Jeg mener ikke, at folk blev mere syge af det dengang, tværtimod. Der var heller ikke så mange med allergi.
Vi overmedicinerer både dyr og mennesker, så immunforsvaret bliver ringere og ringere.
Vores høns elsker køkkenaffald, og det vil de blive ved med at få. Basta!

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 27 December , 2014, 14:20 »
Lige netop den regel vil jeg hoppe op og falde ned på. Mine høns får alle de madrester som jeg finder forsvarligt at fodre dem med, og det bliver de ved med. Og nu vil jeg gå ud og give dem nogle brødskorper, rejeskaller og julens gåseskrog med fyld af appelsin, svesker og æbler.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #5 Dato: 27 December , 2014, 14:29 »
Pyha. Blev da lige helt bange et øjeblik. Det er da netop en af grundene til vi har høns - at vi kan komme af med madrester. Jeg fodrer dog aldrig med kød mm. som de ikke vil kunne spise, eks. skroget fra juleanden mm. Det er jo noget der lokker rotter til hvis det ikke bliver spist. Og så sikrer jeg mig ellers at der ikke ligger kødrester derude.
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #6 Dato: 27 December , 2014, 17:22 »
Der er ikke et gram kød tilbage på knoglerne når hønsene har været i gang! Mine får de kødrester der er fra husholdningen, men de får dem så tidligt på dagen at der ikke ligger noget natten over. Vi har haft rotter en gang i alle de år vi har haft høns, så det giver altså ikke problemer med nattesøvnen.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #7 Dato: 27 December , 2014, 18:04 »
finn nu har jeg grubliet i en halv time over biproduktforordningen, den omhandler da kun produkter i industrien, og registeret handel med foder, jeg har ingen steder set at jeg ikke må fodre, mine høns med skrog og rester af egne dyr, der har været igennem husholdningen, idet der hverken er tale om omsætning eller konsum, derimod er der nogle ret uklare undtagelser omkring det biodynamiske hvor vi jo giver tilbage til bio systemet, man kan jo så sige at evt smitte jo så os vil blive hos mig, købte skrog fra handlen må man ikke, men de kan jo os indeholde fremmed smitte

Bente

• Gæst
« Svar #8 Dato: 27 December , 2014, 18:24 »
Efter hvad jeg forstår er jo fugle også kødædere? Det er jo mange fugle som er ådselædere? Jeg vil da også være ked af at jeg ikke kan give madrester til hønsene når vi har haft besøg af familiens yngste børn som ikke altid spiser op det der er på deres tallerken.

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #9 Dato: 27 December , 2014, 18:35 »
Jeg laver hver dag en skål med rester, som hønsene så får næste morgen. Det kan være en sær blanding af brød, kød, tilberedte grønsager, salat, pasta/ris/kartofler, sovs, en sjat creme fraiche, mayonnaise, kage m.m. Hvad huset nu lige formår, og jeg opfatter det som en glimrende måde at omsætte hvad der ellers ville være madspild til kød og æg.
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #10 Dato: 27 December , 2014, 19:21 »
finn nu har jeg grubliet i en halv time over biproduktforordningen, den omhandler da kun produkter i industrien, og registeret handel med foder, jeg har ingen steder set at jeg ikke må fodre, mine høns med skrog og rester af egne dyr, der har været igennem husholdningen, idet der hverken er tale om omsætning eller konsum, derimod er der nogle ret uklare undtagelser omkring det biodynamiske hvor vi jo giver tilbage til bio systemet, man kan jo så sige at evt smitte jo så os vil blive hos mig, købte skrog fra handlen må man ikke, men de kan jo os indeholde fremmed smitte

Artikel  11
Restriktioner for anvendelse
1. Følgende anvendelser af animalske biprodukter og afledte
produkter er forbudt:
b) fodring af opdrættede dyr, bortset fra pelsdyr, med køkken og
madaffald eller fodermidler, der indeholder eller er afledt
af køkken- eller madaffald
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 27 December , 2014, 20:19 »
biproduktforordningen gælder ikke for private husholdninger - den er for virksomheder/primærproducenter/fødevareproducenter (ifølge miljøstyrelsen)

For den private husholdning gælder affaldsbekendtgørelsen (BEK nr. 1473 af 21/12/2009) (Igen i følge miljøstyrelsen)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Jaue

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 27 December , 2014, 20:24 »
Hvor kommer udsagnet fra, at rotter tiltrækkes mere af kød end af korn? De æder jo hvad som helst. Her på matriklen fodrer jeg dem gerne i stålkasser, med sådan nogle blå korn ;D
1.5 New Hampshire

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #13 Dato: 27 December , 2014, 21:06 »
Hvor kommer udsagnet fra, at rotter tiltrækkes mere af kød end af korn? De æder jo hvad som helst. Her på matriklen fodrer jeg dem gerne i stålkasser, med sådan nogle blå korn ;D
Hvis den var henvendt til mig, så sagde jeg på intet tidspunkt at kød tiltrækker rotter mere end korn. Blot at mine høns lader større stykker kød ligge og det tiltrækker da rotter?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #14 Dato: 27 December , 2014, 23:30 »
så kommer det store spørgsmål jo hvad er affald, og hvad er tilberedt dyrefoder i en privat husholdning, der står jo ikk på bøffer i brugsen at den ikk må gives til grise og høns.

finn de skriver hele tiden affald, hvad mon når det er en recource og ikke affald.  jeg ved godt jeg spørger dumt