Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Forbudt at fodre med madrester??  (Læst 3139 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

• Gæst
Sv: Forbudt at fodre med madrester??
« Svar #15 Dato: 28 December , 2014, 00:42 »
Er rester og affald det samme? Jeg tænker på rester som noget vi ikke fik spist op men som vi godt kunne spise og affald som noget der er blevet for ringe til at spise. Jeg fodrer ikke med affald men med rester - og iøvrigt også med fødevarer tilberedt specielt til hønsene. Kan virkelig ikke se at mad der er godtnok til os ikke skulle være godt nok til hund, kat og høns. Måske jeg ser det fra en helt forkert vinkel.

Offline pylle

• Passiv bruger
    • Kennel Engelsparkens
« Svar #16 Dato: 28 December , 2014, 01:39 »
Hvordan ligger landet egentlig med frisk/råt kød til høns? Jeg husker med gru tilbage på min barndom, hvor min morfar havde set sig sur på gråspurvene som fløj ind i hønsegården og stjal hønsenes foder. Han gik resolut ind og fangede "tyven", vred halsen om på den og gav den til hønsene som nærmest sloges om at komme til.  :o
Det er dog ikke ligefrem en metode jeg selv overvejer at tage i brug, men kan "nutidens" høns rent faktisk tåle fersk kød?
1,2 Tysk pinscher
Har Engelsk Araucana

Offline Metdan

• Bruger
« Svar #17 Dato: 28 December , 2014, 08:40 »
biproduktforordningen gælder ikke for private husholdninger - den er for virksomheder/primærproducenter/fødevareproducenter (ifølge miljøstyrelsen)

For den private husholdning gælder affaldsbekendtgørelsen (BEK nr. 1473 af 21/12/2009) (Igen i følge miljøstyrelsen)

Hvis du evt sælger dine æg, betegnes man mon så stadig som en privat husholdning?

Tak for de mange input, det er vist ikke enkelt. Hvilke regler gælder for os private m høns?
Men som sagt fortsætter jeg med at fodre mine høns som jeg plejer. Også med madrester der indeholder kød.
Jeg tror nu aldrig det vil komme til en kontrol af private hønsehold, medmindre man har et skilt ved vejen m salg af æg. Så kan man vel i teorien risikere det ...
Ps jeg ville ikke give mine høns råt kød, for at sikre at kødet ikke indeholder fx salmonella eller lign. De får det jeg selv ville spise :-)
Venlig hilsen Mette

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 28 December , 2014, 09:32 »
Det står defineret i starten hvor biproduktbekendtgørelsen dækker og der står at den IKKE dækker ved :
g) køkken-og madaffald, undtagen hvis det:
  i) hidrører fra transportmidler i international fart
  ii)er bestemt til fodringsformål
  iii) er bestemt til forarbejdning ved tryksterilisering eller for­arbejdning ved de i artikel 15, stk. 1, første afsnit,litra b),omhandlede metoder eller omdannelse til biogas eller til kompostering

i) råt foder til selskabsdyr,når det kommer fra detailhandlere, hvor opskæring og opbevaring udelukkende finder sted med henblik på direkte salg til forbrugeren det pågældende sted
j) råt foder til selskabsdyr, når det kommer fra dyr, der er slagtet på oprindelsesbedriften med henblik på privat konsum i husholdningen (det var vist dit scenario Kristian)
« Senest Redigeret: 28 December , 2014, 09:34 Fra nimrod »
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #19 Dato: 28 December , 2014, 09:40 »
næsten charlotte , mine er jo ikk selskabsdyr, eller er de høns , uldgrise, og en til formålet indkøbr stykke kvæg der i papirgangen er levende fragtet til mig

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #20 Dato: 28 December , 2014, 09:49 »
Det skulle meget nødig blive som i England, hvor det er helt forbudt at fodre sine høns med madaffald. http://www.theguardian.com/lifeandstyle/gardening-blog/2013/dec/18/feeding-kitchen-scraps-chickens
DEFRA (den engelske udgave af Fødevarestyrelsen) har implementeret biproduktforordningen så den gælder også for vegetabilsk madaffald (undtagen hvis det er fra et vegansk køkken) og de  gør endvidere meget ud af at oplyse om det. Det sker dog ikke i Danmark og jeg tror heller ikke at det er noget Fødevarestyrelsen vil begynde at kræve gennemført i private husholdninger. Slet ikke med den fokus der er på madspild.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #21 Dato: 28 December , 2014, 11:00 »
finn forstår jeg reglerne forkert når jeg i god tro fodrer mine dyr bla med mine egne skrog, og ben med kød på som vi efterlader ved bordet + slagt, dyr som lever og dør hos mig

Offline randi nielsen

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 28 December , 2014, 12:11 »
søren ryge fik besked på at koge sine madrester til hønsene for nogle år siden
mvh rndi

Offline Soria

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 29 December , 2014, 20:27 »
I mine øjne er det først affald, når det er smidt i skraldespanden med adresse ud af matriklen. Ellers hedder det vel bare madrester, og det må være legitim føde for både mennesker og husdyr, inde som ude.

Offline Regnar

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 30 December , 2014, 11:06 »
Efter jeg har fået høns er jeg holdt op med at bruge musen. Hvis hønsene får fat i en mus, så æder de den. Det er det samme med sneglene, hønsene elsker dejlige snegle fra haven. Så mine høns får også kød fra køkkenet.

Offline i.soerensen

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 04 Januar , 2015, 09:25 »
mine høns får ikke madrester men overskudsmad

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 04 Januar , 2015, 14:36 »
Når man så tænker på, at hønsene før i tiden med velbehag fandt masser af godt ved at spise på møddingen, så undrer man sig over, at vi alle overlevede. ;)
Både æg og høns smagte fint, og vi blev ikke syge.

Offline i.soerensen

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 04 Januar , 2015, 14:55 »
økologiske høns er det bedste

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 04 Januar , 2015, 15:16 »
Vi fik en dyreryg i går, mums :)
I morges lagde jeg rygbenet ud til hønsene, de har hygget sig med det efter tur og rangorden, og nu er det komplet afpillet. Synd hvis det havde været spildt.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Ast

• Bruger
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
« Svar #29 Dato: 04 Januar , 2015, 15:59 »
En dejlig tråd.  Om hvad der er forbudt at give sine høns.
Det er forbudt at benytte spildindsamlet madaffald. Det var ham der i gamle dage kom og hente madaffald og kørt hjem og fodret sine grise og høns direkte med det.  Det er ikke forbudt at bruge rester fra egen husholdning.
Kødmel er også blevet forbudt. Det blev lave af døde dyr og slagteriaffald.
Men brug trygt egen madrester til dine høns.
Har 6.8 Maran i Sort/Kobber, 3.3 Ayam Cemani, 0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (Formand) (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (Næstformand, sekretær og WEB-master) (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders