Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vellykket adoption  (Læst 8863 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Vellykket adoption
« Dato: 22 April , 2009, 11:05 »
Vores Maran-høne, der havde lagt sig på dagens æg i hønsehuset i flere uger og til sidst fik 12 æg ud i et græsningsbur til at ruge ud, er blevet MOR. Ikke til de 12 æg af egen avl. De var ubefrugtede, viste det sig. Næh, ved hjælp af Patricia fik hun fire Lyse Sussex-kyllinger at tage sig af. Maranen er fra sidste sommer og har ikke prøvet det før (og det har vi mennesker heller ikke). Vi satte kyllingene ind under hende med det samme da vi kom hjem med dem. Hun begyndte omgående at snakke med dem. Vi fjernede fire af de tomme æg. Næste morgen fjernede vi resten af æggene. Og oplevede at den ellers venlige høne havde ændret holdning fra "Jeg bliver ked af det, hvis I tager mine æg" til "JEG SLÅR JER IHJEL HVIS I RØRER MINE KYLLINGER"! Så hun er åbenbart glad for dem. Tak for hjælpen Patricia. Vi vil helst have glade høns.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
Sv: Vellykket adoption
« Svar #1 Dato: 22 April , 2009, 11:22 »
Hvor lyder det bare herligt - godt for hønemor, at du fandt nogle børn til hende. *y

Hvor er det godt med netværket er på forum, så løsninger som din kan opstå. Jeg har lige "fundet" en lille stamme blå silker til min lillesøster og hendes familie (Tak, Berit). Det kom jo også i stand gennem dette forum, så tak for et dejligt forum.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #2 Dato: 22 April , 2009, 11:50 »
Gav du hende kyllinger mens det var lyst, jeg overvejer at gøre det samme med min skruk, men tænkte at jeg skulle vente til det blev mørkt  ???
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #3 Dato: 22 April , 2009, 12:11 »
Ja, for Patricia havde lige lagt nogle tilsvarende kyllinger ud under sine skrukker. I øvrigt står græsningsburet på græsplænen - uden lys - så det var mest praktisk. Men det var helt tydeligt at hønen reagerede på kyllinge-lydene. Selv om hun altså ikke har hørt dem siden hun selv var kylling.
Er der nogen, der ved hvor længe en skruk skal have ligget før man kan putte kyllinger ind under hende? Skal man ramme "terminen" for de æg, hun har ruget på  - eller er det ligemeget?
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #4 Dato: 22 April , 2009, 12:15 »
Selv tak Kirsten. Glad for jeg kunne hjælpe.

Gav du hende kyllinger mens det var lyst, jeg overvejer at gøre det samme med min skruk, men tænkte at jeg skulle vente til det blev mørkt  ???
Det gjorde jeg selv med min skruk, efterhånden som de blev tørre i maskinen. Og nu har hun fået 18 stk. Jeg prøvede først med et par stykker, men da hun uden at kny, lettede bagdelen og skørterne fik hun resten.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #5 Dato: 22 April , 2009, 12:17 »
Er der nogen, der ved hvor længe en skruk skal have ligget før man kan putte kyllinger ind under hende? Skal man ramme "terminen" for de æg, hun har ruget på  - eller er det ligemeget?
Jeg tror hun skal være meget tæt på terminen eller over, jeg ville ikke turde regne med en der ikke havde ligget mindst 14 dage
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #6 Dato: 22 April , 2009, 12:18 »
Tak Patricia det vil jeg prøv først med et par stykker
Hilsen

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #7 Dato: 22 April , 2009, 12:29 »
Jeg mener at have læst et sted herinde at at én lagde kyllinger under en skruk efter at hun havde ruget på tomme æg i 3 dage. Hun godtog kyllingerne men var da visr lidt forbavset over det hurtige resultat. <A
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #8 Dato: 22 April , 2009, 12:34 »
Ankerine, sådan en fantastisk historie kan du da ikek skrive, uden at sætte billeder ind? :)

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #9 Dato: 22 April , 2009, 12:40 »

Ja, ja, det er meget godt - hun SLÅR OS IHJEL bare vi kigger. Der er ikke megen taknemmelighed at spore hos den høne!
Vi prøver når de kommer ud på græs. Foreløbigt er der kun en lille frækkert, der har været ude et øjeblik. Blev straks kaldt ind af MOR!
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #10 Dato: 22 April , 2009, 12:50 »
 *d *p *p Så har min skruk lige fået 7 kyllinger og hun var noget forundret, men hun begyndte straks at putte sig godt ned over dem og kom med den skruk lyd, nu ser jeg hvor mange der kommer mere for der er jo en del bestilt  *f men jeg tror godt der kan blive til en del mere
Hilsen

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 22 April , 2009, 18:17 »

Det er da rent utroligt med den frugtbare eksplosion af kyllinger hos dig, Berit.

Imponerende  :o ;D
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #12 Dato: 22 April , 2009, 18:52 »
Så frugtbart er det nu heller ikke, men jeg har været så heldig at mine silke ligger en bunke æg, ja og så med hjælp udefra af araucanaæg , ja så ser det jo frugtbart ud, men jeg kan jo godt lide de små pus  :D
Hilsen

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 22 April , 2009, 21:22 »
@ Berit

Du er også meget gavmild med både æg og kyllinger, kan jeg se i forskellige tråde.
Der er ingen tvivl om, at de har det godt hos dig, og du fortjener at få i massevis af kyllinger.

*l
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #14 Dato: 23 April , 2009, 07:28 »
Tak Lise jeg håber da de har det godt, for det er jo mig der har valgt at have dem  *p *h *l
Hilsen