Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ups! Sådan ka det gå!  (Læst 4149 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
Ups! Sådan ka det gå!
« Dato: 21 April , 2009, 19:53 »
Jeg har silkehøns, og det tror jeg jeg bliver ved med så længe jeg kan tygge smør  :D
Det er kun til havehygge, og jeg har da også både røde og mørke/vildtfarvede samt et par "blå"

For godt tre uger siden kom en hønsebekendt og gav mig seks æg til udrugning. Fire fra lys sussex og to fra dansk landrace.

"Dejlige høns" sagde han, "dem skal du prøve"

Jeg havde en stor blå, som lige havde udvist skrukketendenser, og æggene kom fluks under hende.

Igår klækkede de fem. Fire sussex og en dansk landkylling.

Og SÅ ER DET AT JEG KOMMER TIL AT TÆNKE PÅ, at hønselemmen (som er af aluminium og for nylig indkøbt i tyskland - med automatik og lys-sensor) er beregnet til små høns. :o

Og jeg HAR faktisk set, hvor store de der sussex kan være! Nærmest som en spædkalv! (og æggene lignede jo osse strudseæg)

Så de vil aldrig kunne gå ind og ud af lemmen, hvis de får lov at blive voksne. Hehe! Håber de bliver til fire gode gryderetter. Landhønen (hvis den ikke er en hane) vil nok lige kunne presse sig igennem.

Iøvrigt har jeg to silkehøns liggende på hhv syv og otte æg - så produktionen af silkekyllinger er heldigvis sikret.

Ja, sådan ka det gå når man ikke tænker sig om  ::)

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Sv: Ups! Sådan ka det gå!
« Svar #1 Dato: 21 April , 2009, 20:36 »
Pas bare på. Inden du ser dig om, har du installeret en større hønselem, for sussex er virkelig en race, der kan charme sig ind  ;)

Susanne

• Gæst
« Svar #2 Dato: 21 April , 2009, 20:49 »
Lyder spændende! Jeg glæder mig faktisk til at se dem vokse til!

Men silkehønsene har absolut vundet mit hjerte, så der bliver ufin konkurrence  :D

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 21 April , 2009, 21:00 »
De ældre mennesker der boede på gården her før os havde dværghøns, så de har bygget hele hønsehuset efter det. Men mine sussex kan sagtens komme ud af hønselemmen, den er ca. 25*30-35 cm.
Prøv at måle hvor stor din er.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Susanne

• Gæst
« Svar #4 Dato: 21 April , 2009, 21:08 »
Har lige været nede og måle.

Hullet er 19,5 cm i bredden og 26 cm i højden.

Tror du vel det går?

Jeg forestille mig at de skal gå dybt i knæ og klemme vingerne godt ind til kroppen, hvis det skal lykkes.

Men jeg vil da blive glad hvis det kan lade sig gøre - i hvertfald vokser de jo gradvis op i størrelse og vænner sig måske til "flaskehalsen", men jeg aner det faktisk ikke. ???

Men gryden er der jo som sidste løsning. De skulle smage "overordentlig godt"  8)
« Senest Redigeret: 21 April , 2009, 21:13 Fra Susanne »

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 April , 2009, 21:16 »
Ja det er godt nok lige småt nok. Men de kan vel klemme sig igennem, og ellers må de jo af med knoppen :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 21 April , 2009, 21:34 »
Pas bare på. Inden du ser dig om, har du installeret en større hønselem, for sussex er virkelig en race, der kan charme sig ind  ;)

Nemlig   ;D
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #7 Dato: 21 April , 2009, 21:41 »
Jeg tror godt de kan brug din hønsedør (Man må jo passe på hvis Søs læser dette, derfor dør og ikke lem ;D) Mine kan kravle under hegn hvis det sidder 10-15 cm. over jorden, så alt kan lade sig gøre ::)
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Susanne

• Gæst
« Svar #8 Dato: 21 April , 2009, 21:54 »
Nu blev jeg glad!

Tak, Patricia - så kan jeg jo VÆLGE om de skal bo hos mig til de blir gamle og ikke lade hønseDØREN afgøre det!

Ja, vi skal passe på Søs' tankegang hehe  ;D

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #9 Dato: 21 April , 2009, 22:24 »
De skal nok komme igennem.
Selvom de ser brede ud ude i gården, så er det meste altså fjer.
Min Silkehane måler vel sagtens omkring 35 centimeter i bredden, når han pudser sig op, hvilket iøvrigt ser sjovt ud, men når han kommer på armen måler han ikke ret meget, så snart fjerene bilver lagt ind.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 21 April , 2009, 22:27 »
Da min bedre halvdel bankede hul i hønsehusets væg til hønsene, havde han lige glemt hvor store orpingtonner og australorp haner er, men de har lært at gå i knæ  ;D
Manden min kommer dog nok til at udvide hullet lidt, for australorphanen er lidt sort på kanten af kammen og det er da lidt synd for ham  ;D
gemalen selv burde vel egentlig vide bedre. Han er selv 2 meter høj og ved hvordan det er at banke hovedet ind i noget  ;D ;D

Susanne

• Gæst
« Svar #11 Dato: 22 April , 2009, 09:38 »
Børge, det er jo rigtigt nok, at fjerene fylder meget. Man skal  bare forestille sig hvordan hønen ser ud - plukket!  (men jeg tror jo stadig at sådan en sussex har ca. kalkunstørrelse )

Jeg er blevet ret fortrøstningsfuld efter jeres svar, og glæder mig til at se dem vokse op!

Og Lisbeth: Hehe - ja sådan en kæmpe mand burde ha ret meget INDLEVELSE i for små døre!

Offline Lone

• Bruger
« Svar #12 Dato: 22 April , 2009, 09:45 »
Jeg tror heller ikke, der er noget problem. Sidste år fik jeg en ung sussexhane til opbevaring, indtil han skulle videre nordpå sammen med en del andre dyr. Eneste ledige bolig var et kaninbur med et kaninhul beregnet til dværgkaniner. Men han kunne jo fint sove uden for i den lune sommernat! Der var intet problem, fandt jeg ud af, da han skulle fanges ind, han kunne snildt klemme sig i skjul i reden, lignede mest af alt Genie (lampens ånd) i Disneys udgave af Aladdin..  ;D
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

karina dj

• Gæst
« Svar #13 Dato: 22 April , 2009, 10:30 »
 :D den var go...

Vores lem var osse meget lille til vores dværghøns, men vores kæmpehane havde heller ingen problemer... Det blir ikke noget problem  ;)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 22 April , 2009, 10:35 »
Mine dværgwyandotter (for længe siden) kunne snildt presse sig igennem hullerne i et alm. grønt havehegn. Man skulle ikke tro det kunne lade sig gøre, men hønsekroppen må være fleksibel som en kats, siden den kan blive firkantet et kort øjeblik...  ;D
Mvh Marianne