Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ulvehøns, om fjerkræ og proteinrigt foder.  (Læst 18326 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Ulvehøns, om fjerkræ og proteinrigt foder.
« Dato: 04 November , 2014, 18:02 »
Hej forum
Selv om vi er i den naturlige lavsæson for æglægning, så synes de svigtende "skaldede leverancer" at overraske i mange af de indkomne spørgsmål. Standardsvaret falder prompte; "de får sikkert ikke protein nok".
Jeg har ladet mig rive med på bølgen og jeg er bestemt villig til at gøre meget for men høns. Til aftensmad har mine høns nu også fået en kvart hakkebøf hver. Har de virkeligt behov for det, eller går vi for langt for at tvinge æg ud af dem?
Jeg får stort set ikke æg for tiden, og det syntes jeg er fair nok, for de fire gamle er i fjerskifte og de fire unge fra maj er ikke kommet rigtigt i gang endnu.
Er proteinhysteriet en sæsonbetinget modebølge, eller skal vi snart skifte til hundemad om vinteren?
Mine høns har fri adgang til tilskudsfoder, og tager lidt af det, men de vil hellere have græs. De får også ca. et halvt kilo blandet korn, som de tager hvis de har tid. De ser ud til at trives og er periodevis meget aktive i deres skraben og fødesøgning under havens buske og træer. De får ikke kunstigt lys, men kommer til køjs med et solidt aftensfoder, så kråsen har noget at arbejde med til det igen bliver lyst.
Kan jeg gøre mere for dem?
Mange hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Ulvehøns, om fjerkræ og proteinrigt foder.
« Svar #1 Dato: 04 November , 2014, 18:51 »
Du behøver ikke gøre mere for dem, når de ser ud til at trives.

Men hvis du gerne ville have flere æg i vinterhalvåret, så ville kunstigt lys nok være mere effektivt end hakkebøf i dit tilfælde.

Lige som mennesker har høns behov for protein. Det er livsvigtigt for dem. Og for næsten alle høns gælder det at deres ejere må hjælpe dem med at få nok.
Det er jo noget andet med små junglehøns, uden indhegning og tæt på ækvator hvor det aldrig bliver koldt.

En anden vigtig pointe er, at høns med fri adgang til fx korn og majs ofte vil vælge at spise lidt mindre protein end hvad der bedst i forhold til optimal æglægning.

Men de vil næppe nogensinde spise så lidt protein, at de bliver syge, såfremt de har adgang til føde med protein nok.

Jeg oplever ikke det store proteinhysteri. Men nogen går måske mere op i proteinprocenter med decimaler, end når det gælder den mad de serverer for sig selv eller deres børn. Og det giver måske ikke helt mening.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Ulvehøns, om fjerkræ og proteinrigt foder.
« Svar #2 Dato: 04 November , 2014, 19:41 »
For at fremme afsætningen af tilskudsfoder rationerer jeg deres korn, men deres favoritkost er klart græs og orme og insekter.
Bare hønsene ikke mangler noget, så er det ok at jeg venter med at få æg til de er klar.
Flere steder har jeg læst at vinterens æggefattige periode er gavnligt for hønsene og deres kommende læggesæson. Nogen synspunkter om dette?
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ulvehøns, om fjerkræ og proteinrigt foder.
« Svar #3 Dato: 04 November , 2014, 20:10 »
Det er vel alt rigeligt f.eks. at fodre med tilskudsfoder og korn eller et komplet fuldfoder.

Men igen der er jo dem som ønsker 365 æg pr. høne pr. år og det helst på gammelt brød og hvede, da hønsefoder jo er aaaalt for dyrt.

Alt andet lige om man gør det ene eller andet, så har høns brug for en samlet protein indhold på 14-16 %   
Og de skal jo også bruge protein på f.eks. at skifte fjer eller udvikle sig og sætte kød og ikke bare fedt (ungdyr).

Og selvom græs, orme og insekter er hønsenes favorit foder, så skal der dæleme meget til før de kan leve af det og også producere æg.
Så dette mener jeg kun er et kærkomment tilskud til deres hovedfoder, som kan være færdigblandet, halv færdigblandet eller helt blandet selv.
« Senest Redigeret: 04 November , 2014, 20:26 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Ulvehøns, om fjerkræ og proteinrigt foder.
« Svar #4 Dato: 04 November , 2014, 20:23 »
Flere steder har jeg læst at vinterens æggefattige periode er gavnligt for hønsene og deres kommende læggesæson. Nogen synspunkter om dette?
Mvh

Det er sikkert rigtigt at æglægningen slider lidt på hønsene. Men mine får ikke lov til at blive mere end max 3 år. Så her tror jeg ikke det betyder noget.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Ulvehøns, om fjerkræ og proteinrigt foder.
« Svar #5 Dato: 04 November , 2014, 20:32 »
Hønsene skal jo igennem deres fjertab og i den periode lægger de ikke æg. Mine gamle høns er i gang nu og der kommer ikke æg fra dem. Men det vidste jeg jo i foråret, så årets første kyllinger er dem som forsyner os mes æg nu. Så løbende udskiftning så der altid er nogle klar til at lægge æg kan gøre meget ved det.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Ulvehøns, om fjerkræ og proteinrigt foder.
« Svar #6 Dato: 04 November , 2014, 22:34 »
Alt andet lige om man gør det ene eller andet, så har høns brug for en samlet protein indhold på 14-16 %

Er der nogen der har viden om/holdning til fordelingen mellem plante- og animalsk protein?
Siden kogalskaben er benmel og den slags forsvundet fra al dyrefoder og erstattet med sojabønner og dets lige.
Men protein er altså ikke bare protein.
Så hvis ens høns lever i hønsegård og kun har adgang til korn og tilskudsfoder, får de slet ikke animalsk protein.
Og måske er det ikke et problem - eller?
Jeg synes  bare, at når hønsene gladeligt æder alt fra regnorme til mus, så må der være et behov, der ikke kun kan dækkes af soja...
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Ulvehøns, om fjerkræ og proteinrigt foder.
« Svar #7 Dato: 05 November , 2014, 07:57 »
Næh det tror jeg ikke noget problem, for det er jo de betingelser som millioner og atter millioner af hybrider lever under. Og de sprøjter jo ud med æg. Ok nu er de selvfølgelig også igennem mange årtier indavlet på netop stor æglægning. Og de fleste ser hverken skyggen af en regnorm eller dagslys.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Ulvehøns, om fjerkræ og proteinrigt foder.
« Svar #8 Dato: 05 November , 2014, 08:48 »
Er der ikke altid een eller anden form for animalsk protein i færdigfoder? Om ikke benmel så fiskemel. I min gamle hønsebog står at forsøg viser at høns trives bedre hvis de også får animalsk protein.

Selvom man fodrer med en høj % af  proteiner er det ikke sikkert at proteinerne indeholder de  rette mængder og har de rette forhold mellem proteinernes byggesten aminosyrerne. Fordøjelsen piller de aminosyrer ud af proteinet den skal bruge og smider resten ud til almindelig forbrænding.

Det overskydende protein udskilles gennem nyrerne og overfodring med protein kan belaste og give forstørrede nyrer. Jeg TROR/Håber at det færdigfoder vi køber har taget højde for det, så det indeholder lige -eller ret- præcist det hønsene har brug for.

Når mine havehøns selv finder en stor del at deres foder i sommerhalvåret har jeg meget lidt styr på hvad de egentlig får. Jeg stoler på, at de er i stand til sammensætte en fornuftig menu og koncentrerer mig om at give dem et lille tilskud af animalsk protein så de har nok til æglægning, fjerskifte og tilvækst.

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Ulvehøns, om fjerkræ og proteinrigt foder.
« Svar #9 Dato: 05 November , 2014, 10:23 »
Apropos protein, er der nogen der ved, hvor meget protein en voksende unghane kan optage. Jeg mødte for et par måneder siden en avler, der til at begynde med gav kyllingerne startfoder med 22% protein og efter nogle uger gav en højere og højere indblanding av kalkunfoder med 28% protein. Efter nogle måneder fik de kun kalkunfoderet. Han sagde at det gav en flot fjerdragt. Hønekyllingerne fik dog ikke så meget protein under deres opvækst. Men tilbage til spørgsmålet, er der nogen som har en idé om hvor meget af dette protein, som bare går lige igennem ved så højt et proteinindhold? Kan de virkeligt optage 28%, når de vokser?   
Mvh Mette

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Ulvehøns, om fjerkræ og proteinrigt foder.
« Svar #10 Dato: 05 November , 2014, 10:42 »
Det foresvæver mig at Søren Ryge i en udsendelse engang var på besøg et sted hvor de lavede mejsekugler. Der blev sagt at fugle har samme behov til energifordeling som os. Altså

Argh - fejl at den kom på- ikke færdig - og jeg skal ud af døren  - kan jeg ikke slette den?

« Senest Redigeret: 05 November , 2014, 10:47 Fra Lene Skelmose »

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Ulvehøns, om fjerkræ og proteinrigt foder.
« Svar #11 Dato: 05 November , 2014, 10:54 »
Industriens slagtekyllinger får så kraftfuldt foder, at de ville dø af det hvis de ikke blev slagtet efter den fastlagte plan.
Mine høns skal leve længere, trives og give en bedre kødkvalitet.
Tilskudsfoderet jeg anvender har et proteinindhold på 23,8%, og det udgør vel en tredjedel af den samlede kost. Jeg tror at det er ok hvad jeg gør.
Araucana siges at kunne præstere æglægning udelukkende på korn? Øh, kan det passe?
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ulvehøns, om fjerkræ og proteinrigt foder.
« Svar #12 Dato: 05 November , 2014, 11:23 »
Nu er industri slagte kyllinger også programmeret til bare at æde og æde igen hele døgnet og kender ikke til mådehold. Så dem kan man nok ikke sammenligne med.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Ulvehøns, om fjerkræ og proteinrigt foder.
« Svar #13 Dato: 05 November , 2014, 11:28 »
Alle høns vil nok kunne lægge et x antal æg på x- antal tid, selvom de kun fodres med korn eller gammelt brød. Men pludselig er det bare ikke nok og det bliver måske til fede og fejl ernærede høns, som så hurtigt få beskyldningen " sådan noget lort, som ikke gider lægge æg" denne fordom er der især over for racehøns. Hvor det så forlyder at racehøns lægger ikke æg, sikken noget lort. Og det passer ikke, da mange racer faktisk er lavet til æglægning eller endda som kombi af både æg og kød.

Men igen selv de bedste hybrider lægger nu heller ikke 365 æg om året under private forhold og slet ikke hvis de også kun skal fodres med gammelt brød og hvede.
« Senest Redigeret: 05 November , 2014, 11:30 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Ulvehøns, om fjerkræ og proteinrigt foder.
« Svar #14 Dato: 05 November , 2014, 12:31 »
Så æglægning er meget mere end bare race eller mangel på samme.
Det har i høj grad også med forhold, trivsel, fodring, alder og årstid at gøre.

Og hvad kan/skal man kunne forlange af sine høns?
Er det 365 æg om året, for mindst foder og størst fortjeneste eller er det 20-30 æg om året, som alle høns stamfader junglehønen lægger.

Eller noget midt i mellem ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub