Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor højt ?  (Læst 6296 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Hvor højt ?
« Dato: 28 Oktober , 2014, 15:40 »
Hvor højt skal et hus hæves, så det ikke er tiltrækkende for rotter ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Veteranen

• Passiv bruger
Sv: Hvor højt ?
« Svar #1 Dato: 28 Oktober , 2014, 16:11 »
Hej Lene
Selv dem som har høje huse kan få rotter på loftet. Spørgsmålet er måske hellere hvor meget du skal sænke det for at lave et gulv af beton.
Jeg oplevede en gang en rotte som nærmest akrobatisk kravlede op i mit foderhus til de vilde fugle selv om det står på en høj pæl. Jeg blev faktisk ret imponeret, men valgte alligevel at standse aktiviteten med en salonriffel. :police:
Rotter /d
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Alice

• Bruger
« Svar #2 Dato: 28 Oktober , 2014, 16:26 »
Hej Lene
Rotter lider desværre ikke af højdeskræk; de kan invadere højhuse, svømme gennem kloaker, gå gennem faldstammer, klatre op ad mure mmm.
Den lokale rottefænger må hjælpe, hvis de opdager, at der er rotter i nabolaget.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 28 Oktober , 2014, 16:30 »
Ha ha dem på loftet kan nu ikke rottemanden fra Rentokill klare, han mener at det er en med hvid kittel, som jeg skal have fat i...........
« Senest Redigeret: 28 Oktober , 2014, 16:35 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 Oktober , 2014, 18:22 »
I dit tilfælde er det vist håbløst at tilkalde de hvide kitler. I øvrigt var det i en anden tråd, at jeg skrev at du (og din slags) er skrupskøre ;D. Dem du har brug for skal snarere have en kedeldragt på, så de kan støbe dit gulv inden de også laver dit tag. Måske kan fliser også være en løsning, men henset til rotter og mus, så skal det slutte tæt mod væggene.
Det er rigtigt at de fleste høns ikke behøver opvarmning, men et vist minimum af isolering vil øge hønsehusets indeklima og forbedre hønsenes trivsel.
Så bare på med vanten (eller kedeldragten :angel:).
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Jens S

• Passiv bruger
    • Jens Stolt photography
« Svar #5 Dato: 09 November , 2014, 23:41 »
Jeg har lige et par kommentarer her.
Vedr rotter.
Rotter findes allevegne, de kommer allevegne og nogen gange er der mange. Hvis man ser en rotte, så er der mange i nabolaget.
Så der skal nok komme rotter.
MEN man skal gøre ALT for at undgå at de føler sig hjemme, og et af de allerbedste trick er at adskille hønsehuset fra jorden, så de ikke kan bo under det. Højden? skal være bekvem og praktisk så det kan bygges sammen med gården, så man kan se ind under det, og evt skyde, og så katte og andre rotte fjentlige dyr kan komme ind under. Luft og træk under huset, kan rotter ikke lide.

Dernæst skal man undgå at de kan komme til foderbeholdninger og andet oplag, og man skal ikke fodre dem. Dvs, der skal ikke ligge foderrester, især ikke kødrester.

Rotter hader orden, oprydning og fejekoste.
De holder af bunker af ting på jorden, fodersække, kartofler og roer, halmballer og mudder og smat.
Rotter kan æde kyllinger og æg, og de kan gøre et stort indhug i foderforbruget, de gnaver huller i alt, også beton og er særdeles destruktive. 100 gange værre end mus.

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 10 November , 2014, 11:11 »
Efter råd fra rottemanden blev mit andehus hævet ca. 40 cm over jorden (sat på 6 punkter). Dvs. katten kan uden problemer færdes derunder.

Virkede fint sidste år hvor der ikke var rotter under, desværre lagde ænderne en hulens masse æg lige inde i midten og det var et værre mas at fiske dem ud igen ...
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #7 Dato: 10 November , 2014, 14:40 »
Jeg havde en gang et skønt, stort hønsehus med metalforstærkninger på dørene og støbt betongulv. Og jeg regnede med at det var 'rottesikkert' - men det der skete var, at rotterne lavede en dejlig tør og lun lejlighed med betonloft under gulvet - og klatrede op ad volierenettet udvendig fra og gennem de sprækker, som vi ikke var opmærksom på - og levede fedt og godt af hønsefoder.
Vi havde skadedyrsmanden ude og lægge røde havregryn på strategisk udvalgte steder - og efter en tid måtte vi banke gulvet op og grave en større rottefamiles afsjælede legemer ud. Den gamle han var i min erindring på størrelse med en (lille) gravhund, mens ungerne var... meget, meget søde - de lignede små egern - som vel dybest set er en slags rotter med lidt mere busk i pelsen.
Nogle maraner, nogle araucana.