Jeg er ved at starte et lille hønsehold op 
- de skal hjælpe med at holde utøj væk fra vores 3000 nyplantede juletræer, give æg til husstanden og i ny og næ (hvis jeg kan få mig selv til det) ende i kødgryden

De skal gå på et 6000 kvm indhegnet område med en hegnshøjde på 1,5 meter.
Til at starte med regner jeg med et "mindre" hønsehold på 1,8 eller der omkring.Er ved at få et solidt hønsehus på 1,92 kvm hjem (L=160 cm, B=120 cm, H=140 cm), vil der være plads nok til det antal høns at putte sig i om natten?
Dernæst er der spørgsmålet om hvilke racer jeg skal vælge...Kunne godt tænke mig lidt forskelligt at kigge på. Kunne være sjovt med grønne, brune, beige og hvide æg (og hvad der nu ellers findes), men der skal også være nogle høns, som vil kunne ende deres dage i en suppegryde eller som godt kød.
Jeg er vildt fascineret af de sorte skovhøns, den gamle danske landrace og köningsbergeren. Men vil de passe ind? Og hvad har I af forslag?

Området de skal gå på er som sagt beplantet med små nye usprøjtede juletræer. Der vil komme til at vokse alverdens vildt ukrudt og spændende markgrønt, som dog vil blive holdt lidt nede af en havetraktor, og jeg håber på at kunne finde nogle sunde og robuste høns som vil kunne nyde det frie udeliv

Hønsene skal gerne være tilgængelige, da mine små børn af og til vil være med når der skal mades og gøres rent i hønsehuset.
Vil også gerne have en hane til at styre hønskeflokken. Jeg elsker de store haner med lange halefjer

Men hvilken race hane ville I anbefale til hønseflokken?
Glæder mig til at høre alle inputs, erfaringer og forslag!