Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor mange høns og hvilken race?  (Læst 12342 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Cath

• Passiv bruger
Hvor mange høns og hvilken race?
« Dato: 15 Oktober , 2014, 14:58 »
Jeg er ved at starte et lille hønsehold op  *o - de skal hjælpe med at holde utøj væk fra vores 3000 nyplantede juletræer, give æg til husstanden og i ny og næ (hvis jeg kan få mig selv til det) ende i kødgryden  ::)

De skal gå på et 6000 kvm indhegnet område med en hegnshøjde på 1,5 meter. <O

Til at starte med regner jeg med et "mindre" hønsehold på 1,8 eller der omkring.
Er ved at få et solidt hønsehus på 1,92 kvm hjem (L=160 cm, B=120 cm, H=140 cm), vil der være plads nok til det antal høns at putte sig i om natten?

Dernæst er der spørgsmålet om hvilke racer jeg skal vælge...

Kunne godt tænke mig lidt forskelligt at kigge på. Kunne være sjovt med grønne, brune, beige og hvide æg (og hvad der nu ellers findes), men der skal også være nogle høns, som vil kunne ende deres dage i en suppegryde eller som godt kød.

Jeg er vildt fascineret af de sorte skovhøns, den gamle danske landrace og köningsbergeren. Men vil de passe ind? Og hvad har I af forslag?  <S

Området de skal gå på er som sagt beplantet med små nye usprøjtede juletræer. Der vil komme til at vokse alverdens vildt ukrudt og spændende markgrønt, som dog vil blive holdt lidt nede af en havetraktor, og jeg håber på at kunne finde nogle sunde og robuste høns som vil kunne nyde det frie udeliv  /o

Hønsene skal gerne være tilgængelige, da mine små børn af og til vil være med når der skal mades og gøres rent i hønsehuset.

Vil også gerne have en hane til at styre hønskeflokken. Jeg elsker de store haner med lange halefjer  <K Men hvilken race hane ville I anbefale til hønseflokken?

Glæder mig til at høre alle inputs, erfaringer og forslag!  <E
« Senest Redigeret: 15 Oktober , 2014, 15:40 Fra Cath »
Venlig hilsen Cathrine

Bosat på det lille landsted Ny Favrbjerggård <3
(kommende hønseejer og utrolig spændt!)
1,0 hund
1,1 katte
2,0 børn

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Hvor mange høns og hvilken race?
« Svar #1 Dato: 15 Oktober , 2014, 15:42 »
Det lyder som fantastiske forhold, dine kommende høns får /o /o men hønsehuset er altså  for lille til 9 individer
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 Oktober , 2014, 15:48 »
Dine såkalde sorte skovhøns er nu hvad man kalder sort kobber Maraner.

Köningsbergeren er bare et fancy navn som industrien har fundet på. Det er egentlig bare en hybrid som er blå istedet for hvid eller brun.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Cath

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 Oktober , 2014, 16:10 »
Det lyder som fantastiske forhold, dine kommende høns får /o /o men hønsehuset er altså  for lille til 9 individer

Tak Helle K. Håber også de vil blive glade for det  ;D Hvor mange vil der så kunne være i det hønsehus?

Har kigget på et andet der måler L=220 cm, B=110 cm og H=180 cm, det er bare noget dyrere  :-\ Hvor mange ville der kunne være i det så?
Venlig hilsen Cathrine

1,0 hund
1,1 katte
2,0 børn

Offline Cath

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 Oktober , 2014, 16:14 »
Dine såkalde sorte skovhøns er nu hvad man kalder sort kobber Maraner.

Köningsbergeren er bare et fancy navn som industrien har fundet på. Det er egentlig bare en hybrid som er blå istedet for hvid eller brun.

MartinGreen jeg går ikke så meget op i hvilke gener eller racer de er, jeg syntes blot det var smukke høns  :)

Men jeg er åben for hvilke slags, der vil passe godt til omstændighederne  :D
Venlig hilsen Cathrine

1,0 hund
1,1 katte
2,0 børn

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 15 Oktober , 2014, 16:16 »
Til de forhold du har - stort areal, meget jord og ukrudt m.v., men en indhegning omkring området - synes jeg da at dansk landrace er oplagt. Det er en robust og frodig, meget smuk race - hanen har den lange flotte hale du efterlyser og fine røde sorte og kobber-farver. Den vil kunne tåle godt at leve under de vilkår. De lægger fine hvide æg af mellemstørrelse. Da de er så hårdføre er de ret nemme at passe - de bliver ikek nemt syge. Hønsene er ikke så store, men kødet er af god kvalitet, så det kan godt betale sig at mase med at gøre dem i stand.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 15 Oktober , 2014, 16:19 »
...men hvis du kaster dig ud i dansk landhøne (ikke -race) skal du vide at den som hønserace er ARVESØLVET fra vikingetiden - en af de gamle racer, som har været i landet i 2000 år, så hvis man har lidt god stil, så holder man den raceren og sorterer afvigende individer fra som det mindste. Find Heine Refsing, hvis dette tiltaler dig. Han vil kunne hjælpe dig videre.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #7 Dato: 15 Oktober , 2014, 16:53 »
Er den danske landhøne ikke en af dem, der flyver godt? Jeg tænker at med et hegn på 1,5 meter, så skal det da nok ikke være en særlig flyvende race.

Du spørger til antal af høns i det hønsehus på under 2 m2. Personligt ville jeg ikke putte mere end 3-4 dværghøns i sådan et hus. Jeg ved ikke hvad den gængse anbefaling er, men jeg vil sige som absolut minimum en m2 pr høne, hvis det er store racer.

Du skal ha med i dine overvejelser om du gerne vil ha kyllinger, for hvis du ikke ønsker det, så skal du finde en race, der ikke skrukker meget.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Ast

• Bruger
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
« Svar #8 Dato: 15 Oktober , 2014, 18:58 »
Hvor mange plads (m2) pr. høne? En fingeregle er ca. 1 m2 pr stor høns og dværghøns ca. 3/4 m2, indendørs areal.
Har 6.8 Maran i Sort/Kobber, 3.3 Ayam Cemani, 0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (Formand) (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (Næstformand, sekretær og WEB-master) (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 15 Oktober , 2014, 19:12 »
Danske Landhøns som de hedder og ikke dansk landrace, da det er en svinerace, er da uanset hvad vores nationale race.

Danske Landhøns ville kunne trives rigtigt godt på den megen udenoms plads. De er livlige robuste høns, som godt kan flyve, men med så meget plads, hvorfor skulle de så gøre det. De kan også skrukke og ruge kyllinger ud.

Men Cath, hvorfor spøger du om racer, når du alligevel er ligeglad med racer ? ;)
« Senest Redigeret: 15 Oktober , 2014, 19:21 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #10 Dato: 15 Oktober , 2014, 19:58 »
mine høns (wyandotter, stor race) bruger kun deres hus til at sove i.

jeg har 2 huse på 120*240 cm. og her er lige plads til 2 siddepinde og mad og vand om vinteren, hvor jeg ellers kun har det ude resten af året.

jeg har haft 10-12 store dyr i huset. det passer med siddeplads til alle. men det er kun lige til at sove i. for der er kun lige plads til dem alle på gulvet.

så jeg ville klart vælge det store hus hvis jeg var dig. så er du sikker på der er plads til det ønskede antal høns. og så må de ikke være alt for store.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Cath

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 Oktober , 2014, 21:21 »
...men hvis du kaster dig ud i dansk landhøne (ikke -race) skal du vide at den som hønserace er ARVESØLVET fra vikingetiden - en af de gamle racer, som har været i landet i 2000 år, så hvis man har lidt god stil, så holder man den raceren og sorterer afvigende individer fra som det mindste. Find Heine Refsing, hvis dette tiltaler dig. Han vil kunne hjælpe dig videre.
Bente E. det kunne sagtens være at det er det jeg skal springe ud i :-)

Men hvorfor er det at hverken Bangs Hønniker eller nogen af det andre avler danske landhøns?

Havde nemlig en idé om at jeg måske ville have stalddørssalg af æg, hvis der kom flere end vi i husstanden kan nå at forbruge. Og til det er det vidst bedst at hønsene er købt af en opdrætter der er registreret hos fødevarestyrelsen og under en salmonellahandleplan. Ved ikke om nogen private opdrættere er det?
Men kan da prøve at ta fat i vedkommende du nævner og høre ham ad :-)
Venlig hilsen Cathrine

1,0 hund
1,1 katte
2,0 børn

Offline Cath

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 15 Oktober , 2014, 21:23 »
Og jeg undskylder overfor alle at have skrevet dansk landrace den hedder fra nu af dansk landhøne ;-)
Venlig hilsen Cathrine

1,0 hund
1,1 katte
2,0 børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #13 Dato: 15 Oktober , 2014, 21:27 »
Vedr. regler for æggesalg: hvis du ønsker et stalddørssalg der er tilmeldt salmonellahandlingsplanen, så er eneste løsning - desværre - høns fra et rugeri, dvs. høns der er testet og vaccineret, og det er ofte hybrider som fx ISA brown, Lohmann og Amberlink.

Dog kan du snildt sælge dine æg fra racehøns - uden salmonellatest og registrering, hvis du har færre end 30 høns, du ikke skilter med "æg til salg" og du kun sælger til en kendt kundrekreds.

Held og lykke med dit kommende hønsehold. Det lyder som fine forhold for dine høns. Hvis du har lyst og tid, så kig indenfor på en hønseudstilling i de kommende måneder. Der kan du med egne øjne se de mange forskellige hønseracer, og måske endda få en helt anden favorit, end først planlagt :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Cath

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 15 Oktober , 2014, 21:37 »
Vedr. regler for æggesalg: hvis du ønsker et stalddørssalg der er tilmeldt salmonellahandlingsplanen, så er eneste løsning - desværre - høns fra et rugeri, dvs. høns der er testet og vaccineret, og det er ofte hybrider som fx ISA brown, Lohmann og Amberlink.

Dog kan du snildt sælge dine æg fra racehøns - uden salmonellatest og registrering, hvis du har færre end 30 høns, du ikke skilter med "æg til salg" og du kun sælger til en kendt kundrekreds.

Held og lykke med dit kommende hønsehold. Det lyder som fine forhold for dine høns. Hvis du har lyst og tid, så kig indenfor på en hønseudstilling i de kommende måneder. Der kan du med egne øjne se de mange forskellige hønseracer, og måske endda få en helt anden favorit, end først planlagt :).
Hvor i landet afholdes sådanne udstillinger? Og hvor ofte?
Lyder helt klart som noget jeg må prøve

Ja, jeg ved det, men hvis jeg stiller æggene til salg ud til vejen, vil jeg jo ikke kende størstedelen af kunderne så jeg er nok nødt til at være tilmeldt den salmonellahandleplan...
Men jeg ved at Bangs Hønniker opfylder kravene og de har da par racer mere at tilbyde end de nævnte... Men desværre ikke de danske landhøns. Men jeg vil da lige prøve alligevel om det er noget der kan støves op nogen steder
Venlig hilsen Cathrine

1,0 hund
1,1 katte
2,0 børn