Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Flytte og fri fra mider?  (Læst 3036 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lotus

• Bruger
Flytte og fri fra mider?
« Dato: 13 Oktober , 2014, 00:06 »
Jeg skal flytte i den nære fremtid, og jeg overvejer at starte forfra med høns, slagte alle dem jeg har nu og finde nogle rugeæg og ruge dem ud.
Hvor lang tid kan jeg regne med at leve uden at miderne finder mig og hønsene?

Altså, ingen høns eller hønsehus miderne ville kunne flytte med på.

Offline Bente E.

• Bruger
Sv: Flytte og fri fra mider?
« Svar #1 Dato: 13 Oktober , 2014, 12:22 »
Det nye hønsehus bør have så få sprækker og krinkelkroge som muligt - og du bør strø med fx. hemexcide sammen med savsmuld eller andet blødt bunddække. Det vil jeg mene kan sikre dig mod bæsterne et sted mellem længe og forever.
Her i foråret faldt jeg over produktet Stalosan F - jeg faldt i snak med en hønsedame hos 'Land og Fritid' i Holsted - jeg købte en sæk (tung! der er til lang tid) og har siden ikek haft noget kryb i hønsehuset.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #2 Dato: 14 Oktober , 2014, 10:21 »
 Stalosan virker udtørrende - ligesom hermecid/TØS eller foderkalk.
Og alfa og omega i kampen mod kryb er, at der er tørt i hønsehuset. Ligeså snart klatterne hober sig op, hober fugten i strøelsen sig også op - og så kommer de ;)
Og er hønsehuset ikke ordentligt ventileret (dog uden at hønsene sidder i træk), vil der også være et dejligt tiltrækkende fugtigt klima for kryb.

Så hold rent, sørg for et tørt indeklima,  brug udtørrende midler i bunden af strøelsen, og kalk med hydratkalk eller opslemmet hermecid/TØS efter hovedrengøring - også i sprækkerne. Kalkning virker også udtørrende og har derfor også god virkning mod bakterier og virus.

Eller sagt på en anden måde: Fugt er roden til alt ondt  8)
- og i varmt, fugtigt sommervejr som i år kan det være noget af en udfordring at holde indeklimaet tørt...
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Lotus

• Bruger
« Svar #3 Dato: 14 Oktober , 2014, 11:04 »
Er det 100% sikkert at der vil komme mider fra vilde fugle?

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #4 Dato: 14 Oktober , 2014, 12:27 »
100 % er måske så meget sagt - alt er jo relativt, som en klog mand engang sagde ;)

Og om miderne kommer med de vilde fugle, eller om miderne selv finder vej ind til hønsene - eller begge dele? - ved jeg ikke.
Hvor der er dyr, er der kryb - selv mennesker tiltrækker kryb!
Sådan er naturen nu engang indrettet :)
Selv i de store lukkede fjerkræstalde er der problemer med mider - og det tænker jeg skyldes, at der ikke muges ud, mens de stakkels kræ vokser sig store på 38 dage.
I guds fri natur skifter fasanen soveplads fra tid til anden - den kan jo ikke sprøjte krybet til døde, så den må flytte sig fra dem. Og krybet flytter helt sikkert efter - og så flytter fasanen jo bare igen. Fordi den kan. Det kan hønsene ikke så nemt.

Men som skrevet tidligere, man kan gøre meget for at holde dem på afstand og niveauet på et minimum. Udrydde dem for tid og evighed tror jeg ikke findes ;)

Og så er det jo heller ikke sådan, at hønsene falder døde om, første gang en blodmide viser sig - det er først, hvis man lader stå til, så blodmiderne rigtigt kan formere sig, at hønsene lider overlast.
Og blodmider er jo ikke den eneste plage: Lus, lopper og fuglemider suger også blod på de arme høns.

Alt sammen hører det med til at holde høns <.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)