Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hundrede spørgsmål fra en kommende hønemor :)  (Læst 8628 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nannabaekdahl

• Passiv bruger
Hundrede spørgsmål fra en kommende hønemor :)
« Dato: 09 Oktober , 2014, 23:40 »
Jeg har kigget en del rundt i forummet, og er også blevet klogere, men vil alligevel høre om der er nogen der kan give mig lidt råd med på vejen. Så håber jeg ikke jeg gentager spørgsmål som er stillet mange gange før :)

Vi står overfor at skulle byde 3-4 høns velkomne i vores have (Vi bor i et villakvarter, på en grund på ca.850kvm). De skal bo i et lille hønsehus med hønsgård. De kommer også til at færdes i haven en gang imellem, men ikke hver eller hver anden dag. Haven er indhegnet og har en høj hæk.

Vi har en søn på knap 2 år, som helt sikkert gerne vil være en del af pasning og pleje af de små hønsefruer. Så hvilken race skal vi vælge? Jeg tænker at den gerne må være rolig og tillidsfuld - måske endda kunne blive tam, og så har det ikke så stor betydning hvor mange æg den lægger på et år.
Jeg synes det kunne være sjovt med forskellige farvede æg (de tyrkise og chokoladefarvede er ret sjove), og tænker på om man kan have to forskellige racer når "flokken" ikke skal være større end 3-4 stk? Jeg synes Orpington lyder tiltalende i temperament. Vi har dog ikke planer om at vi skal have kyllinger umiddelbart - er det et problem at de nemt bliver skruk? (Hvis de da gør det - det har jeg i hvert fald læst mig til ;) )
Og hvad stiller man egentlig op med en skruk høne?

Og så er der hønsehuset. Jeg har kigget på dette:

http://www.sbhandel.dk/shop/hoensehus-med-hoensegaard-229p.html

Er der mon nogen der har erfaringer med det? Jeg synes det er smart med en udtræksbakke i huset, så det er nemmere at gøre rent, og vil gerne kunne komme til redekasserne uden at skulle ind i huset. Derudover tænker jeg at det er en fordel at kunne stå oprejst inde i hønsegården - her tænker jeg også at det letter rengøringen? Jeg mangler dog et sted til opbevaring af foder, vanddunk osv. sammen med huset, så man har de daglige midler tæt på. Er der nogen der har et bud på en løsning?

Og så er der lige det med årstiden. Er det dumt at anlægge hønsehus og  anskaffe sig høns om efteråret?

Jeg håber der er nogen som vil komme med et godt råd eller 2 :)

Mange hilsner
Nanna

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Hundrede spørgsmål fra en kommende hønemor :)
« Svar #1 Dato: 09 Oktober , 2014, 23:55 »
hej og velkommen på forum
hønsehus , hmm det bedste er nok at finde et brugt legehus, hvis du tænker kvalitet - penge
gård hvis du tænker tunge racer er 1 meter hegn nok, så en rulle eller 2 fra hegnslageret eller lign gør meget, husk at sætte kyllingetråd på i bunden, så de små ikk render ud, jeg har læst du ikk skulle ha kyllinger, men hønsefeber er lidt omsiggribende.
du kan nemt ha flere racer sammen, det vanskelige kan være at sætte 1 høne ind til 2, det giver nogengange lige problemer, så hellere en for meget, suppe hører jo med til at ha høns, håber det gav lidt svar

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 10 Oktober , 2014, 06:17 »
Jeg vil fraråde jer at købe et af de mange færdiglavede løsninger med hus og gård. Husene er stort set alle lavet i et dårligt og spinkelt materiale, som ikke holder til vejr og vind - ofte hører jeg også, at husene ikke er tætte, og hvis der er noget høns ikke kan tåle, er det træk - der ud over er hønsegårdene alt, alt for små, så når det ikke er meningen, at jeres kommende høns skal gå frit i haven hele tiden, så er det synd at bure dem inde på så få kvm. Høns er aktive og nysgerrige væsener, som kræver plads og beskæftigelsesmuligheder, og for lidt plads giver ofte adfærdsproblemer som stress, uvenskaber, fjerpilning og mistrivsel. De færdiglavede huse med gård kan slet ikke rumme det antal høns, som beskrivelserne lover.......jeg mener så slet ikke, at pladsen er til, at man kan have høns gående under de forhold.

Et legehus er en god mulighed og ellers findes der fine købehuse i en god kvalitet, hvor man så selv laver en hønsegård i pæn størrelse eller alliere sig med en rulle hegn og en stak pæle. Her er f. eks. et fint begynderhus:

http://bangs.dk/salg-af-honsehuse/basis/

Når den unge sønnike skal være med til hønsepasningen, så er en tung race den bedst egnede - og der er mange forskellige at vælge imellem, som alle kan gøres tillidsfulde og tamme ved den rette behandling.

Araucanaerne lægger de turkise æg, men det er ikke en race, jeg vil anbefale til børn. Det er dejlige høns, men de er ikke de aller nemmeste at gøre tamme, og så er de eminente flyvere.

I kan sagtens starte hønsehold op her sent efterår. Det er nemmere at finde fine høns på denne årstid end om foråret, hvor der ikke er så mange til salg, da kyllingesæsonen først lige er startet. Når man flytter nye høner ind, så går der gerne en rum tid, inden de har vænnet sig til forholdene og begynder at lægge æg. I den mørke vintersæson holder rigtig mange høner også æggevinterpause, men glæden over hønsene har man året rundt.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #3 Dato: 10 Oktober , 2014, 08:45 »
Ang. skruk, så vil jeg sige, at hvis du ikke ønsker kyllinger, så er orpington nok ikke det rigtige valg. Jeg har ikke personlige erfaringer med orpington, men jeg har med brahma og silkehøns, som også skrukker meget. Det er synd hvis de gang på gang ligger skruk og ikke får lov til at udruge eller passe kyllinger. I ekstreme tilfælde (har jeg læst mig til) kan de ligger så længe, at de faktisk dør af sult.

Jeg tænker at faverolles måske er et godt valg til jer, da det er en rolig og tung race, som ikke skrukker.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 10 Oktober , 2014, 09:19 »
Faverolles er et rigtig godt bud - de er rolige, nemme at gøre tamme og meget nysgerrige. Nogle stammer skrukker gerne, men det er ikke almindeligt for racen, så man kan forhøre sig ved sælger om dette, når der bliver udbudt nogle til salg.

Meget få høns bryder sig om at blive båret rundt på, og at blive nusset er også unaturligt for høns og noget man skal lære at kunne lide....nogle individer vil ikke.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Steen S. Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 Oktober , 2014, 09:42 »
Jeg vil anbefale tværstribede Plymouth rock i stor. De er smukke, lægge mange og store æg, skrukker stort set aldrig og er lette at tæmme. Men at sætte prægtige dyr ind i et præfabrikeret minihønsehus med tilhørende minihønsegård er at bede om problemer. De vil kede sig ihjel, hakke hinanden og mistrives. Jeg er helt enig i at disse små kombisæt, med hus og hønsegård i et, er ubrugeligt. Det eneste positive er at huset er hævet fra jorden, så der ikke samler sig mus og rotter under huset. Hvis du synes P.m kunne være noget for dig, så kontakt mig. Jeg har ikke pt kyllinger selv, men jeg tror jeg ved, hvor de er :O)
Vild med store tværstribede Plymouth rock og dværgkochin

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 10 Oktober , 2014, 09:55 »
Når pladsen ikke er så stor, var det måske en ide med nogle dværge i svær race i stedet for?

Det kunne evt. være New Hampshire, Rhode Island Red, Sussex, Barnevelder eller Wyandotter. Sidstnævnte findes i mange flotte farver og der er også mange opdrættere af dem.

Se evt. her hvad der findes af svære racer : http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/10029058

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #7 Dato: 10 Oktober , 2014, 10:35 »
Et eksempel på et hus som det KUNNE se ud i den hjemmelavede udgave. Selve gården er lavet på en gammel sokkel fra et drivhus som i forvejen var svær at fjerne. Taget har manden lagt på . Og fik hjælp til at sætte huset ned i hullerne. Resten er lavet af mutter selv :) Huset er ikke isoleret. Heller ikke nødvendigt mener nogen. Tillykke med hønseplanerne. Hold os opdateret.
« Senest Redigeret: 10 Oktober , 2014, 10:39 Fra vbruun »
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline nannabaekdahl

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 10 Oktober , 2014, 14:04 »
Wauw! Hvor er det fantastik med alle de gode tilbagemeldinger! Jeg har da helt sikkert fået noget mere at tænke over. Hvis det ender med et "samlesæt" som mit udgangspunkt var, lyder det til at jeg skal lave en tilbygning, så gården bliver større (Eller også skal manden overtales til at de må gå frit i haven  ;) ), og så skal huset sikres mod træk.

Måske er Orpington ikke den rette race, ift. at den bliver skruk. Jeg tror jeg vil undersøge lidt mere om Faverolles og de andre racer der bliver foreslåede.

Tusind tak for jeres råd!

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #9 Dato: 10 Oktober , 2014, 16:03 »
Måske de bare kan gå frit i noget af haven - det er guld værd for dem at komme ud og rode i jorden mellem planterne og selv finde deres grønt. Du kan spare meget foder og meget lugning ved at slippe dem ud - og slippe for en del 'skadedyr' (biller, snegle mm). Hos os er der kun lukket af til køkkenhaven. Næste år skal der hegnes om hostabedet og pæonbedet, hvis de skal overleve. Orpington laver næsten ingen skader på haven, bare de har et støvbad. Til gengæld satte det tydelige spor i haven da vi fik Australorps.
 Iøvrigt skrukker vores Orpingtons ikke (endnu da) - desværre. Ved ikke om der er forskel på skruklysten hos de forskellige farvevarianter.

Offline nannabaekdahl

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 10 Oktober , 2014, 19:42 »
Det lyder som et godt alternativ med noget af haven Lene :) Jeg må lige se om jeg kan finde ud af noget med om Orpingtons ift. til skrukhed. Synes nemlig de lyder meget titalende i temperament - og så synes jeg de er ret flotte!

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 10 Oktober , 2014, 21:10 »
Inden du bestemmer dig, vil jeg foreslå at du besøger en udstilling. Her er der mange der vil kunne give dig svar på dine spørgsmål omkring de forskellige racer

Den 1og2 november holder Aarhus fjerkræklub udstilling i Lystrup.  aarhusfjer.dk.
Hvis du gider køre til Hundslund (Odder Kommune)er der udstilling den 11og 12 oktober.
Odderfk.dk
Venlig hilsen
Eva

Offline nannabaekdahl

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 11 Oktober , 2014, 09:36 »
Tak Eva! Det vil jeg bestemt overveje!  /o

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #13 Dato: 11 Oktober , 2014, 09:51 »
Det er en god ting at komme rundt om se nogle forskellige høns irl . Noget helt andet end foto fra nettet osv. Og avlere plejer at være glade for at vise dyr frem og fortælle om racens gode sider. Jeg har selv meget ud af at være medlem af en klub . Høster en masse viden fra de erfarne . Og kommer med rundt og ser hvordan andre gør . Det koster ikke en bondegård at være medlem. Faktisk kun 75 kr om året i Struerklubben hvor jeg er mest  . Også i bestyrelsen .
http://struer-fjerkraeklub.123hjemmeside.dk/

Jeg har kun udstillet én gang indtil videre. Så seriøs avl med racehøns er ret nyt her. Har dog i mange år haft høns for æggenes og kødets skyld.
Det bliver spændende hvad du bestemmer dig for :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #14 Dato: 11 Oktober , 2014, 12:33 »
Jeg vil også anbefale en tur på fjerkræudstillingen inden I køber hønsene. Jeg havde læst mig igennem mange hønsebøger, og valgt en håndfuld racer ud fra beskrivelserne. Jeg endte med at købe de racer, jeg kunne finde. Et halvt år senere var jeg på mit livs første fjerkræudstilling, og nøøøøøj, der var mange andre racer jeg godt kunne have tænkt mig også, som ikke fangede min opmærksomhed i bøgerne. Havde jeg startet med en udstilling tror jeg faktisk ikke, jeg ville være endt med de racer jeg har i dag :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"