Jeg vil fraråde jer at købe et af de mange færdiglavede løsninger med hus og gård. Husene er stort set alle lavet i et dårligt og spinkelt materiale, som ikke holder til vejr og vind - ofte hører jeg også, at husene ikke er tætte, og hvis der er noget høns ikke kan tåle, er det træk - der ud over er hønsegårdene alt, alt for små, så når det ikke er meningen, at jeres kommende høns skal gå frit i haven hele tiden, så er det synd at bure dem inde på så få kvm. Høns er aktive og nysgerrige væsener, som kræver plads og beskæftigelsesmuligheder, og for lidt plads giver ofte adfærdsproblemer som stress, uvenskaber, fjerpilning og mistrivsel. De færdiglavede huse med gård kan slet ikke rumme det antal høns, som beskrivelserne lover.......jeg mener så slet ikke, at pladsen er til, at man kan have høns gående under de forhold.
Et legehus er en god mulighed og ellers findes der fine købehuse i en god kvalitet, hvor man så selv laver en hønsegård i pæn størrelse eller alliere sig med en rulle hegn og en stak pæle. Her er f. eks. et fint begynderhus:
http://bangs.dk/salg-af-honsehuse/basis/Når den unge sønnike skal være med til hønsepasningen, så er en tung race den bedst egnede - og der er mange forskellige at vælge imellem, som alle kan gøres tillidsfulde og tamme ved den rette behandling.
Araucanaerne lægger de turkise æg, men det er ikke en race, jeg vil anbefale til børn. Det er dejlige høns, men de er ikke de aller nemmeste at gøre tamme, og så er de eminente flyvere.
I kan sagtens starte hønsehold op her sent efterår. Det er nemmere at finde fine høns på denne årstid end om foråret, hvor der ikke er så mange til salg, da kyllingesæsonen først lige er startet. Når man flytter nye høner ind, så går der gerne en rum tid, inden de har vænnet sig til forholdene og begynder at lægge æg. I den mørke vintersæson holder rigtig mange høner også æggevinterpause, men glæden over hønsene har man året rundt.