Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: SOS Moskusand  (Læst 2844 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Margit Engen

• Passiv bruger
SOS Moskusand
« Dato: 09 Oktober , 2014, 12:25 »
SOS SOS SOS

Min søde Moskusand Betty har de sidste 10-12 dage opført sig underligt, hun har stået bare og hængt. Troede hun var skruk, men er ikke tilfældet. Hun kommer ud hver morgen, drikker, vil gerne bade, men indtager ikke føde. Hun er blevet mega tynd indenfor de sidste to dage kan hun næsten ikke gå specielt det højre ben falder hun sammen på. Fjerdragten er fin og hun har fin farve omkring næbet. Har prøvet at give hende sin yndlings spise, regnorme, men hun spytter dem ud igen.
Hendes søster Wilma plukker sine fjer af sig, kan det være stress over søsteren er syg?
Ville gerne give hende en chance inden aflivning, men omvendt kan jeg ikke holde ud at se at hun bare ligger og bliver tyndere og tyndere og næsten ikke kan gå. :'(
Begge ænder er ca. et år gamle

Den bekymrede

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
Sv: SOS Moskusand
« Svar #1 Dato: 09 Oktober , 2014, 16:12 »
Har ikke prøvet noget noget lignede, men ud fra et par opslag kan du bla.a. overveje følgende:

- Har der været tegn på diarre eller andre maveproblemer? Kan den have spist noget giftigt, råddent eller drukket vand forurenet med fx døde dyr eller meget møg?

- Har der været ændringer i foderet eller kan foderet være fordærvet?

- Du kan evt. give den sukkervand, og dermed købe dig og anden lidt mere tid. Evt med lidt salt i vandet. Vand med lidt upasteuriseret æblecidereddike og lidt honning er også en mulighed. Dyrlæge er naturligvis også en mulighed.

- Sidder der noget fast i halsen eller er der noget galt med næbet?
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Margit Engen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 Oktober , 2014, 16:41 »
Tusind tak for dit svar

De får frisk bade og drikkevand hver dag, men jeg har nogle lave trækar stående med regnvand hun kan muligvis have drukket af dem, dem fjerner jeg.

Jeg har også været ude i om der er noget der har sat sig fast( hvordan ser man det) eller der ikke er passage i kroen. Har været på apoteket efter Parafinolie og sprøjte. Skal jeg prøve sukkervand først eller????
Ingen ændring i foderet og det står i lukket tønde til det skal bruges.
Der er ingen fejl at se med hendes næb

Søsteren plukker sig og plukker sig, nu kan jeg se gumpen, næsten ingen halefjer og på det øverste af vingerne

Den bekymrede

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 Oktober , 2014, 19:15 »
Jeg overvejede også det med kroen. Men jeg har ingen erfaring med det selv.

Måske kunne du prøve begge dele på en gang? Jeg ved det ikke, men det er godt nok en træls situation.

Normalt er lidt halvgammelt regnvand ikke et problem. Men der sker i hvert fald ikke noget ved at fjerne det.

Det er er nok ikke let at se ned i halsen på den. Men måske kan du tjekke den inde i munden.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).

Offline Margit Engen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 Oktober , 2014, 19:31 »
Har kikket i munden der er fin og givet sukker vand to gange her til aften.
Har surfet lidt på forummet, fandt et indlæg fra 3.juli Høne spiser intet- om at tvangsfodre. Er vildt i tvivl om jeg skal prøve det før jeg prøver løsningen med paraffinolie.
Har du noget bud på søsterens fjerplukning?Endnu engang tak for svar

Den bekymrede

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 Oktober , 2014, 20:37 »
Fjerplukning kan have mange årsager. Stress, sygdom, kedsomhed, mangelfuld ernæring.

Men er du sikker på det ikke bare er fældning?

Tvangsfodring ville jeg ikke begive mig ud i. Ville også være bange for at gøre mere skade end gavn.
Har eller har haft:

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #6 Dato: 09 Oktober , 2014, 23:22 »
prøv evt noget ymer, tykmælk eller lign evt med lidt havregryn i

Offline Margit Engen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 10 Oktober , 2014, 18:56 »
Tak for jeres svar.

Jeg lytter og begiver mig ikke ud i tvangsfodring, prøver med ymer om det kan friste. I vil høre nærmere om det ender lykkeligt.

Mht. Wilmas plukning ved jeg ikke om det er normalt, er på mit første år med fjerkræ. Syntes bare hun er meget skaldet sidder og piller sig hele tiden.
De har en 1000 kvadratmeter have at snadre rundt i, sygdom? hvad skal jeg kikke efter der.
Fodder! de spiser hvad de finder i haven og får granuleret kyllinge foder blandet med vand, som jeg fik at vide i foderstofforretningen.
 Kan hun blive stresset af at hendes søster er syg.

Den bekymrede

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 10 Oktober , 2014, 22:37 »
Den kan sikkert godt blive stresset af den andens sygdom, men om det er det, fældning eller noget tredje kan jeg ikke vurdere. Men det er der sikkert nogen herinde der kan, hvis du har et foto.

Det lyder til at de generelt har fine forhold. Og nogle gange ender det skidt med fjerkræ uden man nogensinde får sikkerhed for hvad årsagen var.
Har eller har haft:

Offline Julianna

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 11 Oktober , 2014, 01:18 »
Stakkels and :(  Kunne det være den mangler sten til kråsen og derfor ikke kan få maden ned? Håber den kommer sig..

Offline Margit Engen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 11 Oktober , 2014, 09:17 »
Er i tvivl om jeg skal aflive hende. Hun ser bare så fin og hel ud som hun ligger der, til morgen er hun ikke gået ud af huset.
Sten og grus ligger der flere steder.

Tager et billede af Wilma, finder en til at hjælpe mig  at lægge billede  ind, er nemlig ikke nogen computer haj :o 8)

Puha, syntes godt nok det er svært, dejligt der er et forum så jeg ikke er helt Palle alene.

Den bekymrede

Offline Margit Engen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 11 Oktober , 2014, 10:50 »
Vedhæftet tre billeder af Wilma der plukker sig. Håber det virker

Den bekymrede

Offline Margit Engen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 12 Oktober , 2014, 09:31 »
Er der slet ikke nogen der kan svare på om min anden and Wilmas plukning er normalt eller om hun også er syg????

Margit

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #13 Dato: 12 Oktober , 2014, 11:03 »
jeg har svært ved at se om det er fældning eller andet der gør hun ser ud som hun gør. syntes dog jeg kan ane der er nye fjer (stabbe) på vej ud nogle steder. mine ænder er ved at have overstået fældning nu. eller rettere de fælder ikke mere og fjerene er ved at være vokset helt ud. de har set meget værre ud end din and.

jeg har heldigvis 7-9-13 aldrig haft sådan en syg and. så tør ikke sige hvad den anden fejler.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 12 Oktober , 2014, 19:06 »
Jeg mener også stadig at det kan være almindelig fældning. Den er jo fra sidste år. Men er ikke sikker.
Har eller har haft: