Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: SOS Moskusand  (Læst 2838 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Margit Engen

• Passiv bruger
Sv: SOS Moskusand
« Svar #15 Dato: 12 Oktober , 2014, 19:27 »
Tak skal i have :)for svar

Der er stabbe, så er jeg mere rolig, jeg har jo ikke set det før.Vidste faktisk ikke at de smed så meget fjer,men hun spiser jo og er frisk.

Kan se en bedring hos Betty hun har drukket selv i dag og spist de regnorme jeg er kommet med :D
Men hun går ikke ind i huset selv gemmer sig under hækken.

Talte med en der sagde jeg ikke måtte give dem kyllingefoder , men skulle være andepiller. Det køber jeg i morgen, hvad giver i jeres ænder?

Margit

Offline Julianna

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 12 Oktober , 2014, 19:34 »
Vores får hvede og byg, samt diverse rester fra husholdningen. De elsker dræbersnegle, men dem har jeg desværre ikke mange af :)

Offline Margit Engen

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 12 Oktober , 2014, 19:59 »
Vær glad for at du ikke har det, bvard.
Tak, rart at vide de må få det. Mad fra husholdingen gider de ikke æde.

Margit

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #18 Dato: 12 Oktober , 2014, 21:54 »
jeg har i mange år fodret med æglægningstilskudsfoder (til høns) hvede og lidt byg og majs.

men er lige gået over til selv at blande alt mit foder.

man kan også købe andefoder.
og det ville jeg nok selv bruge hvis jeg kun havde et par stykker.

mine ænder har altid fået startfoder sammen med deres ællinger i de første ca 6-8 uger. som så blev supleret op med kværnet korn.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 13 Oktober , 2014, 00:23 »
Mine ænder har aldrig smagt andefoder.

De får en blanding af korn og kalvepiller og skaller. Nogle gange lidt majs. Og de spiser ret meget græs/kløver/mælkebøtter og også gerne hyldebær.

« Senest Redigeret: 13 Oktober , 2014, 00:29 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Margit Engen

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 13 Oktober , 2014, 20:12 »
Har købt NAG elite andefoder i dag så tilsætter jeg skaller. Kalvepiller kender jeg ikke, men har skrevet mig det bag øret.
Grøntfoder er der masser af i haven, hvis der stadig hænger hyldebær på træerne ved jeg hvor jeg kan plukke dem, der er jo gode vitaminer i :)

Kan godt se nu at der er ved at vokse nye fjer ud på Wilma :D
Betty opfører sig stadig sært holder sig for sig selv og ligger mest. Spiser de regnorme jeg severer, men gemmer sig rundt omkring i haven og går ikke ind i huset. Så det var en våd fornøjelse til aften og fistre rund i haven og kikke under hække, buske og diverse gemmesteder.

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #21 Dato: 14 Oktober , 2014, 10:07 »
hej Margit,
det er godt nok længe den lille and har været sløj.
Så det er klart hun ligger meget - hun må være meget afkræftet.
Godt hun drikker og spiser regnormene!
Men prøv om ikke også du kan lokke andet i hende - fx dåsemajs (helst uden sukker - og dog, i det her tilfælde kan sukker give hende lidt hurtig energi).

Tippet med at tilsætte upasteuriseret æblecidereddike i vandet er også godt. Eddiken kan hjælpe til med at genoprette bakteriebalancen i mave-tarmregionen, hvis det er det, der er problemet. Og skader under alle omstændigheder ikke.

Prøv også at servere havregryn for hende, evt. rørt op i a38.

Eller en lille skål a38 rørt op med rå æggeblomme (fra friske æg - har du selv høns, er de perfekte :) ) - det har jeg selv serveret til syge ænder, og det blev spist med begejstring.
De kender jo æggeblommen fra når deres egne æg går i stykker - ellers kan det faktisk være ret svært at servere nye ting for ænder: "Hvad er det? Det kender jeg ikke - det kan jeg ikke li'!" ;)

Men prøv nærmest hvad som helst - hun skal jo have noget indenbords! Men helst noget der er let fordøjeligt og 'for-tygget', så andekroppen hurtigt får adgang til energi og næring.

Har du mærket på hende, om der sidder noget hårdt i kroen? Det kan straks være sværere at mærke om det er længere inde, at der har sat sig fremmedlegemer fast.

Men hendes tilstand kan også skyldes så meget andet.
Så jeg ville ikke tøve med at tvangsfodre hende med den flydende blanding af a38, æggeblomme, olie, sukker, salt osv, som er beskrevet i det indlæg du har fundet.

Jeg tvangsfodrer altid syge dyr, der ikke selv vil spise - de skal jo for pokker have noget at stå i mod med. Og den flydende mad er god, for den kræver ikke ekstra væske at få ned.
Men - det kan være ret svært at tvangsfodre ænder  ::)

NAG andefoder er god foder - de elsker det! Kan 'fortyndes' med korn, når ænderne også har adgang til spisekammeret udenfor, og når der ikke er tale om decideret opfedning af slagteænder.

Apropos udenfor - har du mulighed for at holde ænderne inde, så den syge and ikke får kulde og skal bruge unødige kræfter på at holde varmen i det våde vejr?
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Margit Engen

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 14 Oktober , 2014, 20:58 »
Tak for dit svar :)er jo meget bekymret - skal, skal ikke aflive. Det er en hård opstart jeg har fået som fjerkræs mor syntes jeg.

Prøver at få noget i hende i morgen på den måde, har købt en 10 ml sprøjte på apoteket, men det er svært at få noget i hende syntes jeg. Hvor langt må jeg sætte sprøjten ned i halsen? ( Uh, er det ikke det fransmændede gør med de stakkels gæs til Foie gras) Hvor meget og hvor tit. Jeg vil nødig skade hende.

Har et stort u opvarmet drivhus kan lave en lun kasse hun kan være i, eller jeg kan tage hende ind på gæstebadeværelset der er gulvvarme. Men det er måske for meget af det gode.
Har prøvet at mærke på kroen, men syntes ikke den er anderledes end på hønsene, men tør ikke trykke for hårdt.
Har kun købe æg, hønsene er ikke begyndt at lægge æg endnu, de er fra 18 maj så det må være på trapperne.

Nyt mad den er svær, syg eller ikke syg, hvad? Har du tænkt dig at servere det ;)

Den bekymrede

Offline Margit Engen

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 14 Oktober , 2014, 21:07 »
Var så letsindig at at google Foie gras, det var skræmmende billeder. Det skulle simpelthen forbydes, bare for at menneskene skal have en lækker " leverpostej"

Ja undskyld, skulle lige af med det

Offline Mette Nygaard

• Global Moderator
« Svar #24 Dato: 14 Oktober , 2014, 22:08 »
Følg beskrivelsen i indlægget om tvangfodring af høns. Der står vist også noget om interval. Men så ofte du orker, indtil hun forhåbentligt frisker op og begynder at spise selv.

Tag tøj på, der gerne må blive beskidt.
Klem så anden fast under din svage arm - eller mellem knæene.
Åbn næbbet ved at hive ned i kæben.
Sprøjt væsken ind lidt ad gangen, du behøver ikke have andet end lige spidsen inden for næbbet.
Sigt gerne lidt opad, for deres luftrør har indgang bagest i tungen, så det er om ikke at ramme lige der. Men - de er gode til at lukke hullet til, så vær ikke nervøs.
Og husk øvelse gør mester :)

En and/høne på gulvvarmen i badeværelset vil du ikke være den første til at have prøvet her på forum ;D
Så gør det du har det bedst med :)
I drivhuset ville du måske kunne have dem begge, så hun ikke bliver ensom og måske bliver inspireret til at spise af den anden. Og det er vel stadig ok lunt derude?

Hvornår nok er nok, er altid svært, og jeg er absolut ikke den bedste at spørge  ::)
Men hvis ikke hun frisker op med tvangsfodring og varme et par dage, skal du nok ikke gøre dig meget håb om bedring.

I øvrigt findes der en liste over fjerkrækyndige dyrlæger under Problemer og Sygdomme, som du kan ringe til, hvis du synes - og dem i Nordsjælland skulle være rigtig gode :)
« Senest Redigeret: 14 Oktober , 2014, 22:11 Fra Mette Nygaard »

0.3 tossede får

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 14 Oktober , 2014, 23:10 »
Hvis du tager den ind i huset, så skal du være klar over, at du ikke bare kan sætte den ud igen om et par uger hvor vi måske har nattefrost.
Så bliver det nødvendigt med tilvænning eller nogle dage i drivhuset. Ellers kan den nemt blive syg igen.

Med tvangsfodring kan du være heldig at skabe en forbedring. Men du kan også forlænge pinen og holde den i smerter. Men prøv det i et par dage. Hvis det ikke hjælper er tiden nok kommet til aflivning. En høne eller and der ikke spiser har det meget skidt.

Personligt er jeg ikke til dyrlæger når det kommer til fjerkræ. De er hårdhudede og kan klare det meste. Og sådan skulle det også gerne være i fremtiden. Så man bør i hvert fald aldrig lade dem få unger efter alvorlige tilfælde som dette. Med mindre du fx finder ud af, at den har et stykke ståltråd i halsen eller andet der ikke har med svage gener at gøre.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Margit Engen

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 15 Oktober , 2014, 10:40 »
Tak til jer begge.

Hun har sovet på badeværelset i nat og er nu i drivhuset. Har drukket og spist lidt regnorme. Prøver et par  dage med at give hende mad med sprøjte, og så bliver pinen ikke trukket længere.
Var hos min lokale dyrlæge i sidste uge hun så helt forkert ud i ansigtet, spurgte om hun ikke kunne røntgenfotografere hende, men hun vidste ikke hvad hun skulle kikke efter. Har også ringet til Landbohøjskolen, fik først en tid, men de ringede tilbage og aflyste da de ikke havde nogen der havde forstand på fjerkræ.

Den bekymrede

Offline Mette Nygaard

• Global Moderator
« Svar #27 Dato: 15 Oktober , 2014, 22:39 »
 Godt indlæg, Mikkel  /o
Jeg er enig, også selv om jeg tyr til dyrlægen en hang i mellem - det kan være hårdt at have yngelplejeinstinkt ;)

I øvrigt skulle dyrlægerne i Hillerød (se føromtalte liste) ikke se forkerte ud ved synet af en høne, så mon ikke også de er friske på at se på en and?

Jeg krydser i hvert fald fingre for dig og lille Betty  :-*

0.3 tossede får

Offline Margit Engen

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 16 Oktober , 2014, 09:45 »
Både Betty og Wilma har sovet sammen i drivhuset med varmelampe, som er slukket nu.

Kan ikke finde listen over dyrlæger :-\ kan jeg få tlf.nr. til dyrlægen i Hillerød? Det er hendes sidste chance :(

Offline Mette Nygaard

• Global Moderator
« Svar #29 Dato: 16 Oktober , 2014, 10:36 »
Listen ligger under Hønsegården/Problemer Og Sygdomme i de øverste, fastlåste tråde.

Her er kontaktinfo på Hillerød og Holte. Der er også en i Frederiksværk.

Slotsbyens Dyreklinik
Lærkegården
Jespervej 96C
3400 Hillerød
Tlf: 48221530
http://www.slotsklinikken.dk/
Alle 5 dyrlæger er hønsekyndige

Dyrlægerne i Holte
Hanne Nielsens vej 11
2840 Holte
Tlf. 45411900
http://dyrlaegehusetiholte.dk/

0.3 tossede får